Boeing představil větší a modernizované Jumbo

16.11.2005 - Nová letadla



Americký výrobce letadel Boeing Company dnes oznámil, že oficiálně spustil program Boeing 747-8. Pod tímto názvem se skrývají dvě nové verze letounu Boeing 747. Verze pro přepravu cestujících je označena jako 747-8 Intercontinental. Oproti stávajícímu letounu Boeing 747-400 bude delší o 3,6 metru, a pojme tak o 34 cestujících více. Kapacita letounu v konfiguraci tří cestovních tříd tak bude 450 sedadel. Boeing 747-8 bude mít dolet 14 815 kilometrů, náklady na jeden osobokilometr by měly být v porovnání s předchůdcem až o 8 % nižší a v porovnání s A380 podle informací Boeingu až o 22 % nižší.

Boeing 747-8
Letouny Boeing 747-8 Intercontinental a Boeing 747-8 (foto: Boeing Co.)

Druhou verzí je pak nákladní letoun, která je označován jako 747-8 Freighter. Letoun Boeing 747-8F bude o 5,6 metru delší než Boeing 747-400F. Díky tomu pojme na palubu navíc další čtyři kontejnery, což řečí statistiky znamená, že přepraví o 16 % více platícího nákladu než jeho předchůdce. Boeing uvádí, že ve srovnání s nákladní verzí A380 nabídne jeho nový letoun o 20 % nižší náklady.

Obě nové verze 747-8 se budou od těch předchozích lišit především novými úspornými motory GE, které jsou vyvíjeny pro dálkové letouny nové generace Boeing 787 Dreamliner. Vylepšené bude také křídlo, které bude nápadné inovovaným typem wingletů. Verze pro cestující pak bude vybavena novým interiérem, který byl poprvé představen v typu Boeing 777.

Nippon Cargo Airlines - Boeing 747-8
Boeing 747-8 Freighter v barvách Nippon Cargo Airlines (foto: Boeing Co.)

Současně s oznámením nového programu Boeing informoval, že Cargolux Airlines pevně objednal deset letadel a na stejný počet strojů si zajistil opci. První letadlo má být lucemburské společnosti dodáno ve třetím čtvrtletí roku 2009. Japonské Nippon Cargo Airlines objednaly osm letadel a na dalších šest učinily opci. První letadlo jim má být dodáno v závěru roku 2009.

Celkem má tak Boeing pevné objednávky na novou verzi 747 v celkové hodnotě pěti miliard amerických dolarů (podle ceníkových cen). "Boeing 747-8 bude využívat stejných technologií jako 787 Dreamliner, aby se znatelně zvýšily možnosti přepravy cestujících a nákladu u letadel typu 747. Boeing 747-8 nabídne nížší spotřebu paliva, vylepšenou ekonomiku provozu a bude ohleduplnější k životnímu prostředí díky nižším emisím a hluku," uvedl Alan Mulally, prezident Boeing Commercial Airplanes. Mulally na tiskové konferenci Boeingu v Londýně podle agentury Bloomberg připomněl, že nová verze 747 bude moci bez problému využívat stávající infrastrukturu a nebude tedy potřeba žádných nákladných investic do úprav letišť.

Cargolux - Boeing 747-8
Lucemburský Cargolux objednal také letouny Boeing 747-8
(foto: Boeing Co.)

O ohlášení výroby nové prodloužené a modernizované verze Boeing 747 odborníci a letečtí experti spekulovali již několik měsíců. S tím, jak se tenčily objednávky na nyní vyráběnou verzi Boeingu 747-400 (vloni letecké společnosti objednaly jen 10 kusů, letos je situace o něco lepší), bylo zřejmé, že Boeing bude muset buď přistoupit k výraznější modernizaci tohoto typu a představit nové verze nebo výrobu letadel 747 ukončit, jako se tomu stalo nedávno u modelů 717 a 757. Ohlášení nových verzí Jumbo Jetu znamená, že Boeing nehodlá v žádném případě vyklidit segment největších dopravních letadel. Zároveň se jedná o poměrně slušný názorový obrat v dosavadních tvrzeních Boeingu, že budoucnost letecké dopravy je v "point-to-point" přepravě, kde význam hubů bude klesat a velká dopravní letadla se budou stávat minulostí.

Boeing předpokládá, že v počáteční fázi zájem o novou verzi projeví především cargo dopravci. S postupem času by se měl ale poměr nákladní a osobní varianty vyrovnat. Po celém světě je celá řada provozovatelů letounů Boeing 747, kteří díky dobrým zkušenostem s tímto typem nové verze 747-8 zajisté uvítají.

Témata