EasyJet zakončil relativně úspěšný rok

07.12.2009 - Evropa



EasyJet zakončil finanční rok 2009 s mírným ziskem. K datu 30. září 2009 společnost vykázala čistý zisk ve výši 78,9 miliónu euro, což představuje v meziročním srovnání pokles o 14 procent. Jedna z největších evropských nízkonákladových aerolinií se tak ve velmi obtížném podnikatelském prostředí udržela v černých číslech a navíc ještě stačila v daném období výrazně rozšířit provoz. Využité osobokilometry vzrostly o plných šest procent. Kapacita byla v daném období navýšena o 4,4 procenta. Během dalších pěti let naplánovaly aerolinie dodávky nových letadel tak, aby dosáhly průměrného ročního růstu kapacity o 7,5 procenta. Počet cestujících se v roce 2009 zvýšil o 3,4 procenta a dosáhl 45,2 miliónu.

EasyJetu se v uzavřeném roce dařilo zvýšovat tržby, které dosáhly 2,94 miliardy euro. Aerolinie ale v daném období zaznamenaly také růst nákladů na jeden osobokilometr. Vyjma paliva a kurzových rozdílů vzrostla tato hodnota o plných šest procent, což je výsledkem například menšího využití strojů v zimním období nebo prodloužení délky jednoho letového úseku. Společnost pokračuje ve snaze snižovat své náklady. Velmi brzy by měly flotilu společnosti opustit poslední letadla Boeing 737-700 a starší letouny Airbus 320-200 po GB Airways. Naopak by se do leteckého parku v následujících třech letech zařadí několik desítek nových letounů. Mezi nimi budou jak stroje Airbus 319 tak letadla Airbus 320, jejichž větší kapacita bude alokována na letiště s omezeným počtem dostupných slotů.

EasyJet v minulém roce značně posílil postavení kontinentální Evropy ve své síti linek, zatímco linky z regionálních britských letišť byly často předmětem redukce. Celkově easyJet v daném období uzavřel 28 linek, ale otevřeno bylo na 70 nových. Největší expanzi došlo ve Francii (+30 %), Itálii (+78 %) a Španělsku (+16 %). Především Francie je pro společnost velmi lákavým trhem, neboť penetrace nízkonákladových aerolinií je v porovnání s evropským průměrem poloviční, a tamní linky tak vykazují stabilně vyšší výnosy. V rámci své hlavní britské základny na letišti Londýn/Gatwick společnost docílila 30 procentního podílu na trhu a bázuje zde již 39 letounů.

V roce 2010 společnost nepočítá s výrazným zlepšením ekonomické situace v Evropě. Její snahy se tak budou soustředit na další snižování nákladů. Již v předešlém roce easyJet uzavřel nový kontrakt na údržbu letadel s firmou SR Technics. Aeroliniím by měla nová smlouva přinést úspory ve výši 194 miliónů euro po dobu 11 let trvání smlouvy. Na výnosové straně společnost počítá s tzv. „výběrovým“ růstem, kdy se bude snažit cílit na vybrané ziskové trhy.

Témata