ČSA nabídnou levné letenky přes Click4sky.com

20.09.2007 - Česká republika



Click4sky.comNa úterní tiskové konferenci představila svou nabídku společnost ClickforSky, kterou založily České aerolinie (ČSA). Společnost přichází pod značkou Click4sky.com s nabídkou levných letenek do 36 destinací ČSA po celé Evropě. Důvody vzniku Click4sky.com vysvětlil novinářům Jan Kaše, předseda představenstva společnosti. ČSA se podle p. Kaše v poslední době zaměřily na bonitní klientelu, pro kterou provozují síť linek. Zaměřením na vyšší třídy se stal produkt ČSA méně atraktivní pro méně bonitní klienty. Důvodem vzniku nové společnosti bylo i to, že poptávka v tomto nejnižším segmentu zaznamenává v posledních letech rychlý růst a pro nejbližší tři roky se počítá s ročním růstem přes 10 %. Kaše připomenul, že svou roli sehrála i modernizace střednětraťové flotily letouny Airbus A320, které mají o něco větší sedadlovou kapacitu oproti dosud užívaným B737.

Nová aerolinie? Spíše prodejní kanál

Click4sky.com sám sebe prezentuje v tiskových materiálech jako novou leteckou společnost, která přichází na evropský trh. Click4sky.com však nebude provozovat žádná vlastní letadla a ani v barvách nové společnosti nebudou létat letouny ČSA. Tedy nejedná se o leteckou společnost provozující leteckou přepravu, ani o model provozování nízkonákladových letů pod zvlášní značkou, který používá například Travel Service (Smart Wings) nebo Channel Express (Jet2). Click4sky.com je jen virtuální leteckou společností, reálně se jedná o prodejce, který nabízí volnou kapacitu v letadlech ČSA do vybraných destinací. ČSA prostřednictvím Click4sky.com v podstatě jen otevřely další distribuční kanál, který nabízí nejlevnější letenky ČSA.

Vyčlenění prodeje levných tarifů do zvláštní společnosti je poměrně neobvyklé. Rostoucímu vlivu nízkonákladových dopravců musí samozřejmě čelit i jiné evropské klasické aerolinie. Většinou však připravují low-costům cenově konkurenceschopné nabídky, které jsou prezentovány jako zvláštní produkt po značkou společnosti. Takový postup zvolila například Lufthansa, která nabízí na svých stránkách pod značkou „betterFly“ levné zpáteční letenky z neměckých měst do destinací po celé Evropě.

Otázkou je, jak se povede zavést novou značku Click4sky.com na trh. K podpoře prodeje se počítá v ČR s televizní reklamou, další podpora by měla být pouze formou direct marketingu.

Click4sky.com
Webové stránky Click4sky.com jsou jednoduché a přehledné
(zdroj: Click4sky.com)

Nabídka Click4Sky.com

Podle zástupců společnosti byl produkt Click4sky.com připraven tak, aby plně vyhovoval potřebám zákazníků nízkonákladových společností. Click4sky.com nabízí letenky z/do Prahy do 36 destinací ve 22 zemích po celé Evropě (jediným mimoevropským cílem je Káhira). Do všech uvedených destinací Click4sky.com nabízí letenky za jednotnou cenu 1990 Kč za jeden úsek. Tato cena je garantovaná a zahrnuje všechny poplatky a taxy.

Samotná nabídka má však několik „ale“, kterými se podstatně odchyluje od principů nízkonákladové přepravy. Především si nelze zakoupit jednosměrnou letenku, nabízeny jsou pouze zpáteční letenky za jednotnou cenu 3980 Kč včetně tax a poplatků. Další podmínkou je minimální doba pobytu 3 dny nebo víkendový pobyt (noc ze soboty na neděli). Nabídka Click4sky.com se také nemusí týkat všech linek ČSA směřujících do zveřejněných destinacích, mohou z ní být vyňaty linky využívané především business klientelou (například některé ranní či večerní lety do velkých evropských měst). Díky těmto omezením je nabídka Click4sky.com srovnatelná s dřívějšími akčními nabídkami ČSA a v porovnání s nabídkami jiných klasických aerolinií se jedná o klasický výprodejový tarif s restriktivními podmínkami. Je zřejmé, že omezující podmínky byly vytvořeny především s ohledem na mateřskou společnost. Jednosměrné letenky či možnost zpátečního letu by vedly k přebírání obchodní klientely ČSA a tím i ke snížení výnosů těchto linek.

Na druhou stranu na rozdíl od nízkonákladových aerolinií obdrží cestující na palubě zdarma občerstvení či denní tisk. Letouny ČSA také přistávají na hlavních letištích, kam ne vždy low-costy létají. Jako výhodu oproti nízkonákladové konkurenci považuje Click4sky.com také to, že se čeští cestující mohou na palubě letadla domluvit v rodném jazyce.

Jednotná cena nemusí být vždy výhodná

S nabídkou Click4Sky.com chtějí ČSA oslovit především zákazníky nízkonákladových společností. Podle Click4sky.com se cílová skupina plně kryje s profilem dnešního zákazníka low-costů – osoba ve věku 18-45 let, jež volí aerolinii pouze podle ceny, cestující na dovolenou či návštěvu známých. Pro pasažéry vyhledávající levné letenky je Click4sky.com atraktivní zejména díky širokému výběru destinací, a to i takových, do kterých z Prahy nízkonákladové společnosti nelétají. Kromě zmíněné Káhiry jde například o Istanbul, Vilnius, Rigu a další. V nabídce však nejsou všechny evropské destinace ČSA, chybí některé cíle zejména ve východní Evropě, do kterých je silná poptávka (např. Moskva, Kyjev, Sofie, Bukurešť).

Model jednotné ceny, která je stejná v kterémkoliv okamžiku také není příliš obvyklý ve světě nízkonákladového létání. U naprosté většiny low-cost společností se cena letenky odvíjí na základě poptávky a vyprodanosti kapacity letadla. Letenky za jednotnou cenu v minulosti nabízely například nízkonákladové společnosti Germania Express nebo Helvetic.com, obě aerolinie po čase od tohoto modelu upustily. Co se týče ceny je nabídka Click4sky.com především atraktivní do vzdálenějších destinací (v tomto směru je jednoznačně nejzajímavější nabídkou Káhira) a do těch cílů, kde není konkurence jiných nízkonákladových společností. Do destinací, kde konkurence low-costů je, se nabídka Click4sky.com spíše pohybuje v dražší polovině nabídky nízkonákladových společností. Záleží však na konkrétních nabídkách konkurenčních low-costů, které mohou být proměnlivé v čase a při zakoupení letenek krátce před odletem mohou být i podstatně dražší než nabídka Click4sky.com. Díky jednotné ceně nemusí být nabídka Click4sky.com atraktivní do blízkých destinací jakými jsou Bratislava, Vídeň či Mnichov.

Jak vyplynulo z informací uvedených na tiskové konferenci, mají ČSA s Click4sky.com velké plány. Do 12 měsíců by Click4sky.com měl být trojkou na trhu low-cost přepravy v Praze. Ročně by se přes Click4sky.com měly prodávat řádově stovky tisíc letenek. Do dvou let by chtěly ČSA přes Click4sky.com realizovat přes 20 % prodejů low-cost trhu na letech z a do Prahy. Pokud by se tyto odvážné plány podařilo realizovat, získaly by ČSA dodatečné výnosy v řádu stovek milionů korun díky využití volných kapacit. Vznik Click4sky.com je každopadně signálem, že ČSA mají zájem i o méně bonitní klienty kladoucí důraz na cenu, kteří dosud často nakonec skončili na palubě některé z nízkonákladových aerolinií.

Témata