Air Canada rozhodly o budoucnosti dálkové flotily

25.04.2005 - USA & Kanada



Kanadské aeolinie Air Canada již vybraly typy letadel, které budou v budoucnu tvořit jejich dálkovou flotilu. Společnost si jako náhradu za svá stárnoucí letadla Boeing 767-300 vybrala letouny typu Boeing 787. Aby bylo docíleno větší unifikace flotily, nahradí aerolinie i poměrně nová letadla typu Airbus A330 a Airbus A340 tentokrát však většími Boeingy 777. Společnost se rozhodla pevně objednat 14 letadel Boeing 787 a na dalších 46 si zajistí opce. V případě typu Boeing 777 se jedná o 18 pevných objednávek a 18 opcí. Kontrakt by měl být uzavřen v polovině letošního roku.

U modelu 787 mají aerolinie zájem o obě dálkové verze -800 a -900. U typu 777 by se mělo jednat o mix verzí -200LR, -300ER a nákladní -200LRF. Přesné počty budou zveřejněny později. Katalogová hodnota pouze pevných objednávek činí 6 miliard dolarů. V případě využítí všech opcí by se mohla vyšplhat na téměř trojnásobek. To z Air Canada činí jednoho z největších zákazníků Boeing Company v novém miléniu.

Air Canada se při svém rozhodování řídily především ekonomikou provozu. Podle jejich analýz budou letadla Boeing 787 jen díky snížené spotřebě paliva a zjednodušené údržbě vyžadovat o 30 % menší náklady na provoz než typ, který mají nahradit. V kombinaci s letadly Boeing 777 jí pak také zajístí značnou přizpůsobivost k sezónním ale i neočekáváným výkyvům v poptávce po jednotlivých letech. I tento aspekt hrál v dnešní nejisté době velkou roli. Navzájem se budou podporovat především letadla Boeing 777-300ER a Boeing 787 v obou verzích. Tato letadla mají stejnou rychlost a přibližně stejný dolet, jejich kapacita se však pohybuje v rozmezí od 223 do 365 sedadel v uspořádání tří tříd. Letadla Boeing 777-200LR pyšnící se doletem 17 500 km na druhé straně umožní Air Canada nalétávat z Toronta prakticky libovolnou destinaci non-stop.

První letoun Boeing 777 by se měl ve flotile aerolinií objevit již začátkem příštího roku a nasadí jej na trasu Vancouver - Tokio. První letadlo typu Boeing 787 pak aerolinie převezmou v roce 2010. Oba typy v součanosti patří k nejlépe prodávaným modelům. V případě prvního modelu kanadský dopravce obsadil poslední tři výrobní okna, která byla dostupná v krátkém časovém horizontu. Boeing 787 byl i před oznámením rozhodnutí Air Canada vyprodán až do roku 2010.

Síť dálkových linek kanadských aerolinií se v poslední době rozrůstá především o nové spoje do Latinské Ameriky a východní Asie. Jen v průběhu následujících dvou let chce společnost otevřít tři nové linky do Číny (Toronto - Peking, Toronto - Šanghaj, Vancouver - Guangzhou) nehledě na nové cargo linky Toronto - Šanghaj a Toronto - Guangzhou. Nové destinace by však měly být otevřeny i v Evropě. Air Canada mají také ambice, které se týkají Blízkého Východu. Otevření linky do Bejrútu ztroskotalo pouze na povolení kanadských úřadů.

Air Canada jsou tak v pořadí 18. společností, která se rozhodla objednat nejnovější typ z továrny Boeing. Po roce od spuštění výroby tak Boeing Company registruje na typ 787 až 217 pevných objednávek. Rozhodnutí Air Canada je přitom další ranou konkurenčnímu evropskému letadlu Airbus 350. U Air Canada měly oba stroje rovnocenné šance na výhru, protože tyto aerolinie provozují také řadu letadel Airbus 330, od kterého je evropský konkurent odvozen. Tato zpráva navíc přichází nedlouho poté, co letadlu Boeing 787 daly přednost také Korean Air. Ty přitom patří k velmi významným provozovatelům strojů Airbus 330. Navíc se proslýchá, že Boeing 787 vyhrál také u Northwest Airlines, které jsou nejvýznamnějším provozovatelem A330 v Severní Americe.

Témata