Airbus zvažuje ukončit výrobu letadel A319neo. Pod jednou podmínkou.

22.07.2025 11:30 - Evropa



Podle časopisu Airliner World prohlásil Marc Guinot, hlavní inženýr společnosti Airbus pro produkt rodiny A320neo, že význam typu A319neo klesá. „Mohli bychom uvažovat o tom, že A319neo v určitém okamžiku přestaneme vyrábět, ale k tomu bychom nejprve měli mít A320neo s velmi dobrou úrovní výkonů pro letiště ve velkých výškách.“

Odráží tak fakt, že z celkového počtu 11176 objednaných kusů letadel rodiny A320neo je pouze jen 57 na letadel typu A319neo.

Přitom jeho předchůdce, typ A319ceo se prodával vcelku dobře. Airbus celkem zákazníkům dodal 1484 letadel A319ceo. Současně se tehdy prodával též ještě menší A318ceo, kterých Airbus ovšem vyrobil a dodal 80 kusů. Z rodiny CEO pak Airbus celkem dodal ještě 1784 letadel A321ceo a 4756 letadel A320ceo. Nyní zřejmě osud letadla A319neo bude kopírovat A318ceo.

Trend je totiž zřejmý - letecké společnosti v poslední době objednávají častěji větší letadla, která jim zajistí přepočteno na jednu sedačku co nejpříznivější provozní náklady. Proto objednávkám letadel rodiny NEO dominuje kumulativní objednávka 7064 kusů typu A321neo, zatímco na menší A320neo je na kumulativních objednávkách "jen" na počtu 4055 kusů.

Navíc letecké společnosti původní objednávky na typ A319neo také stornují a průběžně mění na větší typ. Naposledy to bylo v létě roku 2019, kdy změnila společnost Spirit Airlines svoji původní objednávku 31 letadel typu A319neo na větší A320neo. Dalším faktorem je konkurence rodiny A220, která se většině leteckých společností, které chtějí letadlo menší velikosti jeví jako vhodnější typ s lepšími náklady na sedačku. Ovšem až na jeden faktor a ten je viditelný u skladby stávajících uživatelů A319neo.

Největším provozovatelem typu A319neo je totiž společnost Tibet Airlines. Tato společnost provozuje 13 z 13 objednaných letadel A319neo. China Southern již provozuje 8 z 9 objednaných letadel, Air China má objednáno 10 letadel. Vlády a privátní osoby provozují 8 z 10 objednaných letadel, dalších 15 letadel je objednáno od nespecifikovaných kupců. Přitom čínští dopravci jako je Tibet Airlines nebo China Southern, které letoun A319neo provozují především z letišť v západní Číně, která se nachází ve velkých výškách. U typu A319neo si dopravci pochvalují především vynikající schopnosti přepravovat velké užitečné zatížení z letišť ve výšce až 14 500 stop nad mořem.

Guinot potvrdil, že Airbus pracuje na zlepšení výškových vlastností A320neo s cílem vyrovnat se nebo překonat schopnosti A319neo do konce tohoto desetiletí. Tím by skončil i poslední důvod proč má Airbus stále tento typ ve své nabídce.

Airbus A319neo vyrobený pro společnost Tibet Airlines při testovacím letu na letišti Hamburk-Finkenwerder, září 2023 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata