Korean Air získal povolení EU k převzetí Asiany

15.02.2024 07:30 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Korean Air získala tento týden v úterý souhlas evropských antimonopolních orgánů s převzetím svého konkurenta, společnosti Asiana Airlines. Korean Air, největší jihokorejský dopravce, oznámil koncem roku 2020 svou nabídku ve výši 1,8 bilionu wonů (1,3 miliardy eur), aby se stal hlavním akcionářem zadlužené jihokorejské společnosti Asiana Airlines.

Od té doby řeší Korean Air žádosti o fúzi u většiny důležitých antimonopolních orgánů z nejrůznějších koutů světa, kam obě společnosti létají. Aktuálně má tak souhlas již u třinácti ze čtrnácti zahájených řízení. K převzetí Asiany zbývá ještě souhlas amerických orgánů. Těm evropským totiž Korean Air nabídnul dostatečná nápravná opatření, která pomohou udržet konkurenci na linkách z Evropy do Jižní Koreje. Konkrétně má Korean Air nalézt kupce na divizi nákladní dopravy Asiany a přenechat přepravní práva a sloty na letištích v Barceloně, Frankfurtu, Paříži a Římu svému konkurentovi, jihokorejské společnosti T'Way. Podmínkou fúze obou korejských společností od Evropské komise je, že jejich jihokorejský konkurent, společnost T'Way zahájí provoz do výše uvedených evropských uzlů a Evropská komise posvětí výběr kupce nákladních letadel Asiany.

Airbus A380-800 společnosti Asiana Airlines, červen 2015 (autor: Masakatsu Ukon, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Jen pro srovnání - aktuálně má Asiana flotilu 81 letadel, z toho 11 nákladních. Dceřiná Air Busan má 25 letadel, Air Seoul dalších 6. Korean Air má 164 letadel, z toho 23 nákladních. Dalších 24 letadel provozuje nízkonákladová dcera Jin Air. Konkurenční T'way Air má přitom flotilu 30 letadel, z toho pouhá 3 letadla dálková.

"Nabídnutá nápravná opatření účinně řeší naše obavy a zajistí spravedlivou hospodářskou soutěž a možnost volby pro spotřebitele v tomto důležitém odvětví," uvedla v prohlášení šéfka antimonopolního úřadu EU Margrethe Vestagerová.

Tento nejnovější výsledek řízení evropských antimonopolních orgánů tak zároveň udává směr, kterým se mohou vydat i společnosti Lufthansa a IAG, které mají rovněž zájem o převzetí své konkurence. Lufthansa by totiž ráda získala podíl v ITA Airways, zatímco koncern IAG by rád převzal společnost Air Europa. K oběma fúzím mají evropské antimonopolní úřady vážné pochyby a zahájily proto další, hloubková šetření.

Témata