Polský provozovatel letišť PPL se spojil s CPK zastřešující chystané megaletiště

30.09.2023 13:39 - Evropa



Na základě dříve přijatého zákona došlo k začlenění polského provozovatele letišť Polskie Porty Lotnicze (PPL) do společnosti Centralny Port Komunikacyjny (CPK), která zastřešuje výstavbu nového polského megaletiště, které má stát mezi Varšavou a Lodží.

„Začlenění společnosti PPL do CPK bude mít řadu pozitivních dopadů. Zaprvé vytvoří silnou kapitálovou skupinu, která bude spravovat nejdůležitější státní letištní aktiva. Za druhé, díky konsolidaci bude kapitálová skupina CPK dominantní v našem evropském regionu. Za třetí, tento krok zlepší výstavbu infrastruktury CPK, což zajistí pokračování fungování Chopinova letiště na novém místě, v lepším standardu a zaručí zvýšení počtu pracovních míst,“ uvedl Marcin Horała, zmocněnec polské vlády pro výstavbu CPK.

Vizualizace chystaného megaletiště CPK nedaleko Varšavy (foto: CPK)

„Převzetí kontroly nad společností PPL zajišťuje konzistentní rozvoj polského leteckého sektoru. Díky němu jsme schopni lépe integrovat investiční aktivity a cíle programu CPK, připravit se na převedení civilního provozu a testovat technologie, které budou následně použity na novém letišti,“ komentoval začlenění PPL

Začleněním PPL došlo ke zvýšení kapitálu CPK na téměř 11,5 miliardy zlotých (60,7 miliard korun). To umožní společnosti vydat nové dluhopisy, které budou využity na přípravu a výstavbu nového megaletiště. CPK uvádí, že podobné řešení funguje například ve Švédsku (Svedavia) či ve Francii (ADP - Aéroports de Paris).

PPL dosud vlastnila a provozovala varšavské letiště Frédérica Chopina a letiště v Radomi a Zelené Hoře. Dále PPL měla podíly ve většině polských regionálních letišť jako například v letištích v Krakově, Katovicích, Gdaňsku, Poznani, Wroclawi a Rzeszówě.

Žlutě vyznačená letiště společnost PPL dosud vlastnila, v modře vyznačených měla podíl (zdroj: CPK)

Nové megaletiště CPK se má nacházet 40 kilometrů jihovýchodně od Varšavy. Zahájení provozu letiště je stále plánováno na rok 2028. Letiště má disponovat dvěma paralelními dráhami dlouhými 4000 metrů. V úvodní fázi má být kapacita letiště 40 milionů cestujících ročně s možností rychlého navýšení na 50 milionů cestujících. V další fázi se počítá do roku 2060 s kapacitou 65 milionů cestujících ročně s možností dalšího navýšení až na 100 milionů cestujících. Letiště by mělo později získat také třetí ranvej, což by umožnilo další navýšení provozu.

Společnost CPK je také investorem zhruba 2000 kilometrů železničních tratí, které budou sloužit pro dálková vlaky. Část připravovaných tratí bude vysokorychlostní.

Začlenění PPL do CPK (zdroj: CPK)

Témata