Irkut MS-21 se poprvé představil veřejnosti



Ruský výrobce Irkut dnes slavnostně představil ve svém závodě v Irkutsku nový střednětraťový letoun MS-21 (zkratka Magistralnij Samaljot 21 veka, v překladu dopravní letoun 21. století). Slavnostního rolloutu se zúčastnili ruský premiér Dmitrij Medveděv spolu s vicepremiéry vlády, ministr průmyslu a obchodu, představitelé ruského průmyslu, zástupci leteckých společností a další hosté. Ruský premiér nový letoun vysoce ocenil. „Dnešní událost potvrzuje, že jsme schopni vyvíjet letadla, které posouvají naše letectví kupředu a jež dokážou obstát v konkurenci s jinými typy,“ uvedl Medvěděv na dnešním ceremoniálu. Podle ruského premiéra MS-21 svou technickou úrovní převyšuje všechny konkurenční letouny, které jsou v současnosti v provozu.

Irkut Ms-21
Nový letoun MS-21 se poprvé představuje (foto: © Irkut)

Dnešní představení MS-21 je pro ruský letecký průmysl velmi důležité. MS-21 je totiž po Superjetu 100 od Suchoje teprve druhým letounem, který byl kompletně vyvinut po rozpadu Sovětského Svazu. Nejde se tak divit, že v souvislosti s představením MS-21 zavládla v zemi euforie a padaly slova o tom, že ruský letecký průmysl má stále dobré jméno a nikdy nevypadl z první ligy světových výrobců apod.

Irkut Ms-21
MS-21 a ruský předseda vlády Dmitrij Medveděv za řečnickým pultem (foto: © Irkut)

Přestože má program vývoje zpoždění už zhruba dva roky, je další harmonogram velmi optimistický. Dnes představený letoun se zapojí co nejdříve do pozemních zkoušek. A první let MS-21 se možná uskuteční ještě letos, výrobce jej totiž plánuje mezi letošním prosincem a únorem 2017. V již příštím roce má být dodán MS-21 prvnímu leteckému dopravci. Tím se stane ruský Aeroflot, který závazně objednal celkem 50 kusů MS-21. Ve prospěch dodržení harmonogramu mluví podpora nového letounu z nejvyšších vládních míst, v jeho neprospěch pád ruského rublu a s tím související problémy ruské ekonomiky. Dalším faktorem, který by mohl být příčinou dalšího zpoždění programu, je snaha nahrazovat zahraniční dodavatele domácími výrobci.

Irkut Ms-21
MS-21 (foto: © Irkut)

Nový letoun MS-21 měl být náhradou za stárnoucí letouny Tu-134 a Tu-154 a částečně také za Tu-204. Tupolev Tu-134 z ruského nebe prakticky vymizel a Tu-154 rychle mizí. Se státní podporou by mohl být MS-21 pro místní dopravce alternativou k letounům Airbus A320 a Boeing 737, které se v Rusku na krátkých a středních linkách nebývale rozšířily. Výrobce Irkut dosud získal závazné objednávky na 242 letadel a na dalších 88 kusů byly učiněny opce. Největší zájem je o variantu MS-21-300, která je určena pro 163 – 211 cestujících. Žádná objednávka zatím nepřišla na největší verzi MS-21-400, která má kapacitu 178 – 230 cestujících. Vedle ruských dopravců a leasingových firem letoun objednaly dále společnosti z Malajsie a Egypta. Nejnovější objednávka přišla tento týden od Azerbaijan Airlines na 10 kusů verze MS-21-300.

Irkut Ms-21
MS-21 (foto: © Irkut)

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.