Fairchild Dornier 728JET - 2. díl

10.07.2001 - Nová letadla



Fairchild Dornier svoji novou rodinu regionálních dvoumotorových proudových letounů označuje jako revoluční zejména pro míru komfortu, která je skutečně oproti první generaci kvalitativním posunem, ale také pro nabízenou flexibilitu, spolehlivost a samozřejmě nový design. Při vývoji bylo hlavním hlediskem sladit požadavek na uspořádání kabiny s co největším počtem pohodlných sedadel, při současném zachování dostatečného prostoru a komfortu. V maximální míře to samozřejmě platí v obchodní třídě, která poskytuje takový komfort, že by podle výrobce mohla vyhovovat i společnostem British Airways a Qantas... Efektivitu a ekonomičnost provozu letounů zaručuje jednak použití velmi dobře vyladěných motorů General Electric, ale také celková koncepce umožňující velmi rychlé pozemní odbavení. Nezanedbatelná je také otázka snadnosti údržby, jejíž systém je velmi pečlivě propracován a zkracuje dobu, po kterou je letoun v péči techniků, tedy uzemněn a "nevytvářející zisk". Rodina proudových letounů Fairchild Dornier nabízí tři modely, které svou sedačkovou kapacitou pokrývají celý segment trhu regionálních letounů: nejmenší je 528JET s 55 až 63 sedadly, 728JET je nabízen v konfiguraci od 70 do 85 sedadel a 928JET od 85 do 110. Již byl však představen také návrh 120místného X28JET a verze 928JET s prodlouženým doletem (ER - Extended Range).

Lufthansa - Fairchild Dornier 728JET
Fairchild Dornier 728JET v barvách letecké společnosti Lufthansa.
(Foto: Fairchild Dornier)

Připomeňme si, že Fairchild Dornier je soukromý podnik specializovaný na vývoj, výrobu a servis malých proudových a turbovrtulových letounů jak pro letecké společnosti, tak pro firemní či vládní přepravu. Jeho hlavními akcionáři jsou společnosti Clayton, Dubilier & Rice a Allianz Capital Partners. Sídlí jednak v texaském San Antoniu, dále v Oberpfaffenhofen, historickém sídlu tradičního německého výrobce letounů Dornier, a hlavní kanceláře má umístěny poblíž Washingtonu, DC. Firma je velmi progresivní v zavádění nejnovějších technologií a materiálů jak při vývoji a výrobě trupu a křídel, tak i při vybavení pilotní kabiny a ovládacích systémů vůbec. Své nové letouny ve spolupráci s firmou Honeywell vybavila nejnovějším elektronickým ovládacím a kontrolním systémem se šesti zobrazovacími LC displeji (x25,4 mm) - PRIMUS Epic Avionic System. Umožňuje snadné ovládání a kontrolu letounu - od chodu motorů včetně pomocného agregátu APU (Auxiliary Power Unit) RE220 vyrobeného také firmou Honeywell, přes samotné ovládání během letu, řízení a kontrolu hydraulického systému, systému udržujícímu tlak vzduchu v kabině až po detekci chyb a snadné vyhodnocování ať už za letu, nebo při pozemní kontrole během předletové přípravy a při pravidelných revizích. Ovládací a kontrolní systém "fly-by-wire" je testován na letounu Learjet ve spolupráci s Veridian Flight Research Group se sídlem v Buffalu. Série deseti zkušebních letů má zjistit aerodynamické charakteristiky při různých režimech letu a další parametry systému. Výsledky budou samozřejmě využity při konkretizování certifikačního programu. Podvozek, pneumatiky, hydraulický a brzdový systém je dílem dalšího renomovaného specializovaného výrobce - BF Goodrich. Na elektronickém systému má dále podíl Hamilton Sundstrand Aerospace Electrical System, svým dílem přispěla také Parker´s Hydraulic System. Letouny používají motory General Electric CF34-8D1 s velmi ekonomickým provozem, jejichž chod je přesně řízen a kontrolován počítačem. Pro jejich testy slouží speciální létající zkušebna - upravený Boeing 747. Zkoušky motorů byly zahájeny 2. dubna a jsou naplánovány až do konce června, sériová výroba má být zahájena ve 2. čtvrtletí 2002. Na produkci letounů se podílí také celá řada evropských podniků. Firma Fairchild Dornier při příležitosti zahájení montáže prvních tří trupů 728JET 5. března v Oberpfaffenhofenu oznámila, že první sadu křídel bude sestavovat španělská EADS-CASA, se kterou bude spolupracovat portugalská OGMA, přídě trupů belgická SABCA, na kompletaci a testování agregátů RE220 se podílí MAN Technologie v Mnichově.

Fairchild Dornier - palubní deska
Schematický nákres základních prvků palubní desky.
(Zdroj: Fairchild Dornier)

Model 728JET bude disponovat typickým doletem 1631 km při maximální vzletové hmotnosti 35990 kg. První prototyp má být zkompletován v září letošního roku, jeho první let je naplánován na začátek roku 2002 (březen?) tak, aby zkušební a certifikační program skončil v květnu 2003 a letoun mohl být v půli roku uveden do operační činnosti u společnosti Lufthansa CityLine a následně dalších dopravců, tedy i ČSA. Samozřejmě nás tato tématika velmi zajímá, a tak sledujeme další vývoj událostí a zjištěné informace budeme po zpracování průběžně uveřejňovat.

Témata