Ryanair kvůli navýšení letištních poplatků omezí svoji přítomnost v Portugalsku

22.11.2023 09:05 - Evropa



Letecká společnost Ryanair ve včerejším tiskovém prohlášení oznámila, že v reakci na zvýšení letištních poplatků na letištích v Portugalsku sníží příští léto symbolicky svoji angažovanost v této zemi. Ze základny na Madeiře stáhne v lednu jedno letadlo a v létě omezí provoz ve Faru a Portu. Již dříve rozhodl Ryanair uzavřít na zimní sezónu 2023/24 základnu na Azorech, na letišti v Ponta Delgada.

Boeing 737-800 společnosti Ryanair na letišti ve Faru, duben 2019 (autor: Rob Hodgkins, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Ryanair se tak snaží o získání silnější vyjednávací pozice s portugalským provozovatelem letišť, společností ANA Aeroportos de Portugal (ANA), která provozuje 7 nejvýznamnějších letišť v zemi. Včetně největších letišť Portugalska v čele s letištěm Humberta Delgada v Lisabonu, letištěm Francisca Sá Carneira v Portu a letištěm Gaga Coutinha ve Faru. V prosinci roku 2012 byla společnost ANA privatizována a v aukci získal kontrolu nad společností francouzský stavební koncern VINCI.

Ryanair kritizuje společnost ANA, že v Portugalsku zneužívá svého monopolního postavení, což se projevuje například meziročním nárůstem letištních poplatků v Lisabonu v příštím roce o 17% . Od roku 2019 se tak na největším letišti v zemi, v Lisabonu, kterému místní stále říkají Portela, zvýšil poplatek za odbaveného cestujícího oproti roku 2019 již o více než 50%, upozorňuje Ryanair. Společnost Ryanair proto vyzývá portugalský regulační orgán, aby urychleně zasáhl a ochránil letecké společnosti, jejich cestující a portugalský cestovní ruch před zjevným zneužíváním monopolního postavení ze strany společnosti ANA. Společnost Ryanair navíc vyzývá portugalskou vládu, aby znovu otevřela koncesi na nové letiště Montijo, a narušila tak monopol společnosti ANA na toto letiště a zabránila jejímu francouzskému vlastníkovi, společnosti VINCI, ve vybírání dalších monopolních zisků od leteckých společností a jejich cestujících na úkor portugalských občanů, cestovního ruchu a pracovních míst.

letecký pohled na vojenskou základnu číslo 6 v Montijo, srpen 2019 (autor: Jcornelius, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Hlavní letiště v Lisabonu je jedno z nejpřetíženějších letišť Evropy a také proto se pravidelně umisťuje v žebříčcích spokojenosti cestujících na spodních místech. Areál letiště je obestaven zástavbou Lisabonu, čtvrti Portela a plocha letiště se již nemůže zvětšovat. Myšlenka vybudovat nové civilní letiště v Montijo, které by hlavnímu letišti ulevilo, pochází od vlády Pedra Passose Coelha, z roku 2018. Letiště Montijo je v současnosti vojenské letiště jižně od Lisabonu, v provincii Setúbal. Někdy je též známější pod označením "vojenská základna číslo 6" (Base Aérea n.º 6). V současnosti je však projekt sekundárního letiště v Lisabonu (určeného především nízkonákladovým společnostem) stále jen ve fázi plánů. Využití vojenského letiště v Montiju též pro civilní lety je však jen jedna z několika možností, které má Portugalsko aktuálně na stole. Existuje totiž i projekt úplného přemístění hlavního letiště Lisabonu do nové polohy, v blízkosti obce Alcochete. To je ovšem jen 7km vzdáleno od Montija a to na stejném břehu řeky v provincii Setúbal. Jenže to by se obě letiště ocitla na opačném břehu řeky Tejo než je centrum Lisabonu. Výhodou by sice byla poloha obou letišť v blízkosti moderního mostu Vasca de Gamy a relativně malá vzdálenost od centra (jen 35km), jejich umístění však stále naráží na odpor místních obyvatel. Ale hlavním argumentem proti přesunu celého letiště do Alcochete je konflikt s blízkým chráněným území Reserva Natural do Estuário do Tejo, které bylo zřízeno primárně pro ochranu vodního ptactva a stěhovavých ptáků. Ve hře je také varianta využití letiště v Santarému, cca 80km severozápadně od centra Lisabonu nebo v Pegões, zhruba 75km na západ od centra hlavního města Portugalska. Budoucnost letiště či letišť v Lisabonu je tak stále otevřená.

Témata