Nová aerolinka v Malajsii - Malindo Airways

12.09.2012 - Asie & Austrálie



Indonéský Lion Air včera (11.9.) oznámil, že od příštího května spustí novou nízkonákladovou společnost Malindo Airways. A to přímo v domovské bázi konkurenční AirAsia, v Kuala Lumpur. Lion Air bude vlastnit 49% nové airline, 51% pak malajská letecká a zbrojařská firma NADI (NADI by měla zajišťovat i veškerou údržbu všech letadel společnosti Lion Air). Celý projekt posvětil i malajský premiér, který na včerejší akci uvedl, že Malindo přichází v pravý čas, aby využilo neustále se zvětšující trh a poptávku po letecké dopravě v oblasti jihovýchodní Asie. Konkurenci diplomaticky přivítal i Tony Fernandes, šéf AirAsia, který zároveň uvedl, že by to nemělo jeho společnost zásadně ohrozit. Myslí si, že se svým "hybridním" produktem bude Malindo spíše konkurencí pro Malaysian Airlines.

Malindo Airways začnou létat v květnu 2013, domovskou bází bude nový terminál KLIA2 v Kuala Lumpur určený pro low cost aerolinky. Na začátku bude společnost provozovat cca 10 letadel Boeing 737-900ER, postupně by během 10 let měla flotila mít až 100 letadel. Lety budou nabízet economy i business class, větší prostor na nohy, palubní zábavní systém, "lehká" jídla zdarma, wi-fi připojení, společnost chce využívat i nástupních mostů. Rusdi Kirana, majitel Lion Air, uvedl, že ceny by měly být ve srovnání s AirAsia nižší nebo stejné. Malindo Airways by měli létat mezi destinacemi v Malajsii a Indonésií, rádi by létali i některé vnitrostátní lety v rámci Malajsie a lety do 4 hodin letu (Manila, Bangkok, Hanoj).

Lion Air je největší soukromě vlastněnou leteckou společností v Indonésii, na trhu vnitrostátních letů v Indonésii má přibližně poloviční podíl. V současné době operuje více než 80 letadel Boeing. Společnost byla první aerolinkou, která zavedla do provozu letadla Boeing 737-900ER. Loni v listopadu společnost uskutečnila obří objednávku na dalších 230 letadel společnosti Boeing, plus opci na dalších 150 (letadla pro Malindo Airways by měla být právě z této objednávky). Dceřinná společnost Wings Air provozuje regionální lety, převážně letadly ATR. V roce 2013 by měla být spuštěna i další dceřinná společnost Batik Air, která by ale měla být konkurencí spíše pro tradiční dopravce.

Osobně máme s Lion Air zatím několik zkušeností s pokusy rezervovat letenky, které však troskotaly na tom, že Lion Air neakceptoval karty vydané v ČR, takže se pak nákup řešil přes různé kontakty v Indonésii. Ale distribuce se stále vyvíjí.

Souboj aerolinek v této oblasti s příchodem Malindo Airways ještě více přiostří. Když vezmeme jen oblast Kuala Lumpur - Singapur, kdy tato města jsou vzdálená přibližně 350 km, tak tady kromě tradičních dopravců jako jsou Singapore Airlines nebo Malaysian Airlines, máme několik dalších skupin či projektů (samozřejmě ne všechny cílí na stejné destinace nebo segment zákazníků) - AirAsia, Jetstar Asia, Tiger Airways (kteří nedávno investovali do indonéského dopravce Mandala), částečně FireFly (dceřinná společnost Malaysian Airlines), Silk Air nebo Scoot (pro změnu dcery Singapore Airlines). Pro zákazníka jen dobře.

Témata