Boeing hlásí za třetí kvartál vysokou ztrátu

28.10.2022 - USA & Kanada



Společnost Boeing zveřejnila ve středu ve zprávě pro akcionáře průběžné hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí. Americkému výrobci letadel se nedaří dostat se ze záporných hospodářských výsledků. Za třetí kvartál Boeing oznámil ztrátu 3,3 miliard dolarů. Pro srovnání - ve stejném období loňského roku činila ztráta 132 miliónu dolarů. K prohloubení ztráty došlo přesto, že se společnosti oproti stejnému období loňského roku podařilo navýšit tržby a v létě se podařilo po dlouhé době obnovit dodávky letadel 787 Dreamliner.

Boeing 787-8 Dreamliner, květen 2012 (foto: André Du-pont/Wikimedia Commons, GDFL 1.2)

Podle výsledků jednotlivých divizí Boeingu je nutné za ztrátou hledat narůstající náklady a především problémy vojenské divize. Ta ještě ve stejném období loňského roku vykázala zisk 436 miliónů dolarů, letos ve třetím kvartálu se ovšem propadla do ztráty 2,8 miliard dolarů. U této divize se nakupilo hned několik problémů. A to jak s tankovacími letadly KC-46A Pegasus, ale také s letadlem VC-25 vycházejím z dopravního letadla 747, označovaného také jako "Air Force One" určeného pro prezidenta Spojených států. Také projekty bezpilotních letadel Boeing MQ-25 Stingray a letadel T-7 Red Hawk byly pro Boeing ve třetím čtvrtletí ztrátové.

Bezpilotní letadlo MQ-25 T1 Stingray, červen 2012 ( autor: U.S. Navy, Wikimedia Commons, public domain)

Také divize dopravních letadel se nevymanila ze ztráty. Její výsledky ovšem mají zlepšující se trend. Ztráta činila 643 miliónů dolarů, což je o 50 miliónů méně než za stejné období loňského roku. V meziročním porovnání dodal Boeing svým zákazníkům o třetinu více dopravních letadel. Naopak divize globálních služeb pokračovala v trendu narůstu ziskových operací. Za třetí čtvrtletí dosáhla zisku 733 miliónu dolarů.

Na celkové oznámené hospodářské výsledky Boeingu reagovaly akcie společnosti na burze v New Yorku ve středu propadem o necelých 9 procent. Ve čtvrtek korigovaly a o 4,5% rostly na úroveň lehce pod 140 dolarů za akcii.

Generální ředitel společnosti, Dave Calhoun, výsledky společnosti také podrobněji komentoval a zhodnotil v otevřeném dopise zaměstnancům společnosti Boeing. Zdůraznil, že pro management je nejdůležitějším ukazatelem peněžní tok (cash flow), který má pozitivní tend. I přes ztráty ve třetím čtvrtletí dosáhl cash flow výše 2,9 miliard dolarů. Calhoun zdůraznil, že za výraznou ztrátou ve 3 čtvrtletí je třeba hledat vyšší než původně odhadované náklady na vývojové programy ve vojenské divizi. Navzdory problémům se vojenské divizi podařilo získat nové zakázky. Ať již na další tankovací letadla KC-46A pro americké a izraelské vojenské letectvo, ale třeba i na vrtulníky AH-64E Apache pro Polsko.

Z letadla Boeing KC-46A tankuje stealth bombardér Northrop B-2 "Spirit", duben 2019 (foto:: U.S. Air Force, Christian Turner/Wikimedia Commons, public domain)

Divize dopravních letadel obnovila dodávky letadel 787 Dreamliner a získala mnohé objednávky nejen na tento typ letadla, ale zejména 737 MAX a další typy. Divize globálních služeb je úspěšná především díky programu 737-800BCF. Jedná se o konverzi původních dopravních letadel na nákladní verzi. Společnosti AerCap dodal Boeing ve třetím čtvrtletí sté přestavěné nákladní letadlo 737-800BCF. Divize získala navíc nové smlouvy na podporu letadel KC-767A létajících v italském vojenském letectvu a nové zakázky na podporu skladů letadel F/A-18 amerického námořnictva.

Společnost Boeing se podle Calhouna nyní také intenzivně připravuje na budoucí růst. Letos přijala 10 tisíc nových zaměstnanců a investovala do jejich školení a rozvoje. Společnost otevřela ve třetím čtvrtletí centrum pro pokročilou výrobu kompozitů v Arizoně, centrum pro excelenci aditivní výroby ve Washingtonu a společně s univerzitou Massachusetts Institute of Technology (MIT) centrum pro vývoj autonomní technologie v letectví.

Ve třetím čtvrtletí byl také odhalen čtyřmístný plně elektrický autonomní letoun s kolmým startem Wisk Cora, který má v budoucnosti převzít roli leteckého taxi na krátké vzdálenosti. Vedení společnosti je přesvědčeno, že tento typ letadla má před sebou skvělou budoucnost.

Podle Calhouna je také budoucnost společnosti Boeing pozitivní, nyní je podle něj ovšem třeba ještě trpělivosti než se podaří dospět k obratu a návratu společnosti k dlouhodobé ziskovosti.

Wisk Cora 5 generace, na kterém Boeing spolupracuje v joint-venture s korporací Kitty Hawk. Výstava NBAA v Orlandu, říjen 2022 (foto: ZLEA/Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata