Zemetřesení v Boeingu: CEO Dave Calhoun skončí, představenstvo rezignuje, Stan Deal okamžitě odchází

25.03.2024 13:48 - USA & Kanada



Americký výrobce Boeing Company dnes oznámil rozsáhlé personální změny ve vedení společnosti. Prezident a výkonný ředitel společnosti Dave Calhoun opustí svou funkci ke konci letošního roku.

Dave Calhoun (foto: Boeing)

Na valné hromadě společnosti, jež je plánována na květen, odstoupí předseda představenstva Larry Kellner a celé představenstvo. Kellner oznámil, že se již nebude ucházet o tuto funkci. Ve vedení představenstva jej nahradí Steve Mollenkopf, který podle oznámení bude řídit proces výběru nového šéfa Boeing Company.

Stan Deal, výkonný ředitel Boeing Commercial Airplanes, s okamžitou platností opouští svou funkci. Na jeho místo nastoupí dlouholetá manažerka Stephanie Popeová, která dosud byla provozní ředitelkou Boeing Company.

Společnost tak reaguje na incident na letu Alaska Airlines, kdy Boeing 737 MAX 9 po startu ztratil panel zaslepující otvor pro dveře a trup vedle sedadla byl během letu otevřen. Naštěstí pro všechny na palubě vše dobře skončilo a nikdo nebyl zraněn.

Vyšetřování odhalilo nedostatky v montáži zaslepujícího panelu, když chyběly některé šrouby již z výroby. Následná kontrola amerického leteckého úřadu FAA v závodech Boeingu zjistila nedostatky zejména v kontrole kvality. Úřad dal firmě 90 dnů na předložení plánu na radikální zlepšení kvality výroby.

Centrála Boeingu v Chicagu (foto: Boeing)

„Jak všichni víte, incident na letu Alaska Airlines 1282 byl pro společnost Boeing zásadním okamžikem. Na tuto nehodu musíme i nadále reagovat s pokorou a naprostou transparentností. Rovněž musíme na všech úrovních naší společnosti zavést naprostý závazek k bezpečnosti a kvalitě,“ napsal Dave Calhoun ve svém dopisu zaměstnancům.

Calhoun byl výkonným ředitelem Boeing Company jmenován začátkem roku 2020, když v závěru roku 2019 na tuto funkci rezignoval Dennis Muilenburg v reakci na zjištěné nedostatky při výrobě a certifikaci letadel Boeing 737 MAX. Ještě předtím v říjnu téhož roku se stal Calhoun předsedou představenstva.

Calhoun po nástupu do své funkce sliboval, že vyřeší problémy s výrobou 737 MAX a nedostatky v kvalitě dostane pod kontrolu. Podařilo se vrátit uzemněná letadla Boeing 737 MAX do provozu a obnovit důvěru leteckých společností v tento model, o čemž svědčí nové objednávky z posledních let. Některé další věci týkající se 737 MAX se však nepodařilo vyřešit. Například největší verze MAX 10 zatím nebyla schválená FAA pro provoz.

Stejně tak se nepodařilo vyřešit problémy s kvalitou dodaných letadel. Šéfové leteckých společností si stěžují na problémy s kontrolou kvality u Boeingu. Problémy ve výrobě také zpožďují dodávky objednaných letadel, což představuje komplikace pro aerolinie, které musí kvůli tomu měnit své plány. FAA po incidentu Alaska Airlines uvedl, že neumožní Boeingu navýšit výrobu letadel 737 MAX dokud se nevyřeší kontrola kvality.

Na problémy Boeingu reagují také akcie společnosti. V letošním roce cena akcií klesla o více než 24 %. Výrobce se tak řadí letos mezi nejméně výkonné akcie v indexu S&P 500, který zahrnuje 500 největších amerických firem obchodovaných na burze.

Boeing 737 MAX (ilustrační foto: Oleg V. Belyakov/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3)

Témata