AirAsia X chce letos obnovit lety do Evropy



Malajská nízkonákladová aerolinie AirAsia X plánuje ještě tuto letní sezónu obnovit pravidelné lety na evropský kontinent. Uvedl to o víkendu v rozhovoru pro agenturu DPA šéf aerolinie Tony Fernandes. Nejdříve má být otevřena linka z Kuala Lumpur do Londýna, kterou by provozovala AirAsia X. Krátce po ní mají být zahájeny lety z Bangkoku do Frankfurtu, jež by byly v režii Thai AirAsia X. Cena jednosměrné letenky z Thajska do Německa by neměla podle Fernandese překročit částku 200 eur. Šéf AirAsia X uvedl, že by byl rád, kdyby to bylo ještě levněji s tím, že při současných cenách ropy by jednosměrná letenka mohla stát i okolo 150 eur.

Thai AirAsia X - Airbus A330-300
Thai AirAsia X - Airbus A330-300 (foto: byeangel/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Nejnovější prohlášení znamená urychlení plánu AirAsia X na obnovení dálkových linek do Evropy. Tony Fernandes sice vloni prohlásil, že jeho aerolinie během jednoho roku znovuzahájí lety na evropský kontinent. Nicméně později se mluvilo o odkladu kvůli zpožděním v dodávkách dálkových letadel. Určitým překvapením je uvedení Frankfurtu jako první evropské destinace Thai AirAsia X. Šéf thajské pobočky Tassapon Bijleveld vloni uvedl, že dopravce zvažuje v roce 2017 otevření linky do východní Evropy, přičemž jako možné cíle zmínil Budapešť, Prahu a Varšavu.


Představení Airbusu A330-300 společnosti Thai AirAsia X (zdroj: The aero magazine/YouTube)

AirAsia X zahájily pravidelné lety do Evropy v roce 2009, když otevřely linku z Kuala Lumpur na londýnské letiště Stansted. Ceny zpátečních letenek z Velké Británie do Malajsie začínaly na 198 librách. Cena však nezahrnovala zapsané zavazadlo, občerstvení na palubě apod. Začátkem roku 2011 společnost zahájila pravidelné lety z Kuala Lumpur do Paříže. Obě evropské linky byly provozovány čtyřmotorovými letouny Airbus A340-300, které létaly v konfiguraci pro 316 cestujících. V roce 2012 pak AirAsia X provoz na obou linkách nečekaně zastavila. Přes dobrou obsazenost linek se společnost tehdy potýkala s vysokými náklady na provoz.

V současnosti AirAsia X a Thai AirAsia X provozují dálkové linky letouny Airbus A330-300, které létají v konfiguraci pro 377 cestujících (12 míst v Premium Class a 365 míst v ekonomické třídě). Do budoucna spoléhá AirAsia X na úsporné letouny nové generace. Společnost uzavřela závaznou objednávku na 66 letadel Airbus A330-900neo a deset Airbus A350-900. Se zavedením obou typů do flotily se počítá v roce 2018.

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.