Boeing 737 MAX směřuje k získání certifikace

25.09.2020 - USA & Kanada



Podle Patricka Ky, šéfa Evropského úřadu pro bezpečnost leteckého provozu (EASA), lze očekávat, že Boeing splní veškeré podmínky k tomu, aby model 737 MAX získal povolení k uvedení typu opět do provozu. Nejprve by měl obdržet povolení od amerického úřadu (FAA), evropská EASA je připravena vydat povolení hned vzápětí. Patrick Ky odhaduje, že by se tak mohlo stát již koncem listopadu. "Poprvé za rok a půl mohu říci, že konec nuceného uzemnění Boeingu 737 MAX se blíží" uvedl Patrick Ky agentuře Reuters.

Pro letecké společnosti, které mají tento typ ve flotile to však hned neznamená, že budou moci s uzemněnými stroji ihned vzlétnout. Všechna letadla tohoto typu, která již byla vyrobena a dodána, musí být dodatečně dovybavena a po dlouhém odstavení připravena do provozu. Rovněž posádky by měly zřejmě projít dodatečnou instruktáží. Problémem dneška však je, že na rozdíl od léta roku 2019 nemají letecké společnosti potřebu v současné době extrémně nízké poptávky stroje urychleně zprovoznit.

Připomeňme, že Boeing 737 MAX nesmí vzlétnout od března roku 2019, po tragické havárii Ethiopian Airlines letu číslo 302 z 10.3.2019, jež proběhla podle podobného scénáře jako dřívější havárie Lion Air koncem října 2018. Za hlavního "podezřelého" byl již od počátku označen systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), postupně vyplouvaly na povrch třaskavá fakta o nedodržení standardních schvalovacích procesů u tohoto typu jak u Boeingu, tak i u FAA. V polovině září 2020 byla zveřejněna závěrečná zpráva mezinárodní vyšetřovací komise, která shrnuje nejzávažnější příčiny obou havárií do těchto bodů:

  • Boeing změnil parametry systému MCAS během vývoje a o těchto nových parametrech neinformoval agenturu FAA
  • Boeing neotestoval systém MCAS v realistických podmínkách a počítal s tím, že piloti případný problém rozpoznají během čtyř sekund
  • Boeing vyškrtl zmínku o systému MCAS z manuálu pro piloty
  • FAA hodnotila systém MCAS nesystematicky a izolovaně
  • FAA nebyla dostatečně zapojena během vývoje letadla

Od ledna 2020 Boeing přerušil výrobu typu v momentě, kdy na dodání leteckým společnostem již čekalo zhruba 400 nově vyrobených letadel. V březnu 2020 vyčíslil Boeing ztrátu způsobenou kompenzacemi příbuzným obětem havárií, leteckým společnostem a ušlému zisku na necelých 19 miliard dolarů. Výroba typu se obnovila v menších sériích opět v květnu 2020. Na přelomu června a července zahájil Boeing recertifikační proces u americké FAA, od srpna rovněž v Kanadě, kde upravené letadlo začal zkoumat nejen kanadský, ale i též evropský úřad pro bezpečnost letového provozu.

Boeing 737-8 MAX registrace OK-SWA společnosti Smartwings, únor 2018 (foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata