Lufthansa Group opět prokázala spolehlivost

20.03.2009 - Evropa



Lufthansa - Boeing 747-400
Lufthansa - Boeing 747-400 (foto: Ingrid Friedl/Lufthansa)

Lufthansa Group dokázala v roce 2008 vygenerovat provozní zisk ve výši 1,38 miliardy euro, a téměř zopakovat svůj rekord z předešlého roku. Tehdy provozní zisk dosáhl hodnoty 1,58 miliardy. Zatímco však v roce 2007 skončila celá skupina ve stejně rekordním čistém zisku ve výši 1,65 miliardy euro, letošní čistý zisk dosáhl pouhých 599 miliónů. Více než miliardový rozdíl v obou letech byl kromě nižšího provozního zisku způsoben také prodejem podílu ve společnosti Thomas Cook, který tehdy pro Lufthansa Group znamenal jednorázový příjem 503 miliónů euro. V roce 2009 společnost předpokládá další zhoršení finančních výsledků, jež budou přímo odrážet vývoj poptávky po letecké dopravě.

Vedení společnosti navrhne na valné hromadě vyplacení dividendy ve výši 0,70 euro za akcii. Dividendy budou letos poprvé vztaženy k úrovni čistého zisku. V minulých letech vyplácela Lufthansa Group obvykle 30 – 40 procent provozního zisku. Management však nyní cítí vzhledem k situaci na finančních trzích a rozběhnutým investičním programům potřebu zadržet větší část zisku. Cena akcií Lufthansa Group zůstává přes pozitivní finanční výsledky roku 2008 i nadále na velmi nízké úrovni a obchoduje se zhruba za 8,30 euro za kus, čímž odráží ne zrovna růžové vyhlídky pro letošní rok. I přes svůj téměř 40 procentní propad patřila Lufthansa Group v roce 2008 k pěti nejstabilnějším titulům indexu DAX30, který sdružuje 30 nejvýznamnějších titulů obchodovaných na frankfurtské burze.

Vedle výše zmíněných příčin hospodářský výsledek Lufthansa Group také záporně ovlivnily ztráty ve finanční části hospodaření. Jedná se především o horší výsledek investic do jiných podniků. Zatímco v roce 2007 si společnost mohla připsat 180 miliónů eur díky svému podílu ve Swiss International Air Lines, vloni musela odepsat 113 miliónů ze své investice do podílu v JetBlue Airways. Cena akcií amerických aerolinií se od té doby vrátila na svou původní úroveň. Tento stav však byl dále zaznamenán pouze v rámci hodnoty majetku bez toho, aniž by ovlivnil příjem hospodářský výsledek. Připomeňme, že společnost Swiss i nadále zůstává silným pilířem skupiny, který se na vytvoření provozního zisku podílel stovkami miliónů euro.

Lufthansa - Wolfgang Mayrhuber
Předseda představenstva Deutsche Lufthansa Wolfgang Mayrhuber na tiskové konferenci k výsledkům loňského roku
(foto: Kristina Schaefer/Lufthansa)

Prezident Lufthansa Group Wolgang Mayerhuber ve svém prohlášení na výroční tiskové konferenci mimo jiné uvedl: „Zdá se, že krize hrají téměř vždy velmi důležitou roli v rozmístění sil v rámci určitého odvětví. My jsme si jisti, že během této ekonomické krize si zajistíme tu správnou pozici pro budoucnost. Zaměříme se na další snižování nákladů a na další expanzi naší skupiny v zájmu dlouhodobé konsolidace naší pozice v letecké dopravě stejně jako pozice našich partnerů… V současnosti je zřejmé, že nezávislý provoz evropských a dálkových spojů skrze menší a středně velké trhy je v Evropě dále neudržitelný.“ Prezident Lufthansa Group se tak ve svém prohlášení dotknul i plánované postupné akvizice Brussels Airlines a převzetí Austrian Airlines. Právě druhý případ vzbuzuje v Evropě určité rozpaky zapříčiněné především asistencí rakouského státu při úhradě akumulovaného dluhu Austrian ve výši 500 miliónů euro. Podle posledního vyjádření evropského komisaře pro dopravu Antonia Tajaniho, kterého citovala agentura AFP, má Evropská komise v tomto ohledu určité pochybnosti, nicméně zúčastněné strany nenarazily na velké rozpory.

Začlenění Austrian Airlines do Lufthansa Group se ve světle posledních finančních výsledků rakouského dopravce stává z pohledu jeho vedení prakticky nutností. Vysoká ztráta téměř 430 miliónů euro, předznamenává velkou restrukturalizaci rakouské skupiny, do které patří i Tyrolean Airways a Lauda Air. Jako hlavní příčiny překvapující ztráty byly uvedeny vysoké ceny ropy, které byly ve druhém čtvrtletí vystřídány výrazným poklesem poptávky. V případě selhání navržené privatizace společnost nemá podle vyjádření představenstva, citovaného serverem ATW Online, dostatek finančních rezerv na překonání současné ekonomické krize. Uzavření akvizice je přitom podmíněno nejenom dosažením hranice 75 procent hlasovacích práv do 11. května. Další podmínkou je také souhlas evropských a amerických antimonopolních úřadů stejně jako schválení půlmiliardového plnění ze strany rakouského státu.

Austrian Airlines - Airbus A320
Airbus A320 společnosti Austrian Airlines (foto: Ingrid Friedl/Lufthansa)

Tržby Lufthansa Group se v roce 2008 vyvíjely velmi pozitivně a dosáhly 24,87 miliardy euro. V meziročním srovnání vzrostly o více než deset procent. Tento růst byl zapříčiněn především růstem příjmů z osobní dopravy. V prvním pololetí Lufthansa Group zaznamenala větší počet cestujících, zároveň došlo k růstu výnosů z využitých osobokilometrů. Na tržbách se projevila také konsolidace Swissu. Na rozdíl od řady jiných aerolinií tak Lufthansa Group dokázala zvýšit své příjmy i jinou cestou než pouhým zaváděním nových poplatků za doposud bezplatné služby. Náklady úměrně vzrostly na úroveň 22,42 miliardy. Mezi nejrychleji rostoucí náklady však patřily osobní náklady. Příčinou bylo přijímání nových zaměstnanců v první polovině loňského roku. V současnosti se společnost nalézá ve fázi zmrazení náboru jakýchkoliv nových pracovníků.

Světová ekonomická krize zasáhla především segment osobní dopravy a cateringu. Provozní zisk z osobní přepravy dosáhl 722 miliónů euro, což v meziročním srovnání znamená pokles o 12,6 procenta. Catering dosáhl provozního zisku 70 miliónů, meziročně tak došlo k poklesu o plných 30 procent. Tento segment podnikání byl v minulém roce jediným, který v rámci Lufthansa Group nedokázal vytvořit vyšší hodnotu, než byly jeho náklady na potřebný kapitál.

Lufthansa Cargo - MD-11
McDonnell Douglas MD-11 Lufthansa Cargo (foto: Werner Krüger/Lufthansa)

Na druhou stranu se velmi pozitivně vyvíjela situace v nákladní divizi, která zvýšila svůj provozní zisk o více než 20 procent na 164 miliónů euro. Jedná se o druhý nejlepší hospodářský výsledek cargo divize od jejího založení v roce 1994. Na poli údržby letadel si dobře vedla Lufthansa Technik s provozním ziskem 299 miliónů euro (+ 2,9 %). Během loňského roku podepsala tato divize více než 500 nových kontraktů na údržbu letadel jiných leteckých společností. Příjmy z externí údržby tvořily již v roce 2008 plných 67 procent tržeb Lufthansa Technik. V oblasti IT služeb byl sice zaznamenán pokles tržeb, nicméně bylo dosaženo 74 procentního růstu provozního zisku, který dosáhl 40 miliónů euro.

Letošní rok bude zcela jistě těžší než ten předešlý. Lufthansa Group očekává, že provozní zisk bude pod úrovní toho loňského a vzhledem k enormní nejistotě provázející současnou ekonomickou situaci odmítlo vedení společnosti kvantifikovat svá očekávání. Likvidita společnosti by však měla být v každém případě udržována nad hranicí dvou miliard euro i přes plánované kapitálové výdaje ve výši dosahující tří miliard.

Lufthansa
(foto: Lufthansa)

Témata