Před 30 lety zastavila provoz legendární společnost Pan Am

06.12.2021 - USA & Kanada



Psal se rok 1991 a letecká společnost Pan Am již několik měsíců bojovala s dopady nového konfliktu v Perském zálivu. Začátkem srpna 1990 totiž došlo k invazi iráckých vojsk do Kuvajtu, což mělo za následek prudký růst cen ropy. Pro legendární aerolinii, která se vzpamatovávala z katastrofy Boeingu 747 v Lockerbie, tehdejší události představovaly další tvrdou ránu. Dříve ziskové mezinárodní lety se kvůli rostoucím cenám paliva a snižující se poptávce propadaly do stále větších ztrát.

Boeing 727 společnosti Pan Am na letišti v Bostonu na snímku z roku 1990 (foto: Andrew Thomas/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Začátkem roku 1991 proto Pan Am požádal o ochranu před věřiteli a management předložil plán restrukturalizace. V rámci něj byl nabídnuta k prodeji část majetku společnosti včetně 45 letadel, přepravních práv k linkám do Evropy a terminálu Pan Am Worldport na Kennedyově letiště v New Yorku. Zájem projevily letecké společnosti Delta Air Lines, TWA, United Airlines a American Airlines. Nakonec nejvyšší nabídku ve výši 1,39 miliardy dolarů předložily Delta Air Lines.

Nové restrukturalizované Pan Am měly být výrazně menší leteckou společností operující se 60 letadly s hlavní základnou v Miami, jež se zaměří na lety do Latinské Ameriky. V rámci restrukturalizace společnost přesunula své kanceláře z newyorského mrakodrapu Pan Am Building (dnes MetLife Building) do Miami. Delta Air Lines v rámci své nabídky přislíbily poskytnout restrukturalizované společnosti financování ve výši 80 milionů dolarů, tak aby se udržel provoz. Za to měla získat v Pan Am podíl 45 %.

Restrukturalizovaný Pan Am plánoval do konce roku 1991 opustit režim ochrany před věřiteli. Nicméně v průběhu října a listopadu se ukázalo, že se z hlediska příjmů nedaří plnit restrukturalizační plán. Společnost podle tehdejšího tisku prodělávala denně tři miliony dolarů denně. Vzhledem k těmto nepříznivým výsledkům se Delta Air Lines rozhodly zastavit dohodnuté financování provozu.

Vzhledem k výši hotovosti na účtech bylo jasné, že Pan Am bez nového investora dlouho nepřežije. Manažeři společnosti se proto na poslední chvíli pokusili dojednat investici společnosti TWA. Její nechvalně známý majitel Carl Icahn nakonec s dohodou nesouhlasil. Za této situace neměl ředitel Pan Am Russell Ray Jr. jinou možnost než stáhnout plán na reorganizaci společnosti a oznámit okamžité ukončení provozu. Stalo se tak ve čtvrtek 4. prosince 1991 v 9:00. Poslední let Pan Am se uskutečnil týž den odpoledne na lince PA436 z karibského ostrova Barbados do Miami. Kapitánem Boeingu 727 registrace N368PA letícího na této lince byl Mark S. Pyle.

Zastavení letů Pan Am (zdroj: Eyewitness News ABC7NY/YouTube)

Po zastavení provozu věřitelský výbor začal rozprodávat zbylá aktiva společnosti. Dceřinou společnost Pan Am Express získaly TWA za 13 milionů dolarů a udělaly z ní Trans World Express. Značku Pan Am koupil floridský byznysmen Charles Cobb, který ji v roce 1996 použil pro novou aerolinii operující po dva roky z Miami.

Nepovedená reorganizace Pan Am měla ještě soudní dohru. Pan Am a jeho věřitelé o několik dnů později zažalovali společnost Delta Air Lines o částku více než 2,5 miliard dolarů za to, že nejednala v dobré víře a porušila dohodnuté závazky. Žaloby na Deltu podali také skupiny zaměstnanců Pan Am. Soudní bitvu nakonec vyhrála Delta Air Lines, když federální soudce v prosinci 1994 rozhodl, že společnost nenese odpovědnost za konec Pan Am. Podle rozhodnutí musel Pan Am vrátit Deltě poskytnuté peníze na udržení provozu, což se s úroky vyšplhalo na 150 milionů dolarů. V tu dobu však byl veškerý majetek Pan Am již rozprodán.

Témata