Bezpečnost letecké dopravy v roce 2005

30.01.2006 - Evropa



V loňském roce došlo k 34 vážným leteckým nehodám se ztrátami na životech, což je o 6 nehod více než v roce 2004. Tyto nehody si vyžádaly celkem 1054 lidských obětí, což je dvojnásobek oproti předchozímu roku. V této souvislosti je však třeba poznamenat, že v roce 2004 zahynulo při letecké dopravě nejméně osob od konce 2. světové války. Přesto je tragická bilance loňského roku návratem o několik let zpět z nastoupeného trendu a je srovnatelná s bilancí let 2000 a 2002. Pokud bychom však loňský rok srovnaly se statistickými průměry za posledních deset let, byl počet vážných nehod podprůměrný a počet obětí se těsně přiblížil desetiletému průměru.

Bezpečnost jen pro bohaté?

Pro loňský rok z hlediska bezpečnosti leteckého provozu byl charakteristický trend posledních let, kdy se postupně rozevírá propast mezi bohatými a chudšími regiony světa. Tento trend je nejmarkantnější v případě Afriky, která se z hlediska výkonů podílí na světové letecké dopravě přibližně 2 - 3 %, avšak připadá na ní 38 % všech nehod s obětmi na životech. Nadprůměrný počet těžkých nehod byl také v Latinské Americe, která se na výkonech světové letecké dopravy podílí přibližně 4 – 5 %, ale její podíl na počtu nehod byl v roce 2005 téměř 9 %. V případě Asie, Austrálie a Oceánie odpovídá podíl na počtu vážných nehod přibližně podílu na výkonech světové letecké dopravě, přičemž zejména v bilanci Asie panují velké rozdíly v rozložení nehod mezi vyspělými a méně vyspělými zeměmi. Naopak u Evropy a Severní Ameriky podíl nehod hluboce zaostává za podíly na výkonech světové letecké dopravy. Tomu odpovídá i geografické rozložení největších leteckých katastrof loňského roku. Z šesti nehod, při nichž zahynulo více než 100 lidí, pouze k jediné došlo ve vyspělé zemi (havárie Helios Airways v Řecku), zbytek připadá na země třetího světa.

K nejtěžší nehodě loňského roku došlo 16. srpna 2005 ve Venezuele, kde havaroval letoun McDonnell Douglas MD-82 kolumbijské společnosti West Caribbean Airways. Tato nehoda byla trochu stranou zájmu našich médií, vzhledem k tomu, že k ní došlo pouhé dva dny po neobvyklé nehodě Boeingu 737-300 kyperské společnosti Helios Airways, která plnila po několik dnů koncem srpna první stránky novin. K dalším těžkým nehodám při nichž zahynula více než stovka osob došlo v únoru  v Afghánistánu (Kam Air - Boeing 737-200), v září v Indonésii (Mandala Airlines - Boeing 737-200) a v listopadu a prosinci 2005 v Nigérii (Bellview AirlinesBoeing 737-200, Sosoliso AirlinesDouglas DC-9-30).

Zajímavá je rovněž bilance nehod podle typů letadel, kdy převládají nehody starších typů. Nejvíce nehod celkem 11, což byla téměř třetina všech nehod se ztrátami na životech v roce 2005, připadlo na letouny Antonov. Třikrát havarovaly typy An-12, An-24 a An-26, jednou An-28 a v závěru roku také nejnovější typ An-140. Šest vážných nehod se přihodilo letadlům Boeing, z toho čtyři katastrofy se staly typu Boeing 737-200. Bohužel tři vážné nehody připadly v loňském roce také na letouny české výroby L-410.

Southwest Airlines - Boeing 737-700
Boeing 737-700 americké nízkonákladové společnosti Southwest Airlines na letišti Chicago/Midway vyjel při přistání z dráhy a střetl se s automobilem na přilehlé silnici (foto: Gabriel Widyna)

Zajímavým trendem loňského roku byla absence vážných nehod se ztrátami na lidských životech u největších leteckých společností z vyspělých zemí. Letadlový park těchto dopravců bývá průběžně obměňován, a tak převládají letouny poslední generace, které jsou dostupné na trhu. Pokud k nehodě u těchto společností došlo, většinou se obešla bez ztráty lidských životů. Uveďme dvě události, které se přihodily na palubě letadel poslední generace, a jež byly zapříčiněny rozhodnutím přistát za nepříznivých povětrnostních podmínek. Jednalo se o katastroficky vyhlížející havárii letounu Airbus A340 společnosti Air France, který při přistání v Torontu přejel přistávací dráhu a následně se vzňal. Všech 297 cestujících a 12 členů posádky letadla se podařilo evakuovat, hlášeno bylo jen 43 lehce zraněných. Druhá nehoda se přihodila stroji Boeing 737-700 americké nízkonákladové společnosti Southwest Airlines. Přistávající boeing vyjel z dráhy a střetl se s automobilem na blízké silnici. Při nehodě zahynula jedna osoba v autě a letoun byl značně poškozen.

Nebezpečná Afrika

Jak již bylo uvedeno, nejproblematičtějším regionem z hlediska bezpečnosti letecké dopravy je Afrika, přičemž situace se v roce 2005 oproti předchozím létům ještě zhoršila. Jenom při dvou těžkých nehodách, ke kterým došlo v závěru loňského roku v Nigérii, zahynulo 225 osob. V Demokratické republice Kongo došlo vloni ke čtyřem nehodám s tragickou bilancí, v Súdánu ke třem a v Nigérii k zmíněným dvěma katastrofám. Tyto tři africké země se tak podílí neuvěřitelnými 26 % na všech světových nehodách s oběťmi na životech. Příčiny nehod bývají každoročně stejné – zastaralá letecká technika, nedodržování předpisů, nedostatečná kontrola ze strany úřadů. Příkladem může být nehoda nákladního letadla Antonov An-12 konžské společnosti Air Service, ke které došlo 8. ledna 2005 krátce po startu z Entebbe v Ugandě. Při vyštřování se zjistilo, že letoun odstartoval s nákladem, který o 6,5 tuny převyšoval maximální vzhletovou hmotnost letounu, letecká společnost neměla příslušná povolení k provozování letecké dopravy, chyběly jakékoliv záznamy o údržbě a kontrole letadla a posádka neměla příslušnou kvalifikaci k provozování letadla.

Zahraniční aerolinie zejména evropské si oprávněně stěžují na stav přistávacích drah, nevyhovující technické vybavení letišť stejně jako na nedostatečnou práci místních úřadů v oblasti bezpečnosti leteckého provozu. V červenci 2005 se Airbus A330 společnosti Air France při přistání na mezinárodním letišti v nigérijském Port Harcourt střetl se stádem krav, které přecházelo přes ranvej. Vše se naštěstí obešlo bez zranění cestujících a posádky letadla, airbus byl lehce poškozen a na srážku doplatilo jen několik krav. Zajímavě se však k události postavily nigérijské úřady, které při vyšetřování události nezjistily jakékoliv pochybení ze strany letiště a událost vysvětlovaly jako běžný případ, ke kterému by mohlo dojít kdekoliv jinde ve světě s tím, že Air France nebudou za toto přistání účtovat žádný poplatek. Teprve dvě velké katastrofy koncem loňského roku přiměly nigérijské úřady k razantním činům a nařídily kontrolu všech dopravních letadel v zemi a dočasně uzemnily dvě letecké společnosti. Kvůli špatné pověsti se na  Nigérii koncem roku zaměřila i pozornost ICAO, která se rozhodla zemi podrobit rozšířenému auditu programu USOAP, jež má prověřit schopnost nigérijských úřadů dbát na dodržování přijatých mezinárodních pravidel v oblasti civilního letectví.

Černé listiny

Série vážných nehod, ke které došlo koncem léta během několika týdnů, přiměla některé evropské úřady civilního letectví k sestavení seznamu leteckých společností, které mají problémy s bezpečností provozu. Jako první černou listinu zveřejnil koncem srpna francouzský úřad civilního letectví DGAC spolu s belgickým leteckým úřadem, o několik dnů později zveřejnilo svou listinu také Švýcarsko. Listiny však většinou obsahovaly méně známé letecké společnosti ze zemí třetího světa, které do Evropy již několik let nelétají. Překotné zveřejňování černých listin nakonec vedlo k rozhodnutí vypracovat společný evropský "blacklist" leteckých společností nedodržující standardy. Tato iniciativa se však nelíbila mezinárodní asociaci leteckých společností IATA, podle které zveřejňování podobných seznamů k zvýšení bezpečnosti provozu nepřispěje.

Nicméně bude pravděpodobně trendem příštích let, že vyspělé země budou více upozorňovat své občany na státy a letecké společnosti problematické z hlediska bezpečnosti leteckého provozu formou různých varování či černých listin. Toto sdílení informací spolu se zpřísněnými kontrolami ze strany úřadů vyspělých zemí a příslušných mezinárodních organizací se mohou stát pákou na země a letecké dopravce, aby uvedly své standardy do souladu s mezinárodními zvyklostmi.

Doufejme tedy, že rok 2005 byl jen vychýlením z trendu a statistiky letecké nehodovosti a počtu obětí se v letošním roce navrátí na křivku sestupu posledních let a počet nehod a obětí bude znatelně nižší než v loňském roce.

Nejtěžší letecké havárie roku 2005:

3.2.2005 – Kam Air – Boeing 737-200 (EX-037) – Band-e Ghazi, Afghánistán
Boeing 737-200 afghánské společnosti Kam Air letěl na pravidelné lince ze západoafghánského města Herát do Kábulu. Letiště v hlavním městě však bylo kvůli sněhové bouři uzavřeno a let byl odkloněn do pakistánského Péšaváru. V špatném počasí stroj narazil ve výšce přibližně 3300 metrů do hory 30 kilometrů jižně od Kábulu. Všech 104 osob na palubě letounu při nehodě zahynulo.
14.8.2005 – Helios Airways – Boeing 737-300 (5B-DBY) – Grammatikos, Řecko
Boeing 737-300 kyperské nízkonákladové společnosti  letěl na pravidelné lince Larnaca – Athény – Praha. Při této neobvyklé nehodě se podle dosavadních informací jednalo o zřetězení několika chyb posádky letadla, které vyústily v katastrofu. Vše začalo ještě na zemi, při předletové kontrole si piloti nevšimli, že ovladač přetlakování kabiny byl přenastaven z automatického režimu na manuální. Po startu tak nedošlo k přetlakování kabiny, přičemž piloti špatně vyhodnotili automatické varování, ke kterému došlo při stoupání do příslušné letové hladiny. Z důvodu nedostatku kyslíku posádka následně upadla do bezvědomí, letoun pak řízen autopilotem pokračoval ještě více než dvě hodiny v letu, po vyčerpání pohonných hmot se letoun zřítil severovýchodně od Athén. Krátce před zřícením údajně jeden ze stevardů s leteckým výcvikem se snažil převzít kontrolu nad letadlem. Všech 115 cestujících a 6 členů posádky na palubě letadla zahynulo.
16.8.2005 – West Caribbean Airways – McDonnell Douglas MD-82 (HK-4374X) – Machiques, Venezuela
Letoun MD-82 kolumbijské společnosti letěl na nepravidelné lince z Panama City do Fort de France na ostrově Martinik, krátce před nehodou piloti hlásili řízení provozu problémy s motory a požádali o povolení k sestupu do nižší letové hladiny, letoun začal následně rychle ztrácet rychlost i výšku a posádka ztratila kontrolu nad strojem, krátce na to letoun dopadl do zalesněné oblasti pohoří pohoří Sierra de Perijá na severozápadě Venezuely v blízkosti hranice s Kolumbií. Při nehodě zahynulo všech 152 cestujících a 8 členů posádky na palubě letadla.
5.9.2006 – Mandala Airlines – Boeing 737-200(PK-RIM) – Medan, Indonésie
Boeing 737-200, který měl letět na pravidelné lince z Medanu do hlavního města Jakarta se těsně po startu zřítil z výšky několika desítek metrů a dopadl do obytné zóny 500 metrů za koncem ranveje. Při nehodě zahynulo 96 cestujících a 5 členů posádky, na zemi zahynulo dalších 47 osob, 6 cestujících nehodu přežilo.
22.10.2006 – Bellview Airlines – Boeing 737-200 (5N-BFN) – Lissa, Nigérie
Boeing 737-200 nigérijské společnosti, který letěl na pravidelné lince z Lagosu do metropole Abuja, se krátce po startu zřítil 30 kilometrů severně od Lagosu. Všech 111 cestujících a 6 členů posádky při nehodě zahynulo.
10.12.2006 – Sosoliso Airlines – Douglas DC-9-30 (5N-BFN) – Port Harcourt, Nigérie
Douglas DC-9-30 nigérijské společnosti, který letěl na pravidelné lince z hlavního města Abuja, při přistávání za nepříznivých povětrnostních podmínek na letišti v Port Harcourt havaroval. Při nehodě zahynulo 101 cestujících a 8 členů posádky, jeden cestující nehodu přežil.

Témata