Největší akcionář Lufthansy opakovaně kritizuje aktuální strategii skupiny
20.05.2025 08:00 - Evropa
Klaus Michael Kühne je s 20 procenty akcií skupiny Lufthansa největším akcionářem této vlajkové letecké společnosti a svůj podíl dlouhodobě pomalu ve skupině Lufthansa neustále navyšuje. 88-letý miliardář z Hamburku ovšem též vlastní i většinový podíl v logistické společnosti Kühne + Nagel, logistické společnosti Hapag-Lloyd a chemickém holdingu Brenntag. V loňském roce získala jím ovládaná společnost Kühne + Nagel 35 % podíl ve společnosti Flixbus.
Kühne opakovaně kritizoval současnou strukturu skupiny Lufthansa jako neefektivní. V rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung vyzval ke změnám a uvedl, že Lufthansa „zcela ustrnula v šílenství vedlejších produktů“ a rozvětvené síti leteckých společností. Kühne kritizuje zejména vedení a aktuální strategii skupiny Lufthansa.
Již v roce 2024 Kühne v rozhovoru pro deník "Manager Magazin" vyjádřil svoji nelibost nad tím, že si skupina Lufthansa najímá letadla i s posádkou od jiných společností - například Air Baltic či Helvetic. To je podle něj pro nepřijatelné a ze zákaznického hlediska to „rozmělňuje“ pocit letu s prémiovou leteckou společností. Jenže tehdy reagoval na kritiku generální ředitel společnosti Lufthansa argumentem, že tato současná praxe kvůli nedostatku personálu jinak nejde zařídit.
V týdeníku Welt am Sonntag opětovně Kühne vyjádřil své obavy, že skupina je "příliš roztříštěná". V současnosti totiž skupinu Lufthansa po vstupu do ITA Airways tvoří již čtrnáct leteckých společností a šest přestupních uzlů. Jak informoval list Handelsblatt, skupina Lufthansa chce zefektivnit své struktury prostřednictvím nové reorganizace. Tuto reorganizaci pod názvem projektu „Matrix Next Level“ by měla skupina zahájit ještě v květnu. V kancelářích centrály společnosti Lufthansa na frankfurtském letišti se tak diskutují scénáře, jaké klíčové rozhodovací kompetence - například plánování sítě a řízení výnosů - přenést z jednotlivých společností na úroveň skupiny. "Zda výkonná rada přijme dostatečná opatření, se teprve uvidí. Podle mého názoru by se mohlo udělat více", cituje Kühna i agentura Reuters.

zbrusu nový Airbus A350 na dodacím letu z výrobního závodu v Toulouse do Mnichova, červenec 2024 (autor: u278, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)