Boeing smí navýšit výrobu modelu 737 MAX na 42 letadel měsíčně
19.10.2025 06:00 - USA & Kanada
Americký regulátor Federal Aviation Administration (FAA) udělil podle amerického tisku dlouho očekávané svolení s navýšením výroby modelu Boeing 737 MAX na produkci 42 letadel měsíčně. Pro Boeing, jeho dodavatele i zákazníky je to dobrá zpráva. Po incidentu v lednu 2024 s vypadlou záslepkou dveří při vzletu letadla Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines totiž FAA přinutila Boeing, aby stavěl maximálně 38 letadel tohoto typu měsíčně a tento maximální limit dlouho nechtěla FAA navýšit, dokud jí Boeing nepřesvědčí o vysoké kvalitě montáže a výroby letadel.
Podle zprávy agentury Reuters zavolal 17. října 2025 správce FAA Bryan Bedford generálnímu řediteli společnosti Boeing Kelly Ortbergovi, aby potvrdil, že společnost může zvýšit produkci na 42 letadel měsíčně, uvedl zdroj obeznámený s touto záležitostí. FAA dodala, že její přímý dohled nad společností Boeing zůstane nezměněn. V prohlášení, které viděl deník The Seattle Times, FAA uvedla:
„Bezpečnostní inspektoři FAA provedli rozsáhlé kontroly výrobních linek společnosti Boeing, a jsou přesvědčeni, že toto malé zvýšení výrobní kapacity nebude mít vliv na kvalitu výroby.“
Ortberg údajně poznamenal, že společnost předpokládá zhruba šest měsíců mezi každým zvýšením výrobní kapacity. Dřívější zprávy médií dokonce naznačovaly, že pracovníci v továrnách Boeingu v oblasti Seattlu se na vyšší produkci modelu 737 připravují instalací dodatečného vybavení, které zvýší kapacitu. Podle agentury Bloomberg se Boeing chystá opětovně zvýšit produkci v dubnu a poté ještě jednou ke konci roku 2026. Podle zprávy by tyto plánované zvýšení mohly dohromady zvýšit měsíční produkci na přibližně 53 letadel do konce příštího roku.
Největšími zákazníky Boeingu, kteří si objednali 150 a více letadel typu Boeing 737 MAX jsou letecké společnosti Southwest Airlines, United Airlines, Ryanair, Lion Air, American Airlines, Akasa Air, VierJet Air, Air India, Flydubai, Alaska Airlines a leasingová BOC Aviation, Air Lease Corporation a AerCap.
Příští rok bude ovšem pro Boeing nejen významné získat důvěru FAA v další dvě plánované navýšení výroby tohoto typu, ale zásadní má být především získání certifikace modelů MAX 7 a hlavně modelu MAX 10. Jejich certifikaci aktuálně komplikuje nutnost přepracování systému protinámrazové ochrany motoru letadla a jejich certifikace s tak neustále oddaluje. Přitom řada leteckých společností nedočkavě čeká především na certifikaci a první dodávky typu Boeing 737 MAX 10. Tento typ měl totiž pomoci snížit dopravcům náklady na sedačku na úroveň konkurenčního Airbusu A321neo.

představení prototypu Boeing 737 MAX 8 - 200, leden 2017 (autor: John Crowley, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)