Létání letos v létě: Lufthansa očekává vyprodané lety

22.05.2022 - Evropa



Šéf Lufthansy Carsten Spohr předpovídá, že mnoho letů Lufthansy bude letos v létě úplně vyprodáno. Zájem cestujících je mnohdy vyšší než sedačková kapacita letadel nebo množství personálu umožňuje. V praxi tak tento stav vede k tlaku na růst cen letenek. To ovšem mnohým cestujícím nevadí a nehledí na cenu, takže se dobře prodávají i letenky v nejdražších kategoriích. Lufthansa dokonce velmi dobře prodává i své nejdražší letenky první třídy mezi San Franciscem a Frankfurtem, kdy zpáteční let vyjde na láci 24.000 dolarů. A i takto drahé letenky jsou na řadu letních termínů již nyní prostě vyprodány. Právě transatlantické trasy do severní Ameriky jsou ty o které je mezi cestujícími největší zájem. A to Lufthansa jejich počet, stejně jako počet obsluhovaných destinací navýšila. Aktuálně obsluhuje 25 destinací v severní Americe - více než před pandemií.

Ve své touze letos v létě po koronavirové pauze opět zažít hezkou dovolenou v zahraničí totiž až tolik dražší letenky mnohým cestujícím nevadí. Potvrzují to i čísla německých cestovních kanceláří. Ty také překonaly i přes rekordní inflaci, zdražování energií v souvislosti s válkou na Ukrajině prodeje před pandemií koronaviru. Mnoho cestovních kanceláří nakoupilo v loňském roce velkou část letenek a hotelů za ceny, které v té době panovaly. Tyto kapacity však již docházejí a případně další kapacity cestovní kanceláře dokupují za aktuální ceny. Ty jsou v případě letenek vyšší také kvůli zdražujícímu palivu. Podle generálního ředitele společnosti Tui Fritze Joussena musí cestovatelé letos počítat s tím, že výhodné last minute nabídky budou zřejmě velkou vzácností. To potvrzuje i šéf konkurenční FTI Group, Ralph Schiller. Podle něj zájem o letní termíny také překonal úroveň roku 2019. Zájem cestujících je podle něj nejvíce o cíle ve Středomoří, konkrétně nejvíce o Chorvatsko, Řecko a Turecko. V nejvíce exponovaných srpnových termínech hlásí řada turisticky atraktivních míst již vyprodáno.

Oproti tomu letecké společnosti a provozovatelé letišť, kteří se v krizových letech spíše zbavovali zaměstnanců, nejsou nyní s to držet krok s vývojem poptávky a dodatečné kapacity operativně nárazově navyšovat. Některé, jako například SAS, jsou naopak nuceny omezovat kapacitu, aby se vyvarovaly neočekávaným rušením letům. SAS oznámila zrušení 5% letů, které společnost původně plánovala v červnu až srpnu provozovat. Podobný problém mají provozovatelé letišť, kteří jsou nuceni zajistit si před nadcházející silnou letní sezónou dostatek pracovníků na přepážkách, bezpečnostních kontrol nebo například pro vykládku a nakládku zavazadel. Cestujícím v létě se tak všeobecně doporučuje počítat s delšími frontami na letištích než obvykle a plánovat svůj příjezd na letiště s větší rezervou než jsou zvyklí. Čekací doby na jednotlivých letištích se totiž mohou v letních měsících velmi lišit.

fronta na odbavení na řeckém letišti v Korfu, září 2021 (autor: Mateus2019, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Témata