Co přinese pařížský aerosalon?

18.06.2001 - Nová letadla



44. Salons Internationaux de l´Aéronautique et de l´Espace neboli jednoduše pařížský aerosalon byl zahájen tuto sobotu na letišti Le Bourget, které se nachází na severním předměstí Paříže. Salon je tradičním místem setkání odborníků leteckého a kosmického průmyslu, představitelů leteckých společností, ale i běžných zájemců o leteckou techniku. I když význam pařížského veletrhu rok od roku pomalu klesá, stále je nejvýznamnější leteckou přehlídkou na světě a aerosalony jako ILA či Farnborough Air Show si mohou o takovém počtu vystavovatelů jaký je v Paříži nechat jen zdát. Počet vystavujících již několik let stagnuje, letos jich v Paříži očekávají 1 700 ze 43 zemí. Tato skutečnost je dána vlnou fúzí, která zachvátila letecký průmysl. Poslední aerosalon, který se uskutečnil před dvěma roky, navštívilo 270 000 lidí z toho 100 000 bylo odborných návštěvníků. Letos organizátor veletrhu předpokládá obdobnou návštěvnost.

Největší pozornost na veletrhu poutají samozřejmě novinky. Zatímco loni byl největším hitem projekt Airbus A380, letos se asi podaří americkému výrobci Boeing strhnout svým letounem Sonic Cruiser svou pozornost na sebe. Od ohlášení projektu koncem března odborníci vášnivě diskutují, co udělá letoun s trhem letadel, pokud se začne opravdu vyrábět. Stačí jen připomenout jaký pokles prodejů turbovrtulových letadel způsobily malé proudové letouny od Canadairu a Embraeru. Dá se předpokládat, že podobný vliv na trh tentokrát "běžných" proudových letadel by mohl mít Sonic Cruiser. Netroufám si odhadnout, zda lze očekávat uzavření prvního předběžného kontraktu na "letadlo budoucnosti", i když zájem některých leteckých společností je opravdu značný. Zatím lze spíše očekávat zveřejnění dalších informací o letounu. Přestože je projekt Sonic Cruiser zatím jen na rýsovacích prknech, bude Boeing vystavovat v Paříži jednu skutečnou novinku, Boeing 737-900 - nejdelší letoun z rodiny Boeingů 737 s kapacitou až 189 cestujících.

Evropský konkurent Boeingu, Airbus Industrie, se na pařížském veletrhu bude poprvé prezentovat jako jeden výrobce, ne tedy již jako konsorcium čtyř výrobců ze čtyř evropských zemí. Největší novinkou na stánku Airbusu bude nejnovější typ a zároveň nejdelší letoun na světě - Airbus A340-600. Airbus na veletrhu dále představí vybrané části připravovaného Airbusu A380 ve skutečné velikosti. Bude jistě zajímavé, zda Airbus získá dalšího zákazníka pro svůj obří letoun (již delší dobu se očekává objednávka od německé Lufthansy). Zajímavé bude také sledovat další vývoj kolem nejmenšího Airbusu A318 poté, co American Airlines zrušily velkou objednávku TWA na tento typ. Očekává se, že Airbus ohlásí zahájení vývoje nového typu Airbusu A330, nákladního A330-200F. Jen pro úplnost připomeňme, že nedávno se upustilo od realizace projektu letounu A330-500, který měl být následovníkem typu A300 a A310.

Tiskem nedávno prolétla zpráva, že na Ukrajině se uskutečnil po letech obnovený vzlet typu Antonov An-225, největšího letadla na světě. Podle seznamu vystavovaných letadel má mít tento ukrajinský letoun obnovenou premiéru v Paříži.

V oblasti malých dopravních letadel se nečekají žádné nové projekty. Lze očekávat, že brazilský Embraer, který na minulém ročníku slavil obrovský úspěch, bude ve svém tažení pokračovat, tentokrát s novými typy ERJ-170 a ERJ-190. Veřejnosti by měl být představen Embraer ERJ-140, zkrácená verze ERJ-145. Na vavřínech neusnul ani největší konkurent Embraeru, kanadský Bombardier, který má předvést Canadair CRJ-900. Nesmíme zapomenout ani na novinku British Aerospace, letoun Avro RJX.

Kategorie malých obchodních letadel patří k těm, které poutají méně pozornosti, nicméně i zde lze očekávat novinky. Výrobce "byzy jetů" Raytheon zveřejní další podrobnosti o chystané novince Hawker 450. Již delší dobu se mluví o tom, že francouzský výrobce Dassault chystá nový větší letoun, který bude vycházet z typu Falcon 900. Možná budeme po skončení veletrhu již znát některé základní technické parametry uvažovaného letounu.

Pozornost návštěvníků jistě upoutá i 75 metrů dlouhá vzducholoď Zeppelin LZ NO7, která je schopna nést 12 cestujících rychlostí 125 km/hod na vzdálenost až 900 km.

V našem výčtu nesmíme zapomenout na náš letecký průmysl, který se v posledních letech potýká se značnými problémy. Podle materiálů organizátorů veletrhu jedinými vystavovanými letadly z České republiky jsou vojenský letoun L159 Alca a jednomotorový Aero 270.

Na veletrhu se samozřejmě vystavují i vojenská letadla. Zde bude patrně největším tahákem neviditelný letoun B2, bezpilotní Global Hawk a Suchoj 30MK. Tuto kategorii letadel však vzhledem k zaměření našeho serveru podrobněji nesledujeme.

Pařížský aerosalon probíhá od 17. do 24 června denně od 9:30 do 18:00 hod. Pro veřejnost je veletrh přístupný pouze ve dnech 17., 23. s 24. června. Vstupné pro veřejnost je 55 FRF. Další informace naleznete na www.paris-air-show.com.

Témata