Letiště Budapešt: začala éra bez Malévu

09.02.2012 - Evropa



Prudkou změnu zaznamenalo v pátek 3. února mezinárodní letiště Ference Liszta v Budapešti – po 66 letech provozu náhle ukončil všechny své lety domácí dopravce Malév – Hungarian Airlines. Vyvrcholily tak dlouhodobé ekonomické problémy, se kterými se aerolinie potýkala dlouhá léta. Malév byl pro letiště nejvýznamnějším zákazníkem, podle publikovaných údajů generoval zhruba 40 procent příjmů letiště. Konkurenční letecké společnosti zejména ty nízkonákladové ucítily příležitost, kterou by bylo škoda si nechat ujít. Během několika hodin po zastavení letů oznámila společnost Wizz Air navýšení letů z Budapešti o 66 procent, krátce na to přispěchal Ryanair s oznámením o otevření základny v Budapešti s 31 linkami a pravidelné linky z Budapešti plánuje provozovat také SmartWings. Nové linky oznámily také Lufthansa, Air Berlin či Aegean Airlines. Řada stávajících dopravců počítá s navýšením frekvencí či nasazením větších letounů. Počet nových linek z/do Budapešti, jež byly oznámeny během jednoho dne, je ohromující a je názornou ukázkou, jak díky nadbytečné kapacitě není pro letecké společnosti problém v rámci jednotného trhu přesunout svá letadla tam, kde se naskýtá nová příležitost.

Porovnání letů Malév v létě 2011 a nových linek oznámených po pádu společnosti:

Destinace Malév Nový dopravce Počet letů, typ letadla Zahájení provozu
Alicante - Ryanair 2x 738 26. 3.
Ammán 4x 736 - - -
Amsterdam 14x 738 SmartWings 7x B737 28. 4.
Athény 14x 736, 738 Aegean Airlines 4x A320 9. 3.
    SmartWings 4x B737 27. 4.
Baden Baden - Ryanair 2x 738 17. 2.
Barcelona 3x 738 Ryanair 7x 738 17. 2.
    SmartWings 3x B737 26. 4.
Bejrút 7x 738 - - -
Bělehrad 9x Q400 - - -
Benátky-Treviso - Ryanair 3x 738 27. 3.
Berlín-Tegel 11x 736, 738, Q400 Lufthansa 7x 735 6. 2.
    Air Berlin 7x A319, A320 6. 2.
Brusel 14x 738 - - -
Brusel-Charleroi - Ryanair 13x B738 21. 2.
Bukurešť-Baneasa 27x Q400, 736 Wizz Air 4x A320 2. 3.
Burgas 3x 736, 738      
Corfu 3x 738 - - -
Curych ano - - -
Damašek 3x 738 - - -
Dublin 7x 738 - - -
Eindhoven - Ryanair 4x 738 2. 4.
Frankfurt 14x 736 - - -
Göteborg 11x 736 Ryanair 3x 738 19. 2.
Hamburk 12x 736, 738 Lufthansa 7x CRJ900 6. 2.
Hamburk-Lübeck - Ryanair 3x 738 18. 2.
Helsinky 10x 738      
Heraklion 3x 738 Wizz Air 1x A320 16. 6.
Chania - Ryanair 2x 738 28. 3.
Istanbul 8x 737 - - -
Kluž 14x EMB-120 Wizz Air 3x A320 3. 4.
Kodaň 14x 738 - - -
Krakov - Ryanair 3x 738 26. 3.
Kyjev 7x 736 - - -
Larnaka 8x 736, 738 SmartWings 4x B737 31. 5.
    Wizz Air 2x A320 4. 4.
Londýn-Gatwick 14x 738 - - -
Madrid 12x 738 Ryanair 6x 738 17. 2.
    SmartWings 4x B737 květen
Malaga 1x 738 Ryanair 2x 738 26. 3.
    Wizz Air 2x A320 2. 4.
Manchester - Ryanair 3x 738 18. 2.
Memmingen - Ryanair 3x 738 3. 2.
Miláno-Bergamo - Ryanair 11x 738 21. 2.
Miláno-Malpensa 13x 736, 738 - - -
Moskva-Šeremětěvo 9x 738 - - -
Oděsa 6x 736 - - -
Oslo-Rygge - Ryanair 3x 738 18. 2.
Pafos - Ryanair 2x 738 28. 3.
Palma de Mallorka - Ryanair 2x 738 28. 3.
Paříž-Beauvais - Ryanair 7x 738 21. 2.
Paříž-Charles de Gaulle 19x 736, 738 SmartWings 12x B737 29. 3.
Pisa - Ryanair 2x 738 26. 3.
Podgorica 6x Q400, EMB-120 - - -
Praha 14x Q400 - - -
Priština 11x 736, Q400 - - -
Rhodos 2x 738 Ryanair 1x 738 27. 3.
    Wizz Air 1x A320 16. 6.
Řím-Ciampino - Ryanair 7x 738 21. 2.
Sankt Petersburg 5x 736, 738 - - -
Sarajevo 9x Q400 - - -
Skopje 11x 736, Q400 - - -
Sofie 9x 736 Wizz Air 3x A320 3. 4.
Soluň 14x 736, 738 Ryanair 2x 738 19. 2.
    Wizz Air 3x A320 3. 4.
Split 6x 736, 738 - - -
Stockholm-Arlanda 14x 736 - - -
Stockholm-Skavsta - Ryanair 4x 738 17. 2.
Stuttgart 11x 736, Q400 - - -
Tampere - Ryanair 3x 738  
Tel Aviv 13x 736, 738 SmartWings 3x B737 11. 2.
Tirana 10x Q400, 738 - - -
Tirgu Mures 5x Q400 - - -
Trapani - Ryanair 2x 738 12. 4.
Tripolis 5x 737 (od 10/2011)      
Varna 10x Q400, 738 - - -
Varšava-Chopin 13x Q400, 738 Wizz Air 4x A320 2. 4.
Varšava-Modlin - Ryanair 7x 738 16. 7.
Záhřeb 19x EMB-120 - - -
Zakynthos - Wizz Air 1x A320 16. 6.

Zdroje: letový řád Oneworld - léto 2011, informace leteckých společnost, Anna.aero

Na první pohled se může, že prostor po Malévu byl vyplněn a vše může běžet dál jako dosud. Při bližším pohledu je však zřejmé, že náhrada je zatím částečná. Dosud nebyly oznámeny nové linky do zemí, kam jsou lety regulovány mezistátními dohodami. Vzhledem k nutnému schvalovacímu procesu ze strany úřadů je to pochopitelné. Týká se to zejména linek do Ruska, Ukrajiny, Albánie, některých zemí bývalé Jugoslávie, Turecka a s výjimkou Izraele také států Blízkého východu. Na některých těchto linkách jako například do Tirany, Prištiny či Bejrútu byl Malév jediným operujícím dopravcem, takže budapešťské letiště zatím o tyto linky přišlo. Tyto regulované linky jsou atraktivní zejména díky omezené konkurenci a tím i vyšším výnosům. Wizz Air již oznámil, že se hodlá ucházet o práva pro lety z Budapešti do Kyjeva, Moskvy a Istanbulu.

Letiště Budapešt - Terminál 2
Terminál 2 na letišti v Budapešti (foto: Herbie/Wikimedia Commons)

Pokud se blíže podíváme na linky do zemí EU nelze si nepovšimnout zřetelně nižších frekvencí, než tomu bylo dříve. Zřejmé je to zejména u letů do jihovýchodní Evropy, například do Soluně nabízel Malév loňské léto 14 letů týdně, nyní jsou náhradou tři lety týdně Ryanairu a dva Wizz Air. Na místo 9 letů týdně Malévu do Sofie, nabízí Wizz Air tři lety týdně. Nižší frekvence jsou zatím i do některých měst v západní Evropy. Na druhou stranu Budapešť získá zejména řadu nových spojení, které dosud neměl, většinou do typicky nízkonákladových destinací.

Air Berlin - Airbus A320
Air Berlin zahájil 6. února lety z Berlína-Tegel (foto: Budapest Airport)

Kdo zatím nejvíce doplácí na konec letů Malévu je letiště v Budapešti. Vzhledem k tomu, že nízkonákladová konkurence se koncentruje na point-to-point přepravu, přišlo letiště během jednoho dne o většinu tranzitních cestujících. Malév byl díky svým cenovým zajímavým nabídkám atraktivním dopravcem i pro řadu českých cestujících při letech do jihovýchodní Evropy a na Blízký východ. Ztráta návazných letů snižuje význam Budapešti také pro dálkové linky. American Airlines tento týden oznámily, že neobnoví lety na pozastavené lince z New Yorku. Zprávy, že o přesunu dálkové linky do jiného města usiluje Hainan Airlines, byly nakonec dementovány čínským dopravcem. Na pádu Malévu bude zajisté pravděpodobně tratit i finančně. Novým dopravcům a linkám musel provozovatel letiště nabídnout atraktivní podmínky v podobě různých slev. Další faktorem je, že objem nové kapacity je zatím nižší než objem provozu Malévu. Podle informací maďarských médií obsahuje privatizační smlouva letiště ustanovení týkající se provozu. V případě ukončení letů Malévu má provozovatel letiště nárok na náhradu. V tomto ohledu se pád Malévu muže maďarskému státu ještě pořádně prodražit.

Malev - Boeing 737
Spojení Malév a letiště v Budapešti je již minulostí (foto: Budapest Airport)

Témata