Před 50 lety D. B. Cooper unesl Boeing 727, vyskočil z něj za letu s výkupným a navždy zmizel

24.11.2021 - USA & Kanada



Zatímco dnes jsou únosy dopravních letadel výjimečnou záležitostí, tak koncem 60. a začátkem 70. let se jednalo o poměrně častý jev. Jeden z nejznámějších a dodnes nevyřešených únosu letadla se stal přesně před 50 lety na západě USA.

Došlo k němu 24. listopadu 1971, kdy si na let číslo 305 společnosti Northwest Orient Airlines z Portlandu do Seattle koupil letenku jistý Dan Cooper. Později se tento zhruba čtyřicetiletý muž v černém kabátu a s tmavými brýlemi stal díky informačnímu šumu mezi policií a médii známý po celém světě jako D. B. Cooper. Letenku si koupil krátce před odletem u přepážky společnosti.

Letoun Boeing 727 registrace N467US americké společnosti Northwest Orient Airlines (foto: Clint Groves/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

Let odstartoval na čas ve 14:50 místního času a na palubě Boeingu 727 registrace N467US bylo jen 36 cestujících a šest členů posádky. Cooper krátce po startu předal letušce Florenc Schaffner obálku se vzkazem. Samotná letuška si myslela, že jí dává své telefonní číslo, a tak obálce nevěnovala pozornost a dala si jí do kapsy. Když procházela znovu uličkou, Cooper letušce řekl: „Slečno, myslím si, že byste se měla na ten vzkaz podívat. Mám bombu.“. V samotné obálce byl vzkaz: „Ve svém kufříku mám bombu. Použiju ji, pokud to bude nutné. Chci, abyste seděla vedle mě. Toto je únos.“

Dále vzkaz obsahoval požadavek na výkupné 200 tisíc dolarů ve dvacetidolarových bankovkách a dva sety padáků. Vše mělo být předáno po přistání na letišti v Seattlu. Letuška informovala jednoho z pilotů o obsahu vzkazu a ten jí požádal, aby prověřila, že je bomba pravá. Letuška se vrátila zpět ke Cooperovi a ten otevřel kufřík, ve kterém byly dráty, baterie a dvě velké nálože. Cooper řekl letušce, že letoun nemá přistávat, dokud peníze a padáky nebudou připraveny. Piloti informovali řízení letového provozu o vzniklé situaci, to se následně spojilo s FBI a s vedením Northwest Orient.

Ukázka z dokumentu National Geographic o únosu letadla D. B. Cooperem (zdroj: National Geographic/YouTube)

Posádce bylo nařízeno, aby s Cooperem spolupracovala a zatím kroužila nad zálivem Puget Sound. Mezitím FBI připravila požadované výkupné – 10 tisíc bankovek v hodnotě dvaceti dolarů. Všechny bankovky byly vytištěné v roce 1969 a měly sériové číslo začínající na L. Agenti všechny bankovky vyfotili, aby byly k dispozici sériová čísla bankovek. Požadované padáky byly získány v místní parašutistické škole. V 17:24 řídící provozu oznámili pilotům, že výkupné a padáky jsou připravené a v 17:39 unesený letoun přistál na letišti Seattle-Tacoma.

Cooper chtěl, aby letoun zaroloval do odlehlé části letiště se stlumenými světly v kabině. K letounu měl být vyslán jeden člověk s výkupným a padáky. Jeden ze zaměstnanců Northwest Orient přišel doručit požadované věci, které předal přes vysouvací schůdky na zádi Boeingu 727 letušce. Mezitím letadlo podle požadavků Coopera tankovalo palivo.

Poté, co si Cooper zkontroloval, že jeho požadavky byly splněny, propustil všech 35 cestujících a letušku Florenc Schaffner. Požadavek Coopera na dvě sady padáku zmátl FBI, která se domnívala, že Cooper by mohl mít na palubě komplice.

Po doplnění paliva ve 21:40 letoun opět vzlétl. Cooper požadoval, aby letoun letěl do Mexico City ve výšce 10 tisíc stop s vysunutým podvozkem a nenatlakovanou kabinou. Poté, co mu piloti vysvětlili, že se tím sníží dolet na 1600 kilometrů, Cooper se rozhodl pro přistání v Reno v Nevadě, kde mělo být opět doplněno palivo. Cooper požadoval, aby letoun letěl západně od Kaskádového pohoří (Cascade Range).

Po vzletu nařídil Cooper letušce, která s ním seděla v kabině pro cestující, aby šla do pilotní kabiny. Krátce na to přístroje piloty informovaly, že se Cooper pokouší otevřít zadní východ. Pomoci interkomu se jej piloti dotázali, jestli pro něj mohou něco udělat, Cooper odpověděl, že ne. Následně Cooper zadní východ otevřel, což bylo signalizováno změnou tlaku v kabině. Následně spustil schůdky, které za krátko na to začaly třást, což bylo způsobeno pravděpodobně skokem Coopera.

Animace vysunutí schůdků na zádi během letu a seskoku D. B. Coopera (zdroj: Wikimedia Commons - CC BY 2.5)

FBI uvedla, že Cooper vyskočil ve 20:13 nad jihozápadní částí státu Washington. Za uneseným Boeingem letěla dvojice stíhaček amerického letectva. Vzhledem k tomu, že byla noc a silný déšť, piloti stíhaček nezaznamenali seskok Coopera.

Boeing 727 Northwest Orient bezpečně přistál ve 22:15 na letišti v Reno, kde jej obklíčila policie. Poté, co ji piloti informovali, že Cooper vyskočil za letu, policisté prohledali letadlo a začali shromažďovat důkazy. FBI na základě výslechu posádky a cestujících sestavila podobu Coopera, kterou zveřejnila v tisku, a zahájila rozsáhlé pátrání.

Reportáž televizní stanice CBS z roku 1971 o únosu letadla (zdroj: mer kunskap/YouTube)

Po Cooperovi se však slehla zem. Pro FBI bylo složité vzhledem k rychlosti letadla určit místo možného doskoku. I přes rozsáhlé prohledávání možných míst dopadu nebyl nalezen jediný důkaz související s únosem. Northwest Orient slíbily vyplatit odměnu 15 % z nalezených bankovek tedy až 25 tisíc dolarů. Jeden deník nabídl odměnu tisíc dolarů za jakoukoliv nalezenou bankovku. Nikdo se však nepřihlásil.

Během vyšetřování FBI vypracovala profil D.B. Coopera. Podle něj měl znalosti o létání, mohl to být bývalý výsadkář nebo veterán vojenského letectva. Nakonec vyšetřovatelé teorii výsadkáře opustili s tím, že zkušený parašutista by nešel do takového riskantního seskoku.

Dále agenti FBI zaznamenali, že Cooper byl velmi dobře seznámen s Boeingem 727 včetně možnosti vysunutí schůdků v ocasní části letadla za letu včetně toho, že toto vysunutí není možné ovládat z pilotní kabiny, ale pomocí spínače v zadní části letadla. Vzhledem k tomu, že tyto informace nebyly ve své době veřejně publikovány, FBI soudila, že se mohlo jednat o zaměstnance Northwest Orient. Dále se rovněž velmi dobře orientoval v okolí Seattlu, což vyplynulo z jeho poznámek, když letoun kroužil nad Puget Sound.

Další teorie se objevily v souvislosti s aliasem Dan Cooper. FBI se domnívala, že únosce se inspiroval belgickým komiksem o fiktivním kanadském vojenském esu Danu Cooperovi. Vzhledem k tomu, že komiks nikdy nevyšel v USA, ale byl populární v Kanadě, FBI usuzovala, že únosce mohl být Kanaďan. Do toho zapadaly některé fráze, které D.B Cooper použil například při požadavku na výkupné.

Bankovky z výkupného nalezené v roce 1980 na břehu řeky Columbus (foto: FBI)

V roce 1980 rodina Ingramových nalezla během pikniku u břehů řeky Columbia 5880 dolarů v rozkládajících se dvacetidolarových bankovkách. FBI následně potvrdila, že jedná o bankovky z výkupného pro Coopera a rozběhlo se pátrání, jak se bankovky na místo nálezu dostaly. Podle některých vědců to bylo v důsledku bagrování koryta v roce 1974, jíní mínili, že je tam přinesl jeden z přítoků řeky.

Na základě nálezů u řeky Columbia nabyla FBI přesvědčení, že Cooper svůj skol z letadla nepřežil. V roce 2016 FBI oznámila, že případ D.B. Coopera uzavřela a dále již případ nebude aktivně vyšetřovat. Celý vyšetřovací spis případu je dostupný veřejnosti online na stránkách FBI.

(s využitím článku D. B. Cooper na Wikipedia.org)

Témata