Expanze letiště ve Frankfurtu nad Mohanem začala

06.05.2009 - Evropa



Zatímco expanze některých velkých evropských letišť je zatím předmětem plamenných diskuzí, ve Frankfurtu nad Mohanem začala 20. ledna 2009 výstavba, na jejímž konci by mělo být letiště vybaveno již čtvrtou vzletovou a přistávací dráhou, třetím terminálem a několika dalšími dílčími stavbami. Celková kapacita letiště by se tak měla ze současných 56 miliónů vyšplhat až na hranici 80 miliónů pasažérů ročně. Do rozvojového programu zapojí provozovatel letiště Fraport nejméně čtyři miliardy euro. To z frankfurtského letiště dělá jeden z nejvýznamnějších investičních projektů v Evropě.

Po letech soudních průtahů byla ukončena plánovací fáze a stavební firmy v lednu začaly s výstavbou čtvrté vzletové a přistávací dráhy. Ta bude paralelní se současnými dvěma hlavními drahami letiště. Umístěna bude severně od současného komplexu terminálů a administrativních budov. Její spojení ze zbytkem letiště budou zajišťovat dvě pojížděcí dráhy vedoucí nad dálnicí A3 a železničním koridorem rychlovaků ICE. Vzdálenost 1 400 metrů od současné severní dráhy umožní letišti nově přijímat simultánní přistání letadel. Nová VPD navýší maximální počet pohybů ze současných 80 na 126 letadel za hodinu.

Vzhledem ke zrušení americké vojenské základny v jižní části letiště byly před několika lety uvolněny také pozemky určené k výstavbě nového terminálu. Ten by měl být do provozu uveden v několika fázích nejpozději do roku 2015. Roční kapacita terminálu má dosáhnout 25 miliónů cestujících. K dispozici zde bude minimálně 75 stojánek. Velkou část z nich budou představovat kontaktní východy. Pro nový terminál byl vybrán koncept jedné centrální budovy s několika velkými nástupními moly v paprskovitém uspořádání. Zatím není jasné, kterým aeroliniím budou nové prostory sloužit. Nový komplex si vyžádá dalších zhruba 108 hektarů mimo současný areál letiště. Tranzitní prostory terminálu tři budou s těmi stávajícími spojeny kolejovým dopravním systémem.

Témata