Až přiletí, budeme připraveni

15.04.2003 - Evropa



Pařížské letiště Charlese de Gaulla bude jistě patřit k těm, na kterých budou pravidelně přistávat letouny Airbus A380. Toto letiště je provozováno společností ADP - Aeroports de Paris, jejíž hlavním zákazníkem je francouzská národní letecká společnost Air France, která objednala 10 strojů A380-800 s dodávkami začínajícími koncem roku 2006. Zatím pouze Air France oficiálně požádaly ADP, aby připravily letiště Roissy na nové "obry," ale do budoucna musí ADP počítat i s dalšími dopravci, jež budou chtít své stroje A380 posílat právě do Paříže. Mezi ně patří například Emirates nebo zásilková společnost FedEx, jejíž překladiště pro celou Evropu se nalézá právě na letišti Roissy a která by měla v roce 2008 převzít první z objednaných nákladních A380-800F.

Pryč jsou časy, kdy , mezi sebou výrobci letadel a letiště takřka nekomunikovali, a tak by se již neměl opakovat šok, který nastal po představení typu B747, na který letiště nebyla připravena takřka vůbec. Již v červenci 2001 zveřejnil Airbus všechny detaily ohledně kompatibility jeho nového stroje se současnou technikou používanou na letištích. Na jeho základě ustanovila ADP plán změn, jež je nutné podniknout pro bezproblémové zavedení provozu A380 na zmíněném letišti Roissy. Náklady byly vyhodnoceny zhruba na 100 miliónů eur, ale ADP neskrývá své potěšení vynaložit tyto náklady tímto směrem, neboť v budoucnu si od A380 slibuje mnohem větší zisk. Polovina této částky již byla vyčleněna, přičemž zbývajících 50 miliónů eur bude poskytnuto v letech následujících.

Paříž/Charles de Gaulle
ADP - Aeroports de Paris prohlašuje, že letiště Charlese de Gaulla bude na Airbusy A380 připraveno. (Foto: Timothy Feise)

Co se týče letiště Roissy, je tady A380 brán jako zástupce těch největších letadel spolu s A340-600, B747-400ER a B777-300. Podle dosavadních poznatků je povrch všech ranvejí dost pevný na to, aby na nich mohl A380 přistávat. Zde se ukázalo, že je to typ B777-300 s pouze dvěma nohama hlavního podvozku, který je pro nosnost ranveje kritický. Jedním z hlavních cílu Airbus SAS je, aby typ A380 byl certifikován pro provoz na ranvejích širokých od 45 metrů výše. Roissy disponuje čtyřmi ranvejemi - RWY 1 (09R-27L) je z roku 1974, RWY 3 (09L-27R) pochází z roku 2000, RWY 2 (08L-26R) je z roku 1979 a RWY 4 (08R-26L) byla dobudována roku 1998. Ty dvě, jež byly vybudovány na konci 90. let, jsou již nyní plně na provoz A380 připraveny, ranvej dvě byla pro potřeby letounu A380 upravena minulé léto a v létě 2003 pak bude přizpůsobena jako poslední ranvej jedna. Problém ovšem není, jak bylo řečeno, v samotných ranvejích jako spíše v ramenech pojížděcích drah, kde A380 vzhledem k rozpětí 73,9 metru vyžaduje šířku 75 m. Díky tomu budou muset být tato ramena rozšířena o 7,5 metru na každé straně.

Stav jednotlivých pojížděcích ploch záleží na datu jejich vybudování, ale většina by měla být do roku 2006 schopna A380 "unést," jelikož mají všechny desetiletý cyklus, během nějž jsou modifikovány a A380 byl do požadavků zanesen již v roce 2000. V otázce nástupních mostů má ADP také téměř jasno. V terminálu 1 budou vybudovány dvě nástupní jednotky schopné odbavovat A380, přičemž vnitřek terminálu bude tomuto letadlu přizpůsoben po dokončení modernizačních prací v roce 2007-2008. Ohledně terminálu 2 budou zkonstruovány dvě takové nástupní jednotky přiléhající k budovanému komplexu E, jehož část bude otevřena již toto léto. Dále se počítá se čtyřmi až šesti dalšími jednotkami v rozšířeném komplexu E terminálu 2. Následující vývoj pak bude závislý na počtu vyrobených A380. Co se týče přístupu na horní palubu, to označil Airbus za určitý stupeň komfortu a ne za nutnost, tudíž bude možnost nástupní jednotky se třemi teleskopickými mosty studována případ od případu a bude záležet na možnostech daného terminálu. Vnitřní úpravy terminálu 2 nebudou podle ADP vůbec potřeba.

Témata