Turkish Airlines mají zájem o letouny Boeing 747-8I



Podle tureckého deníku Hürriyet jednají Turkish Airlines s americkým výrobcem o objednávce osmi letadel Boeing 747-8I. Turecký dopravce by chtěl letouny získat formou finančního leasingu. V případě, že by letouny byly skutečně objednány, pohybovala by se hodnota kontraktu okolo tří miliard dolarů. Podle deníku nabídl Boeing údajně tureckým aeroliniím letouny za velmi výhodnou cenu.

Boeing Co. - Boeing 747-8I
Boeing 747-8I v barvách výrobce (foto: © Boeing Co.)

Podle deníku je záměr Turkish Airlines nasadit Boeingy 747-8I na dálkové linky, které jsou operovány vícekrát denně. Díky nasazení většího letounu na jednu či více denních frekvenci by došlo k navýšení kapacity na dané lince. Naopak u některých linek by mohlo dojít k optimalizaci, na místo dvou letů denně by mohl letět jen jednou Boeing 747-8I. Podle Hürriyet chtějí Turkish Airlines provozovat 747-8I v konfiguraci pro 410 cestujících. V současnosti je největším letounem ve flotile Boeing 777-300ER, který společnost provozuje v konfiguraci pro 349 cestujících a v také v zhuštěné variantě se 400 místy.

Pro americký Boeing by případná objednávka letadel 747-8I byla nečekaným impulsem pro prodloužení výroby tohoto typu. Z obchodního hlediska je pasažérská verze Boeing 747-8I naprostým propadákem. Dosud získal výrobce objednávky jen na 45 kusů 747-8I. Z leteckých společností tento letoun provozují jen Air China, Korean Air a Lufthansa. Kvůli nedostatku nových objednávek se očekávalo, že Boeing výrobu tohoto typu ukončí. Předpokládalo se, že posledními dodanými 747-8I bude dvojice letounů pro přepravu amerického prezidenta. O něco úspěšněji si vede nákladní verze 747-8F, která získala objednávky na 88 letadel. V loňském roce objednala americká cargo aerolinie UPS Airlines 14 letadel Boeing 747-8F.

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.