Berlín chce otestovat maglev, v minulosti se uvažovalo o trati na letiště

20.11.2023 19:45 - Evropa



V Berlíně by měla být v budoucnu postavena zkušební trať maglev, vlaků využívajících magnetické levitace. Dohodly se na tom strany v čele berlínské radnice. Odhaduje se, že náklady na výstavbu pilotní tratě budou 80-85 milionů eur. Projekt by měl být financován ze zvláštního fondu na ochranu klimatu.

O tom, kde bude pilotní trať se teprve rozhodne. V době výstavby současného berlínského letiště Brandenburg se objevil návrh, že na letiště by mohla vést trať maglevu. Konkrétně se jednalo o návrh německé firmy stavební firmy Max Bögl, která navrhovala propojit berlínskou čtvrť Rudow pomocí maglevu s letištěm. Přestože projekt nebyl realizován, myšlenka magnetických vlaků v německé metropoli je stále populární u některých berlínských politiků.

Vizualizaci firmy soupravy Transport System Bögl německé firmy Max Bögl (foto: Max Bögl Group)

Není bez zajímavosti, že Berlín již v minulosti magnetickou trať měl. Dráha dlouhá pouhých 1,6 kilometrů byla postavena v 80. letech v tehdejším Západním Berlíně nedaleko Postupimského náměstí. V roce 1984 byl zahájen zkušební provoz M-Bahn a v roce 1989 byl povolen komerční provoz. Tehdy se jednalo o první komerčně provozovanou trať na principu magnetické levitace na světě. Po pádu berlínské zdi se ukázala trasa zbytečná, oblast začala být opět obsluhována linkou metra, která byla dříve kvůli rozdělení uzavřena. Provoz M-Bahn byl v září 1991 zastaven a trasa byla rozebrána.

V minulém desetiletí měl mít Mnichov trasu magnetického vlaku z centra na nové letiště. Projekt rychlovlaků Transrapid oznámil v roce 2007 bavorský premiér Edmund Stoiber. Měl to být poslední trumf završující jeho úspěšnou kariéru. Doba jízdy z centra Mnichova na letiště měla být jen deset minut. O rok později byl však kvůli vysokým nákladům projekt zrušen. Několik let byla vystavena část magnetického vlaku na pilířích na mnichovském letišti v prostoru mezi terminály.

Témata