Plán ženevského letiště na změnu poplatků odmítají Air France, Lufthansa, KLM a další dopravci

30.06.2004 - Evropa



Ženevské letiště Cointrin se dostalo do křížku s tradičními dopravci zastoupenými především silnými dopravci Air France, Lufthansa a KLM, kteří dohromady představují zhruba 20 % výkonů tohoto švýcarského letiště. Jádrem sporu je nový plán letiště, který počítá se zavedením různých letištních poplatků pro cestující.

Zatímco pasažéři nízkonákladových aerolinií, kteří budou využívat starší ale rekonstruovaný terminál, budou platit snížené letištní poplatky ve výši zhruba 14 švýcarských franků, ostatním cestujícím bude tento poplatek zvednut o nejméně tři na 19 franků. Podle zmíněných aerolinií se jedná o řešení, které poskytne nejen hlavnímu low-cost dopravci tohoto letiště – easyJetu výhodu v boji o klienty s konkurenčními aeroliniemi. Podle letiště to však upevní jeho pozici jako cíle low-cost aerolinií a současně nenaruší konkurenční propstředí mezi těmito a full-service aeroliniemi.

Letiště sice uznává, že čelí tlaku ze strany easyJetu, který si pro sebe snaží vylepšit podmínky, avšak brání se faktem, že se jedná o důsledek používání odlišné infrastruktury, protože rekonstrukce terminálu pro low-cost dopravce si vyžádá pouhých 10 miliónů franků a náklady na jeho provoz budou výrazně nižší než u druhého terminálu určeného pro tradiční dopravce. Pokud by se nějaká tradiční aerolinie rozhodla kvůli nižším letištním poplatkům pro své cestující přestěhovat do staršího terminálu, letiště jí nebude bránit.

EasyJet a ostatní nízkonákladové aerolinie již nyní představují více než čtvrtinu výkonů letiště a v budoucnu je očekáván nárůst až na 35 %. Pokud bude tento plán v původním znění 2. července odsouhlasen, rozjede se rekonstrukce zmíněného terminálu a nový systém poplatků vejde v platnost 1. září.

Témata