Terminál 5 na letišti Heathrow

24.05.2002 - Evropa



Důvodů potřeby nového terminálu je řada, ale všechny směřují do jednoho bodu, a tím je růst počtu cestujících na všech pěti londýnských letištích. Pokud dojde k předpovídanému 5-7 % nárůstu, bude v jihovýchodní Anglii v roce 2010 odbaveno 148 mil. cestujících. Část nových cestujících by měl pokrýt i Terminál 5 (T5) na londýnském letišti Heathrow. Výstavba terminálu právě na tomto letišti byla vyhodnocena jako nejlepší řešení, jelikož Gatwick by pro expanzi potřeboval další runway a ostatní londýnská letiště nejsou tak atraktivní z hlediska počtu nalétávaných destinací. Pro ilustraci: po odečtení předpokládaných kapacit zbylých letišť nám na Heathrow zbývá 79 mil. cestujících. Toto letiště je ovšem již nyní silně nad svou kapacitou, která se pohybuje okolo 50 mil. cestujících ročně. Pokud by tedy T5 nebyl otevřen, dostalo by se do neúnosné situace a stagnovalo by. Zanedbatelná není ani vzrůstající konkurence letišť v Paříži či Frankfurtu, jejichž kapacita se má po otevření nových terminálu pohybovat okolo 80 mil. cestujících. Nizozemský Amsterdam by ve střednědobém výhledu měl odbavovat až 44 mil. pasažerů za rok. Zmíněná letiště se ani netají tím, že by uvítala právě cestující z Heathrow a od British Airways. To tlačí na Brity, kteří chtějí zachovat vedoucí roli Heathrow v Evropě i v budoucnu. Doprava se dnes prolíná do všech zákoutí lidské činnosti, a tak by se mohlo stát, že bez T5 by bylo ztraceno 5 % všech budoucích investic ve Velké Británii, obchodníci by mohli ve větší míře začít využívat velká letiště v blízkých zemích a méně turistů by také znamenalo méně pracovních míst v turistickém průmyslu. Hovoří se dokonce i tom, že řada společnosti by mohla přesídlit z ostrovů na kontinent. Výstavbě nového terminálu na Heathrow je proto pozitivně nakloněna i široká veřejnost. Napomáhají tomu rovněž dobré vztahy letiště s okolím. BAA - British Airports Authority jako provozovatel letiště budovat se snaží dělat vše pro to, aby dopady na "sousedy" byly co nejmenší a ti zase dobře vědí, že Heathrow jim přináší prosperitu.

Patý terminál na letišti Heathrow
Hlavní budova pátého terminálu na letišti Heathrow. (Foto: BAA)

Kde bude tento komplex za 1.8 miliardy liber stát? Jako nejlepší byla vyhodnocena varianta Perry Oaks, část letiště naproti terminálu 3, na které ovšem stojí objekty, jež se zabývají zpracováním odpadů z letiště. Počítá se tedy, že toto vybavení bude modernizováno a současně přesunuto do oblasti dnešní čističky odpadních vod v Iver South. Po dokončení této fáze začne v oblasti růst nový terminál, jež se svou plánovanou kapacitou představuje asi polovinu cestujících celého dnešního Heathrow. Celý komplex se bude skládat ze samotného terminálu s nástupními mosty k letadlům po obvodu a dvou samostatně stojících satelitů obdélníkového tvaru. Satelity budou s hlavním terminálem propojeny letištním "metrem", které dopraví cestující do atria jednoho ze satelitů. Zde budou k dispozici restaurace, obchody a další služby tohoto typu stejně jako v samotném terminálu. Toto uspořádání, které je rozšířené hlavně v Severní Americe (Atlanta, Denver), je zde novinkou. Co se týče exteriéru T5, řídil se architekt Richard Rogers heslem: hlavně nenarušit ráz krajiny. To se netýká pouze samotných budov, ale i okolí terminálu, kde budou vytvořeny umělé zatravněné násypy a vysázeny stromy. Uspořádání interiéru se řídí zásadami prostornosti, co největšího přístupu slunečního světla a snadného pohybu cestujících. T5 bude mít celkem 3 patra. Přízemí bude určeno pro veřejnou dopravu. Vedle stanice londýnského metra zde bude také zastávka vlaku Heathrow Express, který terminál spojí s londýnským nádražím Paddington. Možnosti dopravy kolejovou dopravou budou doplňovat ještě zastávky autobusů. Mimochodem T5 se má stát jedním z nejlépe dostupných terminálu světa - vzduchem i po zemi - už i proto, že se BAA snaží zvýšit podíl lidí, kteří cestují na Heathrow veřejnou dopravou ze současných 34 na 50%. První patro terminálu má sloužit příletům, nejvyšší pak odletům.Všemi třemi patry bude středem probíhat atrium.

Interiér nového terminálu
Interiér nového terminálu. (Foto: BAA)

Výhod vybudování pátého terminálu na Heathrow je hodně. Tak například v letech 1991-2016 se měl původně počet zaměstnanců Heathrow a British Airways na letišti snížit o 10 000 pracovníků. T5 nejen tato místa zachrání, ale současně vytvoří 6 500 nových pracovních míst. Přímo na něm tedy závisí přes 16 tisíc míst z toho 7 tisíc u British Airways. K tomu je však nutné připočíst desítky tisíc dalších míst, které nový terminál nepřímo vytvoří po celé Velké Británii. Vliv T5 se tedy pozitivně projeví nejen v zaměstnanosti a ekonomice lokální, ale i národní. Samotný terminál nebude mít dopad na růst počtu letů jak ve dne natož v noci, neboť toto číslo poroste nezávisle na něm až do naplnění kapacity obou hlavních VPD. Růst to ovšem nebude nijak dramatický, jelikož v roce 2010 budou 36 z 80 mil.cestujících přepravovat British Airways a pro ty je spíše příznačné zvyšování počtu cestujících na jedno letadlo. Tak například v roce 1994 britský národní dopravce přepravil na jeden let 147 pasažérů, v roce 1998 to bylo již 158 a za osm let v roce 2010 by mělo na jeden let připadat 200 cestujících. British Airways již dnes, co nejvíce omezují noční lety na svých linkách. Po dokončení nového terminálu zmizí z letového řadu společnosti odlety po 23. hodině a první přílety na Heathrow se posunou z půl páté na šestou hodinu ráno. Letadla v těchto hodinách by mohla z letiště i nyní odletat či na něm přistávat, bohužel do dokončení terminálu není kde cestující odbavit. T5 se tedy stane jakousi živou vodou pro celé letiště. Jeho kapacita 30 mil. cestujících posune celkovou kapacitu Heathrow do oblasti 80-85 mil. pasažérů ročně. Heathrow nebude přetížené a to dovolí začít s postupy, které nyní nejsou možné. Týká se to třeba nočních zkoušek motorů či preferování vnitřních pojížděcích drah, což mimo jiné přispěje ke snížení hluku, který se dostává za hranice letiště.

Poloha terminálu 5 na Heathrow
Poloha T5 a jeho dopravní napojení na okolní infrastrukturu. (Grafika: BAA)

Samozřejmostí je i vybudování kvalitní infrastruktury v okolí nového terminálu, která má minimalizovat dopady na menší komunikace v oblasti letiště. Tu má zajistit zejména nová spojnice T5 a dálnice M25. Díky tomu, že BAA preferuje veřejnou dopravu, vzroste provoz na dálnici M25 po otevření nového terminálu jen o 1 %. V plánu je také rozvoj železničního spojení, přičemž nové trasy by měly vést na londýnskou dvojku - letiště Gatwick, ale také spojit Heathrow s Manchesterem a Birminghamem. V roce 1993 vše začalo, tento rok má být počátkem stavby a do slavnostního otevření nás dělí plánovaných pět let, v případě satelitu 2 osm let.

Témata