Boeing plánuje navýšit výrobu Dreamlinerů na 16 kusů měsíčně

18.07.2025 07:40 - USA & Kanada



Ještě začátkem letošního roku vyráběl Boeing typ 787 Dreamliner rychlostí pěti vyrobených kusů za měsíc. To je výrazně pomaleji než před pandemií, když ještě v roce 2019 dokázal měsíčně vyrobit až čtrnáct těchto letadel měsíčně. Výsledkem tohoto propadu rychlosti výroby jsou velká zpoždění dodávek nových letadel tohoto typu, která trápí letecké společnosti, které s včasnými dodávkami objednaných Dreamlinerů počítaly. Na vině je obava Boeingu na začátku pandemie, že jeho zákazníci budou objednávky hromadně rušit, což se tehdy také částečně dělo a tak tehdy snížil výrobu tohoto typu na sedm letadel měsíčně. A své pak už dokonala následná krize dodavatelského řetězce. S vypětím sil se tak Boeing nyní vrátil na rychlost výroby sedmi Dreamlinerů měsíčně.

prototyp letadla Boeing 787-8 Dreamliner, září 2010 (autor: Clemens Vasters, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Ovšem v objednávkách má Boeing přes tisíc těchto letadel (z toho téměř dvě třetiny na model 787-9 a více než čtvrtina objednávek je na model 787-10, nejmenší 787-8 zabírá jen o něco více než 3 procenta z veškerých objednaných Dreamlinerů), což by při současné rychlosti a bez nových objednávek ovšem vystačilo na necelých dvanáct let výroby. Nicméně Boeing počítá s postupným navyšováním rychlosti výroby letadel 787 až na šestnáct kusů měsíčně. Tuto rychlost by měl dosáhnout kolem roku 2030. Umožní mu to loni v prosinci oznámená miliardová investice do rozšíření výrobní haly v Jižní Karolíně, v závodě v Charlestonu. Díky ní by měl být jen tamní závod samotný vyrábět deset letadel 787 měsíčně. I přes tyto investice však dodávky dnes objednaných letadel 787 může Boeing přislíbit nejdříve až po roce 2030.

Napjatou situaci na trhu dálkových letadel by tak mohlo trochu odlehčit uvedení dlouho avizovaného typu 777-9. U něj Boeing očekává certifikaci do konce letošního roku a první dodávky zákazníkům v létě roku příštího. Ovšem i pokud budou tyto optimistické termíny dodrženy, bude mít tento typ mnohaleté zpoždění. Ve výrobním závodě Paine Field čeká na certifikaci zhruba třicet vyrobených letadel, ovšem většinou ještě bez motorů. Nejstarší 777-9 je tu uskladněn již od roku 2019. Všechna tato letadla však ještě Boeing musí aktualizovat do stavu systémovým, softwarovým a dalším změnám, které od jejich výroby byly následně pro typ 777-9 ještě vyvinuty.

prototyp letadla Boeing 777-9, březen 2019 (autor: Dan Nevill, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata