Boeing přišel o objednávku na letouny 747-8I



Největší nigerijská letecká společnost Arik Air zrušila svou objednávku dvou letadel Boeing 747-8I a místo nich objednala dva Boeingy 787-9. Tato změna znamená pro amerického výrobce další snížení počtu objednávek na poslední generaci legendárních letounů Jumbo Jet. Na verzi pro cestující získal dosud Boeing objednávky od šesti zákazníků jen na 50 letadel. Vyrobit přitom zbývá již jen sedm objednaných strojů 747-8I. Poslední objednávka na verzi pro cestující přišla v roce 2013 od společnosti Transaero Airlines, která objednala čtyři letouny 747-8I. Osud této objednávky je po zastavení provozu ruské společnosti nejasný, přestože zatím nebyla oficiálně zrušena.

Arik Air - Boeing 747-8I
Boeing 747-8I v barvách Arik Air (grafika: © Boeing Co.)

O něco úspěšnější je nákladní verze 747-8F, na kterou má Boeing objednávky na 88 letadel od deseti leteckých společností. Důležitým úspěchem byla loňská objednávka na 14 letadel 747-8F s opcí na dalších 14 kusů od UPS Airlines. Boeingu tak zbývá ještě vyrobit 19 letadel nákladní verze. S ohledem na nízký počet objednávek výrobce snížil tempo výroby tohoto typu. V současnosti Boeing vyrobí vždy jeden letoun 747-8 za dva měsíce.

Arik Air - Boeing 787 a Boeing 777
Boeing 787 a Boeing 777 (grafika: © Boeing Co.)

Arik Air podepsal kontrakt na dodávku dvou letadel Boeing 747-8I v roce 2011, přičemž objednávka byla tehdy poměrně překvapivá. Nigerijský dopravce byl první africkou leteckou společností, která letouny 747-8 objednala. Současná změna na letouny Boeing 787-9 bude potřebám Arik Air z hlediska kapacity letadel a ekonomiky provozu vyhovovat mnohem více. Společnost v současnosti provozuje jen dvě dálkové linky, když z Lagosu létá do New Yorku a Londýna. Těžištěm provozu jsou mezinárodní linky v západní a střední Africe a vnitrostátní lety v Nigérii. Flotila Arik Air je proto poměrně pestrá a v současnosti se skládá ze dvou letadel Airbus A340-500, dvou A330-200, deseti Boeing 737-700/800, čtyř Bombardier CRJ700, jednoho CRJ1000 a dvou Q400.

Arik Air - mapa linek
Mapa linek Arik Air (grafika: © Arik Air)

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.