Norse Atlantic Airways na podzim ukončí lety z Berlína

11.05.2023 23:29 - Evropa



Norská nízkonákladová aerolinie Norse Atlantic Airways s koncem letního letového řádu ukončí své pravidelné lety z Berlína do New Yorku. V současnosti je tato linka provozována čtyřikrát týdně s letadly Boeing 787-9 Dreamliner. Původně se předpokládalo, že toto dálkové spojení bude provozováno celoročně. Zda se Norse Atlantic vrátí do Berlína není jasné.

Boeing 787-9 společnosti Norse Atlantic Airways na berlínském letišti Brandenburg (foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg)

Nabídka dálkových linek z Berlína je dlouhodobě malá. V současnosti má berlínské letiště pravidelné přímé spojení jen s pěti dálkovými destinacemi, a to New Yorkem-JFK (Delta Air Lines, Norse Atlantic), Newarkem (United Airlines), Washingtonem (United Airlines), Pekingem (Hainan Airlines) a Singapurem (Scoot). V zimním letovém řádu to pak budou jen tři cíle, protože s ukončením letů Norse Atlantic vypadne J.F. Kennedyho letiště v New Yorku. Linka Delta Air Lines na toto letiště je totiž provozována jako sezónní, stejně jako spojení United do Washingtonu.

Příčin dlouhodobého nízkého počtu dálkových linek z Berlína je několik. Přestože je Berlín velkoměsto s 3,6 milionem obyvatel a hlavní město Německa, žádná letecká společnost na místním letišti neprovozuje svůj hub. To má historické kořeny v rozdělení Německa po 2. světové válce a také v rozdělení samotného Berlína. Lufthansa začala rozvíjet jako svůj uzel Frankfurt a později také Mnichov. Posledním domácím dopravcem v Berlíně byla společnost Air Berlin, která však zbankrotovala v roce 2017.

(foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg)

Domácí dopravce s množstvím návazných linek by sám mohl rozvíjet dálkové lety, tak jak to dělala společnost Air Berlin. Zároveň by Berlín s takovým dopravcem byl více atraktivní pro mimoevropské aerolinie, například možností přípojných letů.

Poptávka po letech z Berlína je také nižší ze strany byznys cestujících. Většina velkých německých firem totiž historicky sídlí na území bývalého západního Německa, což je další pozůstatek rozdělení Německa.

Dále Berlín doplácí u dálkových letů na bilaterální letecké dohody, které většinou striktně omezují počet obsluhovaných letišť v Německu a jsou tak upřednostněna letiště ve Frankfurtu a v Mnichově. Příkladem může být dlouhodobý zájem společnosti Emirates zahájit pravidelné lety do Berlína. Nicméně bilaterální dohoda umožňuje dubajskému dopravci létat jen do čtyřech německých měst. Status quo s omezeným počtem letišť ve smlouvě vyhovuje Lufthanse a na německé straně není dlouhodobě snaha smlouvu změnit a počet letišť zvýšit.

Témata