Bombardier představil první CS100 v barvách Swiss

13.06.2015 - Nová letadla



Kanadský výrobce Bombardier zveřejnil snímky prvního letounu CS100 v barvách Swiss (C-GWXZ). Stroj se včera vydal jako první C-Series na druhou stranu Atlantiku. Nejdříve přistane na pařížském letišti Le Bourget, kde se zúčastní tradičního aerosalonu. CS100 v barvách Swiss je prvním letounem C-Series, který má vybavenu kabinu pro cestující. Proto Bombardier plánuje umožnit návštěvníkům veletrhu prohlédnout si i interiér letounu. Pařížského aerosalonu se zúčastní i větší CS300, který se představí odborné veřejnosti v letových ukázkách pouhé tři měsíce od prvního letu. Po skončení aerosalonu zamíří CS100 do Curychu, kde se představí novinářům a zástupcům společnosti Swiss.

Očekává se, že letouny CS100 a CS300 budou jednou z hlavnívh atrakcí pařížského aerosalonu. Bombardier doufá, že se mu tak podaří u veřejnosti vylepšit reputaci celého programu. Oproti původním plánům totiž program nabral dvouleté zpoždění. První letouny C-Series měly v tomto čase již létat s cestujícími, místo toho stále procházejí testovacím programem. Ke zpoždění v testování výrazně přispěla loňská závada jednoho z motorů na jednom z letounu CS100, po které byly testovací lety přerušeny na tři měsíce.


Bombardier CS100 odlétá na aerosalon do Paříže (zdroj: Bombardier/YouTube)

A tak vedle získávání nových zákazníků pro C-Series se musí Bombardier snažit, aby neztratil ty stávající. Ruský Ilyushin Finance se letos na jaře nechal slyšet, že by vzhledem ke zpoždění mohl přehodnotit svou objednávku na 32 letadel CS300. V případě Ilyushin Finance však významnou roli hrají sankce proti Rusku. Podle Flight International ruská leasingová společnost ztratila kvůli sankcím přístup k výhodnému úvěru kanadské exportní banky.

Program C-Series se může zdát na první pohled jako nepříliš úspěšný. Výrobce ale již získal závazné objednávky na 243 letadel a na dalších 162 kusů má opce. Výrazně vyšší zájem je o větší CS300, na který má 180 objednávek, zatímco CS100 se podařilo prodat zatím jen 63 kusů. Problémem C-Series je, že velkou část tvoří menší objednávky do deseti letadel. Výjimku tvoří úvodní objednávky od Swiss (30 kusů) a Republic Airways (40 kusů). Trendu menších objednávek se vymyká ještě kontrakt s Ilyushin Finance (32 kusů). Trend by se mohl změnit s tím, jak celý projekt míří k dokončení certifikace a zahájení dodávek.


Do Paříže odlétl i větší Bombardier CS300 (zdroj: Bombardier/YouTube)

Očekává se, že Bombardier se bude na aerosalonu rovněž prezentovat pozitivními výsledky testovacího programu. Ty ukazují, že CS100 má slíbené parametry. Největší pozornost leteckých společností poutá spotřeba paliva nižší až o 20 procent a provozní náklady nižší až o 15 procent se srovnatelnými typy letadel, které jsou aktuálně v provozu. Tato fakta by mohla přispět k získání nových zákazníků pro C-Series. Prvním příslibem změny je březnové memorandum s malajskou nízkonákladovou aerolinií Flymojo, která projevila zájem od 20 letadel CS100 s opcí na dalších 20 kusů.

Závazné objednávky na CS100 (celkem 63 kusů):

  • Swiss (Švýcarsko) - 30
  • Lease Corporation International (Irsko) - 3
  • Malmö Aviation (Švédsko) / 5
  • Gulf Air (Bahrain) - 10
  • Odyssey Airlines (Velká Británie) - 10
  • Privatair (Švýcarsko) - 5

Podepsané Letter of Intent na CS100:

  • CDB Leasing (Čína) - 5
  • Porter Airlines (Kanada) - 12
  • Falco Regional Aircraft (Velká Británie) - 24
  • Zhejiang Loong Airlines (Čína) - 20
  • Air Arabia Jordan (Jordánsko) - 2
  • flymojo (Malajsie) - 20

Závazné objednávky na CS300 (celkem 180 kusů):

  • Lease Corporation International (Irsko) - 17
  • Republic Airways Holdings (USA) - 40
  • Malmö Aviation (Švédsko) - 5
  • Korean Air (Jižní Korea) - 10
  • airBaltic (Lotyšsko) - 13
  • Ilyushin Finance (Rusko) - 32
  • Iraqi Airways (Irák) - 5
  • SaudiGulf Airlines (Saúdská Arábie) - 16
  • Falcon Aviation Services (Spojené arabské emiráty) – 2
  • Macquarie AirFinance (Austrálie) - 40

Podepsané Letter of Intent na CS300:

  • AtlasGlobal (Turecko) - 10
  • CDB Leasing (Čína) - 10
  • nezveřejněný zákazník - 7

Tomáš Hampl