Jak bohatý student ještě více zbohatnul

11.04.2001 - Evropa



Byl jednou jeden chudičký řecký student, který se moc dobře učil, byl nesmírně chytrý a podnikavý a měl úžasný nápad, jak udělat něco pro lidi a ještě na tom zbohatnout. Aby si splnil svůj sen, půjčil si za lichvářský úrok od zlé banky peníze na svůj skvěle vymyšlený podnikatelský záměr. A protože byl tak chytrý a pilný, netrvalo dlouho a chudičký student zbohatnul a stal se z něj jeden z nejbohatších lidí nejen v Řecku, ale i v celé Evropě.

Tak takto Stelios Haji-Ioannou, řecký magnát a vlastník rozsáhlých a rozmanitých podniků operujících pod společnou značkou "Easy", rozhodně nezačínal. Stelios, který se narodil 14. února 1967 v Aténách, totiž pochází z bohaté rodiny a jeho otci patří lodní společnost Troodos Shipping. Když tedy začal v Aténách studovat střední školu, nejednalo se rozhodně o chudého studentíka. Nicméně studentem byl nepochybně výborným, což dosvědčuje fakt, že v průběhu 80. let vystudoval London School of Economy a City University Business School ve Velké Británii a získal tak titul Msc. v oborech shipping trade a finance.

Po škole začal pracovat v otcově lodní společnosti. To ovšem nemohlo uspokojit jeho ambice vyniknout, a proto v roce 1992 založil, za finanční podpory otce, svůj první podnik v oblasti lodního průmyslu - Stelmar Tankers. Společnost operuje v současnosti s 12 tankery.

Voda však byla mladému Steliosovi málo a stále častěji začal obracet zrak k nebi. V roce 1995 si tedy od otce vypůjčil 5 mil liber a založil leteckou společnost easyJet. Ta začala létat z Lutonského letiště do Glasgowa za 29 liber, což, jak hlásal slogan společnosti, je cena dvou džín. Skeptikové britského leteckého průmyslu tvrdili, že společnost nemůže být nikdy úspěšná. Stelios ale oblékl posádku do oranžových triček, pasažérům slíbil, že během letu rozhodně nemohou očekávat přehnanou pozornost ze strany personálu a doporučil přibalit s sebou na cestu i nějaký ten sendvič, protože jídlo se na palubě podávat během letu nebude. Pasažéři si kupodivu znechuceně neodplivli. Naopak. Přivítali, že za tak malou oběť ušetří tak velké peníze. A společnost se ujala. Ujala se natolik, že Stelios si od tatínka půjčil dalších 15 mil. liber na rozšíření letadlového parku a nyní má 18 letounů Boeing 737 a dalších 32 je objednáno. Jen pro úplnost dodejme, že slogan o džínách začal být po roce nepoužitelný. Inu vydělávat je třeba.

Poté, co Stelios dobyl vodu i nebe, vrhl se plnou silou také na pevninu. Rozhodl se zavalit svět oranžovou barvou a dostat značku "Easy" do povědomí každého "vodomila", "vzduchomila" i "suchomila". Co se suchomilů týká, nejdříve se rozhodl dostat tzv. e-suchomily, tedy ty, kteří se rádi chytají do elektronických sítí. V roce 1998 založil společnost easyEverything, což je síť internetových kaváren nabízejících levný přístup k Internetu.

Na řadu přišla další skupina suchomilů, a to těch, kteří si nedovedou představit život bez čtyř kol a výparů benzínu. V roce 2000 totiž začala fungovat online půjčovna automobilů easyRental. Jak je již u Steliosových podniků obvyklé, vyznačuje se tím, že luxusní automobily Mercedes půjčuje za neuvěřitelně nízkou cenu 9 liber za den. Je pravda, že zákazníci easyRentalu si čas od času stěžují, že společnost jim po vrácení automobilu strhla z kreditní karty kromě půjčovného také poplatek 100 liber za poškození automobilu, které nezpůsobili. Nu, ale co je dnes bez chyby, že?

Nemysleme si však, že se tím vyčerpal Steliosův potenciál a ukojily se jeho oranžově zachvatitelské "Easy" touhy. V nejbližší době můžeme očekávat nový projekt - easyMoney, online finanční servis a také porovnávač cen online obchodů - easy.com. Kdoví, zdali na nás v budoucnu nevykoukne oranžové "Easy" logo třeba z obalu toaletního papíru. To už by nám nezbývalo nic jiného, než se zbláznit a nechat se zavřít do mezinárodní sítě psychiatrických léčeben easyMad…

Témata