EasyJet útočí

13.05.2002 - Evropa



Ray Webster, výkonný ředitel easyJet
Ray Webster, výkonný ředitel easyJet. Foto: easyJet
Vedení společnosti easyJet potvrdilo, že již delší dobu jedná o převzetí konkurenční společnosti Go. O Go projevil zájem i známý podnikatel Richard Branson, který by je chtěl spojit se svou aerolinií Virgin Express. EasyJet však má exkluzivitu na jednání s majoritním vlastníkem Go, společností 3i Group. Ta vloni odkoupila dvě třetiny akcií od British Airways, které Go v roce 1998 založily. Virgin Express má šanci pouze v případě, že jednání s easyJet zkrachují. Podle výkonného ředitele společnosti easyJet, Ray Webstera, jsou jednání o převzetí Go ve velmi pokročilé fázi a oficiální oznámení o závěrech jednání je záležitostí několika dnů. Pokud se obchod uskuteční, dostane se easyJet na první místo mezi levnými aeroliniemi v Evropě a těsně předhoní ve většině ukazatelů dosavadní jedničku, irský Ryanair. EasyJet nabízí za Go částku pohybující se kolem 400 milionů britských liber. 3i Group by tak během jediného roku zhodnotil svojí investici trojnásobně. Podle Webstera by byla dohoda zcela logická vzhledem k tomu, že pouze několik linek obou společností se kryje. "Vždy jsme se zajímali o Go a domnívali jsme se, že pokud by mělo dojít k dohodě, pak by to mělo být právě ve chvíli, kdy bude společnost zisková, a to je právě teď," řekl Webster.

Proti spojení obou levných aerolinií se postavila výkonná ředitelka Go Barbora Cassini, která vyslovila značné znepokojení nad jednáním. Stelios Haji-Ioannou, předseda společnosti easyJet, odmítl negativní postoj šéfky společnosti Go, Barbary Cassani, k 400 milionovému sloučení dvou nízkotarifních společností. Řekl, že podnikatelka roku dovolila emocím a svému egu, aby zastínili její rozhodování.V exkluzivním rozhovoru pro pořad BBC Business Today uvedl Haji-Ioannou, že paní Cassani nebude dovoleno stát v cestě uzavření dohody. "Žádná společnost není "one man show". Je to vždy týmová záležitost a úspěch easyJetu závisí na všech zainteresovaných lidech. Jsem si jist, že paní Cassini velmi pomohla společnosti Go dosáhnout jejího úspěchu, ale není sama." 

Ve středu 8. května easyJet oznámili, že získali od svého rivala, společnosti British Airways, opci na koupi její německé dcery - aerolinky Deutsche BA. Opce bude moci být vykonána do března 2003, easyJet bude za každý měsíc trvání opce platit 600 000 euro. Pokud se rozhodne převzít Deutsche BA, zaplatí za německého dopravce částku 30 - 39 mil. euro. V případě převzetí hodlá easyJet přeměnit Deutsche BA na levnou aerolinii, přičemž se zavázal investovat 5 mil. euro do přeměny na tento typ letecké společnosti. Podle Webstera má Německo největší vnitrostátní trh letecké dopravy z evropských zemí. Tento trh je prozatím nedostatečně obsluhován nízkotarifními aeroliniemi. Převzetí Deutsche BA dává podle Webstera "příležitost uvést v jednom kroku EasyJet jako největší nízkotarifní společnost v Německu." Hlavním akcionářem Deutsche BA jsou British Airways, které se rozhodli společnost prodat v souvislosti se svoji snahou snížit náklady a vrátit se k ziskovosti. EasyJet již dříve uvedli, že budou aktivně zkoumat všechny možnosti pro svou expanzi na evropském trhu letů na krátkou vzdálenost.

Rovněž 8. května společnost easyJet oznámila své finanční výsledky za první pololetí finančního roku (říjen 2001 - březen 2002). Za posledních 6 měsíců dosáhli easyJet zisku 1 mil. britských liber, zatímco ve srovnatelném období loňského roku byli ve ztrátě 10 mil. liber. Počet přepravených cestujících vzrostl o jednu třetinu, přes 90 % cestujících si letenku zakoupilo prostřednictvím internetu.

easyJet - Boeing 737-700
Boeing 737-700 společnosti easyJet. (Foto: easyJet)

Analytici se domnívají, že v nejbližší době na trhu levných přepravců nastane souboj dvou supersilných firem - easyJetu a Ryanairu. Ačkoliv vzorem obou dopravců jsou americké aerolinie Southwest Airlines, první nízkotarifní aerolinie na světě, jejich obchodní model se mírně liší. Ryanair stejně jako americký Southwest chce konkurovat i ostatním druhům dopravy, zejména autobusové a železniční přepravě, přičemž ceny letenek by měly být srovnatelné s těmito způsoby přepravy. Ryanair proto více než jiné levné aerolinie operuje z méně známých letišť, což mu umožňuje ještě více snížit náklady. Naopak easyJet chce konkurovat cenou jen zavedeným aeroliniím, přičemž cena by měla být vždy nižší než u tradičních společností, ale nemělo by docházet k přebírání cestujících jiných doprav. Proto společnost létá i na velká letiště a na řadě linek konkuruje přímo velkým dopravcům. Následující souboj obou levných aerolinií rozhodne podle analytiků to, která z výše uvedených koncepcí se ukáže v Evropě jako správná: zda Ryanair bude vydělávat na přepravě mnoha cestujících s malým ziskem na osobu či easyJet s méně cestujícími, kteří jsou ale ochotni více utratit za letenku na oblíbené letiště v příznivém čase. V tomto souboji budou důležitou roli hrát i nevybíravé mediální kampaně obou společností a antimonopolní úřady, na které se levní přepravci s oblibou obracejí.

  Ryanair easyJet Go
Roční počet cestujících (v mil.) 12 7,7 4
Počet letadel 44 30 27
Základny Londýn/Stansted, Dublin, Shannon, Glasgow, Brusel/Charleroi, Hahn London/Luton, Liverpool, Belfast, Amsterdam, Ženeva, Barcelona London/Stansted, Bristol, East Midlands
počet destinací 57 19 23
počet linek 76 45 42
tržní hodnota společnosti (v mld. GBP) 2,89 1,4 0,5 - 0,8

Témata