ETF Airways zařadí do své flotily nově i letadlo ATR 72-600
14.10.2025 08:15 - Evropa
Chorvatský specialista na ACMI pronájmy (= aircraft, crew, maintenance and insurance) letadel, společnost ETF Airways, se rozhodl, že k stávající flotile tří letadel typu Boeing 737-800 pořídí též letadla ATR 72-600. První by mělo dorazit na konci prvního kvartálu příštího roku, druhé pak v roce 2027.

Boeing 737-800 společnosti ETF Airways, srpen 2021 (autor: AirEdit2021, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
O tomto záměru informoval generální ředitel společnosti, pan Stjepan Bedić: „V současné době zaznamenáváme silnou poptávku po ACMI leasingu turbovrtulových letadel. Vzhledem k aktuálním trendům na trhu se domníváme, že se jedná o vhodnou mezeru na trhu, protože konkurence v oblasti leasingu letadel Airbus A320 a Boeing 737 je poměrně silná. Naším dlouhodobým plánem je do roku 2027 pořídit další letadlo stejného typu.“
Podle serveru exyuaviation.com může tento krok souviset se snahami dopravce Croatia Airlines, který má své sídlo podobně jako ETF Airways na letišti v Záhřebu, o přechod na standardizovanou flotilu letadel Airbus A220. Ta má již v současnosti ze sedmnácti letadel ve flotile již sedm letadel typu A220 a dalších osm letadel tohoto typu má být dodáno do konce roku 2027. V současnosti provozuje Croatia Airlines též čtyři 76-místná letadla DHC Dash 8-Q400 a nasazuje je především na krátké lety lety ze Záhřebu do destinací jako je Osijek, Sarajevo nebo Vídeň. Proto Croatia Airlines začala hledat společnost, která by již příští rok a zejména pak po přechodu na standardizovanou flotilu pronajala i s posádkou letadla podobné velikosti.
Sázka ETF Airways na letadla ATR 72-600 se zdá být logická. Evropské letecké společnosti se v honbě za co nejmenšími náklady na sedačku totiž pořizují čím dál tím větší letadla a sjednocují své flotily. To pak vede k tvrdé konkurenci na populárních trasách mezi velkými centry a k poklesu cen letenek. Na druhou stranu pak v Evropě často chybí uspokojit malou poptávku regionálních letišť po spojení do přestupních uzlů, neboť leteckým společnostem prostě chybí menší letadla, která by tuto menší poptávku dokázala uspokojit. Výsledkem je buď úplný odchod z regionálních letišť, menší četnost jejich obsluhy větším letadlem než by bylo potřeba nebo ACMI pronájem menších letadel. Touto třetí cestou se vydala například i společnost Austrian Airlines, která pronajaté ATR 72-600 společnosti Braathens nasazuje na své linky z Vídně do Innsbrucku, Grazu, Klagenfurtu, ale například i do Prahy.
Přitom ETF Airways si nemůže stěžovat o nedostatek zájmu o své služby. Aktuálně pronajala všechny tři své Boeingy od 1.prosince do Argentiny, kde budou z letiště Córdoba létat pro tamního nízkonákladového dopravce Flybondi.

ilustrativní foto - ATR 72-600 dopravce Air Maroc na letišti v Gibraltaru, duben 2014 (autor: InfoGibraltar, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)