Air France-KLM hospodařila v roce 2022 se ziskem

20.02.2023 - Evropa



Letecká společnost Air France - KLM zveřejnila v pátek hospodářské výsledky za rok 2022. Po dlouhé době jsou pro akcionáře společnosti čísla potěšující, neboť společnost docílila za rok 2022 zisku 728 miliónů euro. O rok dříve, za rok 2021, to byla totiž ještě obří ztráta 3,3 miliardy euro.

Airbus A350-900 společnosti Air France, květen 2020 (autor: Steven He, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Společnost Air France - KLM nabízela za loňský rok v průměru 85% kapacit v porovnání s rokem před pandemií - s rokem 2019. Z tohoto pohledu na tom byla nejlépe KLM, jejíž kapacity byly jen o 9% níže než v roce 2019. Na letošní rok odhaduje vedení společnosti, že nabízené kapacity budou mezi 95 až 100% úrovní roku 2019. Výrazně více - až na úroveň 135% má přitom posílit dceřiná Transavia.

Průměrná obsazenost letadel skupiny byla loni 84%. Během roku 2022 pokračovala společnost s průběžnou obnovou flotily a vyřazováním starších, méně efektivních letadel. Na konci loňského roku měly společnosti patřící do skupiny celkem ve flotile 522 letadel, většinou od výrobců Airbus, Boeing a Embraer. Flotila regionálních letadel celkem poklesla o 4 stroje na 99 letadel, o 4 letadla na 245 strojů se snížila i flotila na střední vzdálenosti a naopak o 8 letadel posílila flotila dálkových letadel, kterých měla skupina 172. V roce 2023 mají dorazit první objednaná letadla Airbus A320neo a A321neo.

odstavená letadla KLM na letišti Schiphol během pandemie koronaviru, duben 2020 (autor: Ikreis, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Také Air France - KLM pozoruje, že zájem cestujících o létání během zimy nikterak nepolevuje. Ba naopak, za poslední čtvrtletí roku 2022 registruje nejvyšší příjmy z prodeje letenek a služeb za toto období v celé své historii - více než 7,1 miliard euro.

Během roku 2022 se společnosti Air France - KLM dařilo významně ponižovat půjčky, které společnost získala během pandemie koronaviru s garancí od francouzské a nizozemské vlády. Během tohoto roku je plánuje společnost úplně splatit. Nebyly totiž úplně za výhodnou sazbu a společnosti se v roce 2022 dařilo získat na jejich částečné splacení kapitál například úpisem dalších akcií nebo půjčkami na finančních trzích za výhodnějších podmínek. Díky podobným operacím se společnosti za rok 2022 podařilo snížit zadlužení o téměr 2 miliardy euro. Celkové finanční závazky společnosti k 31.12.2022 činily 14,3 miliardy euro. Naopak likvidních prostředků měla k tomuto dni společnost k dispozici přes 8 miliard euro.

V souvislosti s obnovováním poptávky po létání v Asii upozornil šéf společnosti Ben Smith v rozhovoru pro Financial Times před "nepoctivou výhodou" konkurenčních čínských leteckých společností. Ty totiž kvůli čínskému postoji k Rusku stále mohou přelétat na cestě z Asie do Evropy vzdušným prostorem Ruské federace. Naopak Air France, jakožto i dopravci dalších zemí, které na Rusko uplatňují sankce, musí jeho vzdušný prostor složitě oblétat. Například u jedné z nejpopulárnějších destinací Air France ve východní Asii, jihokorejského Soulu, to znamená až 3 hodiny letu navíc.

Akcie společnosti Air France - KLM v reakci na reportované čísla rostly v pátek bezmála o šest procent.

Boeing 737-700 společnosti KLM na letišti Schiphol, červen 2011 (autor: Saschaporsche, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Témata