Boj mezi United Airlines a Frontier Airlines

29.09.2003 - USA & Kanada



United Airlines oznámily, že v únoru příštího roku se uskuteční první lety jejich nové low-cost pobočky, která bude z počátku operovat se čtyřmi stroji A320-200 z letiště Denver International Airport. Flotila těchto letadel by se ale měla brzy rozrůst až na 40, přičemž 19 z nich bude mít základnu v Denveru. Prvními destinacemi budou Las Vegas, New Orleans, Ontario, Phoenix a Tampa. Nový dopravce bude součástí sítě letů United Airlines a United Express, a cestující tak budou moci na jednu letenku letět s novým dopravcem z Phoenixu do Denveru a odsud třeba s United Airlines do Chicaga.

Tento krok je brán jako přímý útok na zaběhnutého low-cost dopravce Frontier Airlines, který operuje z Denveru s letouny Boeing 737, Airbus A318 a Airbus A319. I díky němu se celkový podíl United Airlines na počtu cestujících, kteří prošli letištěm Denver International mezi lednem roku 1997 a červencem 2003, snížil ze 77 % na 51,9 %. Naopak Frontier Airlines postupně zvyšovaly svůj podíl ze 3,5 % na dnešních 14,1 %.

United ale mají proti Frontier Airlines zbraň a tou jsou jednotlivá stání letadel. Aerolinie disponují smlouvou s Denver International Airport, díky které jim do roku 2025 připadá celkem 51 gatů, zatímco Frontier si pronajímá pouze 11. Pro svou další expanzi by ale potřebovaly další, které mu na tamějším letišti za současného stavu mohou postoupit pouze United Airlines, které mnohdy kapacitu těchto stání nezaplní. Tyto aerolinie se v současnosti snaží vyjednat nové podmínky smlouvy s letištěm a rozvoj Frontier Airlines tak bude zčásti záležet na výsledku těchto jednání. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by United hodlaly ze svých už tak rezavějících pozic ustoupit.

Témata