Lufthansa jedná o změně objednávek na menší letadla

18.02.2021 - Evropa



Carsten Spohr byl hlavním hostem online rozhovoru pro German Society der London School of Economics and Political Science. Prozradil v něm, že Lufthansa momentálně intenzivně vyjednává s výrobci letadel Airbus, Boeing a Embraer o podobě své nové menší flotily čítající zhruba 650 letadel. Cílem Lufthansy je v blízké budoucnosti vyřadit zejména velká dálková čtyřmotorová letadla a nahradit je menšími, více efektivnějšími stroji, které budou vhodné pro dálkové lety. V současnosi má Lufthansa objednáno 26 letadel typu Airbus A350-900, 20 letadel Boeing 787-9 a 20 Boeingů 777-9. Původní záměr byl těmito objednanými stroji nahradit zejména stávajících 17 Airbusů A340-300 a 8 Boeingů 747-400. Nyní je zřejmé, že předčasné ukončení aktivní služby v Lufthanse potká i 7 Airbusů A380, které Lufthansa dlouhodobě zakonzervovala ale i též 19 Boeingů 747-8. Otevřenou otázkou zůstává, zda a jak se Lufthansa dohodne s výrobci na změně dodávek na méně kapacitní letadla respektive na jejich opce. Například místo části objednaných Airbusů typu A350-900 v konfiguracích pro 293-319 cestujících by se mohlo částečně jednat o změnu na menší A330neo anebo dokonce i na A321 XLR. U Boeingu by se mohlo jednat o změnu objednávek z typu 777-9 na zhruba o 100 sedaček menší 787-9. Toto jsou ovšem vše spekulace odborníků, k detailům probíhajících jednání s výrobci se Carsten Spohr nijak blíže nevyjádřil.

Podle šéfa Lufthansy se dá očekávat po ukončení restrikcí cestování velmi rychlý návrat běžných cestujících, zejména běžných turistů v hlavní letní sezóně. Ovšem co se týká obchodních cestujících - u nich vyjádřil Spohr pochyby, zda se vůbec kdy jejich počty někdy opět navrátí na úrovně před pandemií. Lufthansa tak očekává, že u nových dálkových strojů dojde k výraznému zmenšení první a obchodní třídy ve prospěch tříd economy a economy premium.

Carsten Spohr se rovněž zmínil o aktivitách alianční společnosti United na poli malých elektrotaxíků. Podle něj na tomto poli rovněž i Lufthansa sleduje vývoj, ovšem předpokládá zde spíše rozšíření stávajích služeb ve smyslu letecké taxi služby mezi centrem města a jeho letištěm na okraji než, že by mělo dojít v blízké budoucnosti k náhradě stávajích letadel. Zmiňoval i koncept vodíkového letadla Airbusu vhodného na krátké a střední tratě, který ovšem nebude pro komerční využití dříve než za 20 let.

Protože Carsten Spohr očekává i v budoucnu tlak politiků na snížení uhlíkové stopy, vidí jako jediné řešení výrobu a přimíchávání synteticky vyrobeného paliva - sustainable aviation fuel (SAF). Tuto možnost již přes dva roky Lufthansa svým zákazníkům nabízí na stránkách lufthansa.compensaid.com . Zákazník má možnost spočítat poměrné množství paliva spotřebovaného na jeho letu za jeho sedačku. Poté má možnost Lufthanse poslat rozdíl mezi cenou neobnovitelného paliva a SAF. Lufthansa se zavazuje toto množství objednat a v budoucnu natankovat do svých letadel. Přesto této možnosti podle slov Carstena Spohra využilo zatím jen sotva 1% cestujících. Dá se podle něj očekávat, že v budoucnu poroste tlak společnosti a politiků na to, aby jisté procento SAF bylo automaticky součástí vešekerého tankovaného paliva. To by podle něj mělo buď úplně vymazat nebo minimalizovat dlouhodobě nesmyslně nízké nabídky podnákladových akčních letenek typu "letenka za 9,99 eur".

Airbus A340-642 společnosti Lufthansa, Mnichov, říjen 2019 (autor: Vuxi, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata