Dvě svíčky pro SkyTeam

21.06.2002 - Evropa



SkyTeamSkyTeam byl založen společnostmi AeroMexico, Air France, Delta Air Lines a Korean Air 22. června 2000 hned ve dvou městech - New Yorku a Paříži. Nejhlubší kořen aliance je v code-sharingu Delta - AeroMexico, který fungoval dlouho před červnem 2000. Základem je ovšem spolupráce Delta - Air France, kterým Delta nahradila Atlantic Excellent Alliance, tedy spojenectví se Swissairem, který pro ni nebyl dost silným partnerem. Asijský člen byl nutností a více jak padesátimilionová Jižní Korea spolu s Korean Air na tomto kontinentě doslova vyčnívaly. Pro nás je zajímavé, že ČSA se mohly stát také zakládajícím členem, ale pro neuspěchání celého procesu vstupu, to prostě nestihly. Staly se tak první společností, která se k této "čtyřce" ani ne o rok později připojila.

V době kdy ČSA vybíraly alianci do které vstoupí, bylo ještě z čeho vybírat. SkyTeam ale opravdu všechny ostatní uskupení předčil. Nejen v otázce budoucího rozvoje a prosperity ČSA, ale i v přístupu ke společnosti samotné. S ČSA bylo jednáno jako s jediným dopravcem z regionu, nevznikal tedy jakýkoliv nátlak k činění ústupků. Jednáních se účastnili všichni členové a ve vzduchu bylo cítit opravdové partnerství. A tak ČSA v dubnu 2001 podepsaly smlouvu o vstupu a definitivně tak přijaly oficiální pozvání do aliance z 18. října 2000. Přineslo to s sebou propojení programů frequent flyer a napojení linek ČSA na celosvětovou síť destinací aliance, ale i například takřka ukončení pětileté spolupráce s Continental Airlines a přesunutí většiny linek z newyorského letiště Newark na J.F.Kennedy.

Vstup se odehrál v pravý čas, protože pomohl zmírnit dopady katastrof z 11. září. Jako oblast zájmů našeho národního dopravce byla vymezena střední a východní Evropa. Nakolik bude na tuto exkluzivitu, jež je zakotvena ve smlouvě o vstupu, brán ohled po vstupu dalších aerolinií je těžké říct a do jisté míry to bude záležet na přístupu samotných ČSA. Prvním "aliančním rivalem" bude Aeroflot, který se připravuje na vstup během roku 2003. Zajímavá bude také situace, až LOT vstoupí do Star Alliance, kterou bude sdílet s Lufthansou a Austrian Airlines. To může na jedné straně ČSA ubíjet a na druhé jim dá opravdu výsadní postavení ve střední Evropě, což jim ztráty ze společné konkurence těchto tří vynahradí. Výkony našeho dopravce jsou v rámci aliance okrajové, ale samotné aerolinie tak brány nejsou. Jejich hub v Praze vhodně doplňuje zbylé tři v Evropě, tedy Paříž, Milán a Řím. Poslední dvě centra přibyla se vstupem Alitalia, který se odehrál 18. října 2001, a byly tak skoro vyrovnány přepravní výkony mezi aliancemi SkyTeam a Oneworld.

Přepravními výkony je sice stále SkyTeam poslední, ale na scénu vstoupil velmi razantně. Od začátku je velmi pevným uskupením, na rozdíl od nyní již neexistujícího Qualiflyer nebo Oneworld, který by byl takřka položen odchodem British Airways, o kterém Britové opravdu vážně uvažovali a mimo jiné vedli i jednání o spojení s KLM, či se "předběžně informovali" o možnosti vstupu do SkyTeamu, ale nestalo se. Nyní nastal obrat a Oneworld se upevňuje. Star Alliance takové problémy nemá a dál se rozšiřuje, přičemž v průběhu roku má mít již 18 členů. Vstupy dopravců do aliancí jsou velmi četné a malý přehled o nich je v tabulce. Komentář si zaslouží čtvrtá aliance tzv. Wings. Ta by se mohla snadno zformovat okolo KLM, Northwest a Continental Airlines. Oba američtí dopravci zatím spolupracují s KLM odděleně a nyní běží jednání o dalším postupu. Dalším zakládajícím členem by se pravděpodobně stal Malev spolupracující také s KLM a Malaysia Airline System, které mají vazby jak na KLM tak Northwest Airlines.

Samozřejmě, že se vyskytuje i jev, kdy dopravce alianci opustí. O tom se ale nikdy dopředu oficiálně nemluví, a tudíž neexistují ověřené informace. Příkladem z minulosti jsou Canadian Airlines nebo Austrian Airlines Group, které opustily Oneworld respektive Qualiflyer. V současnosti se šíří informace o možném převzetí Air New Zealand společností Qantas, což by mohlo zapříčit odchod Air NZ ze Star Alliance. Spekulativní je také situace mezi dopravci Lufthansa, Thai, Singapore Airlines v alianci Star. Thajským aeroliniím, které jsou zakládajícím členem, se nelíbí upřednostňování Singapore Airlines a zvažují odchod. Singapore Airlines jsou ovšem společností s velkými ambicemi sahajícími až k vlastní alianci. To vše z povzdálí sleduje Lufthansa, která se bojí, aby nepřišla o oba dopravce.

Aeroflot nebude posledním členem, který vstoupí do SkyTem. Není tajemstvím, že by aliance ráda uvítala nějakého čínského dopravce, čímž by získala snadný přístup na potenciálně největší trh letecké dopravy světa. V souvislosti s tím je často slyšet o China Southern Airlines. Nyní je bránou do Číny Seoul, odkud Korean Air obsluhuje deset destinací. Výhledově má mít SkyTeam 8-10 členů, tedy minimálně o sedm méně než Star. Je to zapříčiněno odlišnou strategií. SkyTeam sází na těsnou spolupráci mezi menším počtem dopravců. Star se snaží pod svá křídla nahnat co nejvíce společností a u Oneworld jsme až doteď mohli sledovat vytváření jakýchsi dvojic ( American - Canadian, British Airways - Aer Lingus, Cathay Pacific - Qantas, Iberia - Lan Chile). Která strategie je ta správná nebo která je ta nejlepší, ukáže čas. Prapůvodní podstata těchto aliancí je ale v jednotnosti a vzájemné výpomoci. Právě toho se nejvíc drží SkyTeam, a proto každé společnosti ponechává její teritorium (i kdyby to měla být třeba jen střední Evropa) a ostatní jí jen pomáhají konkurovat ostatním v jejím regionu, což je pro naše národní aerolinky velmi podstatné.

LETADLOVÉ PARKY ČLENŮ ALIANCE SKYTEAM:

AEROMEXIKO (rok vzniku: 1934)
Boeing 757 (8), Boeing 767-200 (4), Boeing 767-300 (1), Douglas DC-9-32 (15), McDonnell Douglas MD-82 (12), McDonnell Douglas MD-83 (9), McDonnell Douglas MD-87 (10),  McDonnell Douglas MD-88 (10)
AIR FRANCE (1933)
Airbus A310 (1), Airbus A319 (39), Airbus A320 (61), Airbus A321 (17), Airbus A330-200 (5), Airbus A340-300 (22), Boeing 737-300 (9), Boeing 737-500 (27), Boeing 747-200 (11), Boeing 747-200F (12), Boeing 747-300(2), Boeing 747-400 (13), Boeing 767-300 (5),  Boeing 777-200 (25),  Concorde (5)
ALITALIA (1957)
Airbus A319 (1), Airbus A320 (6), Airbus A321 (23), Boeing 747-200 (6), Boeing 747-200F (2), Boeing 767-300 (11), McDonnell Douglas MD-82 (89), McDonnell Douglas MD-11 (3), McDonnell Douglas MD-11F (5)
ČSA (1923)
Airbus A310 (2), ATR-42 (5), ATR-72 (4), Boeing 737-500 (10), Boeing 737-400 (11)
DELTA AIR LINES (1928)
Boeing 727 (32), Boeing 737-200 (52), Boeing 737-300 (26), Boeing 737-800 (70), Boeing 757 (121), Boeing 767-200 (15), Boeing 767-300 (86), Boeing 767-400 (21), Boeing 777-200 (8), McDonnell Douglas MD-88 (120),  McDonnell Douglas MD-90 (16), McDonnell Douglas MD-11 (15)
KOREAN AIR (1962)
Airbus A300F (2), Airbus A300-600 (16), Airbus A330-200 (3), Airbus A330-300 (13), Boeing 737-800 (14), Boeing 777-200 (8), Boeing 777-300 (6), Boeing 747-300 (2), Boeing 747-400 (35), Fokker 100 (10), McDonnell Douglas MD-82 (2), McDonnell Douglas MD-83 (2), McDonnell Douglas MD-11F (4)

PŘEHLED ČLENŮ GLOBÁLNÍCH SVĚTOVÝCH ALIANCÍ:

SKYTEAM
Zakládající členové: AeroMexico, Air France, Delta Air Lines, Korean Air
Přistoupili: ČSA, Alitalia
Budoucnost: pravděpodobný vstup: Aeroflot
STAR ALLIANCE
Zakládající členové: Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai, United
Přistoupili: ANA, Air New Zealand, Austrian Airlines, bmi british midland, Lauda Air, Mexicana, SAS, Singapore Airlines, Tyrolean Airways, Varig
Budoucnost: pravděpodobný vstup: LOT, Asiana Airlines, Spanair
ONEWORLD
Zakládající členové: American Airlines, British Airways, Canadian Airlines (do 6/2000), Cathay Pacific, Qantas
Přistoupili: Aer Lingus, Finnair, Iberia, Lan Chile
Budoucnost: pravděpodobný vstup: Swiss International Air Lines
WINGS (MOŽNÁ ALIANCE)
Pravděpodobní členové: Continental, KLM, Malev, Northwest, Malaysia Airlines

Témata