Helvetic Airways

12.06.2004 - Evropa



Ačkoliv Helvetic Airways létají na evropském nebi teprve od konce loňského listopadu, historie společnosti se začala psát již v září 2001. Tehdy vznikly Odette Airways, které s jedním MD-83 zakoupeným od Crossair uskutečnily 15. února 2002 svůj první let. Cílem byla tehdy Priština. Kosovo je i nyní důležitou destinací Odette Airways, provozovány jsou až dva lety denně s MD-83. V roce 2003 rozhodli akcionáři společnosti o změně konceptu a o zahájení provozování nízkonákladových letů pod značkou Helvetic.com. Společnost koupila za velmi atraktivní cenu několik letadel Fokker 100, které dříve létaly u American Airlines. Letouny prošly ve Velké Británii generální opravou, při které byly vybaveny novým interiérem a motory.

Nová etapa v dějinách společnosti se začala psát 28. listopadu 2003, kdy krátce po 11. hodině odstartoval z curyšského letiště letoun Fokker 100 (HB-JVA) v nových barvách na lince do španělského Alicante a zahájil tak éru nízkonákladových letů. Samotné zahájení neproběhlo zcela podle původního plánu. Původně byl první let plánován na lince do Vídně. Pro poruchu motoru  na letadle (v té době jediném) musel být tento let zrušen.

Helvetic Airways
Foto: Martin Fenner

Během letošního roku se flotila rozrostla z jediného Fokkeru 100 až na šest strojů. Letní letový řád platný od konce března měl ve své nabídce 12 destinací po celé Evropě. 9. května byly kvůli nízké poptávce zastaveny lety do Bruselu, kam Helvetic létal v pracovních dnech 2x denně (celkem 11 letů týdně). O několik dnů později, 14. května, byla naopak otevřena nová linka do Madridu (6x týdně) a 11. června se vydaly letouny Helveticu poprvé na pravidelnou linku do Amsterdamu, která je provozována v pracovních dnech 2 x denně a o víkendu je k dispozici jeden let denně. Vzhledem k velkému zájmu zvýší společnost od 1. července frekvenci letů do španělských destinací Alicante a Palma de Mallorca, kam se bude létat denně.

Jak již bylo uvedeno, v současnosti tvoří flotilu Helvetic Airways šest letounů Fokker 100, jeden MD-83 létá na charterových linkách pod hlavičkou Odette Airways. V brzké době by měl být do flotily zařazen sedmý letoun Fokker 100, který bude sloužit jako rezervní, tak aby bylo možné eliminovat na minimum případná zpoždění. Průměrné stáří letadel je devět let, kompletní údržbu celé flotily zajišťuje SR Technics. I když maximální možná kapacita letadla Fokker 100 může být 108 až 115 cestujících, stroje létají v konfiguraci 100 sedadel. Cestujícím je tak nabídnut pohodlný prostor na sezení a společnost si vystačí se dvěma palubními průvodčími na letu. V současnosti létá Helvetic pravidelně z Curychu do 13 měst Evropy – Alicante, Amsterdamu, Benátek, Madridu, Malagy, Marseille, Neapole, Nice, Palma de Mallorky, Prahy, Říma, Valencie a Vídně. Na mapě charterových destinací nyní nalezneme Bodrum, Burgas, Kos, Lamezie Terme, Menorku, Mykonos, Prištinu, Santorini a Skopje.

Helvetic Airways
Foto: Rolf Wallner

Zajímavá je cenová strategie společnosti – Helvetic nabízí všechna místa v letadle na všech linkách bez ohledu na čas rezervace za jednotnou cenu 99 EUR. Jedná se tedy o podobný přístup jaký používá německá společnost Germania Express (ta ale nemá jednotnou cenu v celé své síti). Jak uvedl Thomas Frischknecht, obchodní ředitel švýcarské společnosti Helvetic Airways, tento týden na setkání s novináři, tato cena není sice nejlevnější, ale pro švýcarský trh je to relativně dobrá cena. Společnost podle Frischknechta tak vydělává na letu už při méně než 50 cestujících na palubě. To umožňují především nízké náklady společnosti. Thomas Frischknech upřesnil, že Helvetic má v současnosti 140 zaměstnanců, z toho 60 pilotů, 60 palubních průvodčích a pouze 20 lidí je zaměstnáno na zemi. Průměrné vytížení je nyní 40 cestujících na let. Společnost proto ještě letos počítá se ztrátou, nicméně by podle plánů měla již příští rok hospodařit v černých číslech.

Kdo rezervuje u Helveticu častěji, je odměněn – každý 11. let je zdarma. Tento program je určen pro časté kupce letenek. Nezáleží zda letenku rezervuje pro sebe nebo pro třetí osobu. Výhody programu tak mohou využít i skupiny, početné rodiny nebo cestovní kanceláře. Letenky jsou nabízeny prostřednictví internetu, cestovních kanceláří, call centra a na letištích kam Helvetic létá.

Helvetic Airways
Foto: Martin Fenner

Témata