Kvůli třetí ranveji na Heathrow se má posunout dálnice M25
28.11.2025 04:15 - Evropa
Již skoro dvě desetiletí plánuje letiště Londýn-Heathrow výstavbu třetí vzletové a přistávací dráhy a zvažuje její možné varianty. Nyní bylo rozhodnuto. Ministryně dopravy Heidi Alexanderová tento týden oznámila, že britská vláda se rozhodla pro návrh společnosti Heathrow Airport Holdings. Ten upřednostňuje delší vzletovou a přistávací dráhu, protože ta je „považována za výhodnou z hlediska vyšší spolehlivosti a udržitelnosti pro letadla příští generace“.
Vítězný návrh počítá s 3500 metrů dlouhou dráhou, která má vzniknout severozápadně od stávající severní dráhy. Za tímto účelem se musí rušná dálnice M25 přesunout do tunelu. Křižuje totiž plánovanou dráhu. Společnost Heathrow Airport Holdings počítá s náklady na tento projekt ve výši necelých 50 miliard liber. Alternativní návrh skupiny Arora Group, který nebyl přijat, spočíval v kratší vzletové a přistávací dráze o délce 2800 metrů a to bez přesunu dálnice, což by bylo výrazně levnější. Skupina Arora Group odhadla plánované náklady na přibližně 25 miliard liber. Proti přesunu dálnice M25 vyslovila i společnost British Airways.
Zda bude nová vzletová dráha skutečně postavena, však ještě stále není jisté. Vítězný návrh totiž bude v příštím roce posouzen v rámci přezkumu kapacity britských letišť. Tento přezkum organizuje britský parlament. Až teprve v případě kladného rozhodnutí může Heathrow podat oficiální žádost o stavební povolení na třetí dráhu. Stavební povolení by pak mohlo být vydáno do roku 2029, po kterém by následovalo přibližně šest let výstavby. Uvedení do provozu třetí ranveje na Heathrow by tak bylo možné nejdříve v roce 2035.

letecký pohled na letadla British Airways na letišti Heathrow, červen 2012 (autor: M J Richardson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)