Iran Aseman objednal 30 letadel Boeing 737 MAX



Iránská letecká společnost Iran Aseman Airlines dnes v Teheránu finalizovala miliardový kontrakt s Boeingem na dodávku nových letadel. Závazná objednávka znamená podle šéfa aerolinie Husejna Alaei stvrzení koupě 30 střednětraťových letadel Boeing 737 MAX. Součástí dnes uzavřeného kontraktu je i opce na dodávku dalších 30 letadel stejného typu. Celková hodnota kontraktu podle katalogových cen dosahuje při realizaci celé opce výše 3 miliard dolarů. Objednané letouny mají být dodávány v letech 2022-24. Jedná se o první objednávku, kterou Boeing uzavřel po nástupu Donalda Trumpa do úřadu. Americký prezident sliboval v předvolební kampani, že zaujme vůči Iránu tvrdší postoj.

Iran Aseman Airlines - Boeing 737 Max
Iran Aseman Airlines - Boeing 737 Max (foto: © Iran Aseman Airlines)

Boeing uzavřel v prosinci loňského roku velkou objednávku se státní leteckou společností Iran Air. Iránský národní dopravce tehdy objednal 50 letadel Boeing 737 MX 8, 15 Boeing 777-300ER a 15 Boeing 777X. První stroj Boeing 737 MAX 8 má být Iran Air dodán již příští rok na jaře. Ještě větší kontrakt s Iránem uzavřel v závěru loňského roku evropský výrobce Airbus SAS, který se dohodl na dodávce 46 letadel A320, 38 A330 a 16 A350 XWB. Oproti původním plánům Irán nakonec neobjednal letouny Airbus A380. Prodej nových letadel do Iránu kritizovali republikáni v americkém Kongresu. Ti vloni v listopadu prosadili ve Sněmovně reprezentantů návrh zákona zakazující prodej amerických letadel do Iránu.

Iran Aseman Airlines - podpis dohody s Boeingem
Podpis dohody mezi Iran Aseman Airlines a Boeingem v Teheránu (foto: © Iran Aseman Airlines)

Iran Aseman Airlines je třetí největší iránskou leteckou společností (po Iran Air a Mahan Air). Tato nyní soukromá aerolinie byla založena v roce 1970 jako Pars Air, od roku 1980 operuje pod současným názvem. Těžištěm provozu jsou vnitrostátní lety a linky do blízkých zemí. V současnosti Iran Aseman provozuje 5 letadel Airbus A320, 1 A340-300, 5 ATR 72, 3 Boeingy 727, 2 B737-400 a 7 strojů Fokker 100. Nejstaršími stroji ve flotile jsou B727, které byly vyrobeny v roce 1980.

Iran Aseman Airlines - podpis dohody s Boeingem
(foto: © Iran Aseman Airlines)

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.