Další americká aerolinie v bankrotovém režimu

29.10.2004 - USA & Kanada



ATA Holdings Corp., mateřská společnost desáté největší americké letecké společnosti ATA Airlines, se uchýlil v úterý 26. října pod ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Poprvé se tak v USA dostala do potíží zavedená nízkonákladová společnost. Kvůli neustále zostřující se konkurenci, klesajícím cenám letenek a rostoucím cenám leteckého paliva se společnost dostala do vážné finanční krize. ATA Airlines v úterý zároveň oznámily odprodej přistávacích práv a dalších práv na letištích v Chicago/Midway, New York/La Guardia a Washington/Reagan National další nízkonákladové společnosti AirTran za 87,5 mil. USD (transakce podléhá schválení bankrotovým soudem). Celkové dluhy společnosti se vyšplhaly na 940 mil.USD., majetek holdingu činí 722 mil. USD. ATA Holdings samozřejmě hodlá využít období ochrany před věřiteli k restrukturalizaci společnosti. ATA Airlines se plánují soustředit na lety ze svého hubu v Indianapolis, na linky na Havajské ostrovy, lety pro armádu a další chartery.

Společnost ATA Airlines vznikla v roce 1972, když J. George Mikelsons založil cestovatelský klub Ambassadair, který měl k dispozici jeden stroj Boeing 720. V roce 1978 byl letadlový rozšířen o druhý Boeing 720. V roce 1981 se klub přeměňil na klasickou aerolínii American Trans Air (ATA), společnost pořizuje osm letadel Boeing 707. V roce 1985 se ve flotile objevuje první Lockheed L-1011, společnost se stává největší charterovou aerolinií v USA. O rok později ATA začíná operovat na své první pravidelné lince (Indianopolis - Ft. Myers). V roce 1991, v době Války v zálivu, přepravila ATA nejvíce vojáků z amerických leteckých společností do oblastí konfliktu. V polovině 90. let začala ATA provozovat své pravidelné linky jako nízkonákladové. V současnosti se flotila ATA Airlines skládá z typů Boeing 737-800, Boeing 757-200, Boeing 757-300 a Lockheed L-1001.

Témata