Embraer ERJ 170/190: co je nového?

29.07.2002 - Nová letadla



Embraer 170, předváděný ve Farnborough, je pátý vyrobený letoun (výr. č. 0005). Ke svému prvnímu letu startoval v neděli 14. července z továrního letiště Sao José dos Campos, na které se také po absolvování sedmihodinového zkušebního letu v pořádku vrátil. Osádku letounu, který zahájil zkušební letový program plně vybavený, se standardním 70místným interiérem, tvoří kapitán Eduardo Galdo Camelier, druhý pilot Luiz Carlos Rodrigues a palubní technik Gilberto Meira Cardoso. Prototypy určené pro letové zkoušky musí nyní uskutečnit náročný program v trvání 1 800 letových hodin (dosud mají nalétáno cca 325 hodin), další dva stroje jsou pak určeny ke statickým a dalším testům.

Součástí programu pátého prototypu je také předvádění na tradiční letecké show ve Farnborough, kde si své první představení odbyl 24. července. Do dějiště letošního leteckého svátku přiletěl ale již v pátek ze Sao José dos Campos, odkud startoval ve čtvrtek večer a během své cesty uskutečnil mezipřistání v Natalu na severovýchodě Brazílie, poté na Isle of Sal a konečně v portugalském Faru. V pátek ráno pak dokončil poslední etapu své cesty přeletem do Farnborough. Po představení na letecké show bude následovat předváděcí turné po Evropě. Ještě je třeba se zmínit, že šestý postavený letoun již je také plně vybaven a zařízen a čekají jej speciální testy, vedle letových také např. působení elektromagnetické interference apod.

Embraer ERJ-175
Letoun Embraer ERJ 175. (Foto: Embraer)

Také po obchodní stránce je firma Embraer úspěšná. Těsně před podpisem je další kontrakt: indické Jet Airways 23. července oficiálně oznámily, že se rozhodly objednat 10 letounů Embraer 175 a zajistit si předkupní práva na dalších 10. Hodnota první části kontraktu je přibližně 260 millionů USD, celkově pak 520 millionů USD. Zahájení dodávek je naplánováno na třetí čtvrtletí 2004 a budou pokračovat až do roku 2007. Kontrakt má být stvrzen podpisy tento týden. Jet Airways si vybraly standardně vybavený model Embraer 175 s motory General Electric umožňující flexibilně měnit uspořádání kabiny - buď se dvěma třídami, nebo jen s jednou, celoekonomickou, využívající maximální možnou přepravní kapacitu. To je pro Jet Airways důležité, neboť jsou největšími soukromými aeroliniemi v Indii operujícími v poměrně husté síti vnitrostátních tratí: denně průměrně uskuteční 245 letů spojujících 41 destinací. Je také zajímavé, že jejich flotila letounů je velmi mladá: průměr činí 2,9 roku.

Embraer
Nákladový prostor letounu Embraer ERJ 175. (Foto: Embraer)

Nejprve se ale do pravidelného provozu dostane model Embraer 170. Již šest předprodukčních letounů je zapojeno do intenzivních zkušebních aktivit, které mají vyvrcholit udělením oprávnění k letovému provozu a zavedením do operační činnosti. Připomeňme si, že k prvnímu letu startoval první prototyp ERJ 170 letos 19. února, pouhých 32 měsíců po oficiálním spuštění vývojového programu ERJ 170/190 v červnu 1999. Během dalších pěti měsíců jej následovaly další čtyři prototypy. Firmě Embraer vychází její časově i jinak náročný plán takřka dokonale, a tak je velmi pravděpodobné, že i k udělení certifikací dojde zcela bez problémů a dodržen bude i termín první dodávky typu Embraer 170 prvnímu zákazníkovi, společnosti Crossair, resp. nyní SWISS, vybudované po krachu společnosti Swissair a složité restrukturalizaci švýcarského dopravního letectví, a to v prvním čtvrtletí 2003. A zdá se, že celý projekt nové rodiny regionálních letounů s kapacitou od 70 do 120 sedadel pro cestující, ERJ 170/175/190/195, bude úspěšný. Zda i obchodně, to ukáže teprve čas. V současné době výrobce eviduje 112 objednávek a 202 opcí od společností Swiss, Air Caraibes a leasingové firmy GECAS. Další navýšení bude znamenat kontrakt Jet Airways a také Alitalia, o němž jsme informovali v červnu (jedná se o 6 objednávek ERJ 170 a 6 opcí). Ve hře jsou ale i další potenciální zákazníci. Nabízí se také otázka, zda k nim lze počítat i České aerolinie... Poté, kdy se dostal do potíží konkurenční projekt FairchildDornier 728/928JET, je tato otázka skutečně aktuální. A faktem je, že Embraer 170/175 by potřebám ČSA, vyjádřeným již dříve zájmem o letouny 728JET, zcela vyhověl. Rozhodně lépe než další konkurenční projekt - Bombardier CRJ 700. Jednak vyhovuje základní koncepcí letounu se dvěma motory umístěnými na pilonech pod křídly obdobně jako u letounů Boeing 737, a to kvůli technické údržbě, zejména však díky trupu o větším průměru a prostornějšímu a lépe přístupnému nákladovému prostoru. Nechceme však spekulovat, počkáme si na vývoj dalších událostí. Je totiž také možné, že FairchildDornier finanční problémy vyřeší a projekt 728/928JET bude realizován...

Profil projektu Embraer ERJ 170/190 jsme ve dvou částech uveřejnili v loňském roce, nyní tedy jen aktuálně doplníme specifikace modelu ERJ 175.

EMBRAER ERJ 175 - TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Rozpětí: 26,00 m
Délka: 31,68 m
Výška: 9,73 m
Rozpětí VOP:  10,00 m
Šířka trupu: 3,01 m
Výška trupu: 3,35 m
Délka kabiny cestujících: 21,16 m
Vnitřní šířka kabiny: 2,74 m
Výška kabiny: 2,00 m
Šířka uličky: 0,50 m
Šířka sedadla: 0,46 m
Min. délka VPD pro start (SL, ISA, max. vzlet. hmotnost): 1 940 m
Min. délka VPD pro přistání (SL, ISA, typ. přist. hmotnost): 1 214 m
Dolet s max. zatížením: 2 963 km
Dolet s max. zatížením (verze LRC): 3 519 km
Max. cestovní rychlost: 0.80 Mach (870 km/h)
Max. vzletová hmotnost (standardní verze): 37 500 kg
Max. vzletová hmotnost (verze LR): 38 990 kg
Max. přistávací hmostnost: 34 000 kg
Základní operační hmotnost: 21 700 kg
Max. platící zatížení: 10 200 kg
Max. hmotnost paliva: 9 470 kg

Štítky