Zadlužený Carpatair projde restrukturalizací

02.02.2014 - Evropa



Rumunská letecká společnost Carpatair vyhlásila 20. ledna platební neschopnost a požádala o soudní ochranu před věřiteli. Žádosti bylo soudem vyhověno a aerolinie bude i nadále vedena současným managementem na čele s bývalým vojenským pilotem Nikolaem Petrovem, nicméně pod dohledem jmenovaného konkursního správce. Insolvence a bankrotová ochrana jsou vyvrcholením špatného hospodaření v posledních letech. Podle rumunského tisku Carpatair naposledy skončil v černých číslech v roce 2007, kdy vykázal zisk 318 tisíc eur. V roce 2012 společnost hospodařila se ztrátou 8,1 milionů eur.

Carpatair - Fokker 100
Carpatair - Fokker 100 (foto: Fabrizio Berni/Wikipedia)

Podle Carpatair je hlavním důvodem ztrát spor s letištěm v Temešváru, které bylo v minulosti hlavní základnou společnosti. Carpatair zde vytvořil svůj hub, ve kterém přestupovali cestující na letech z evropských destinací do rumunských měst. Celý spor vznikl kvůli výhodné smlouvě, kterou letiště uzavřelo v roce 2008 s nízkonákladovou společností Wizz Air. Letiště tehdy ve snaze přilákat dopravce nabídlo velkorysou marketingovou podporu a výrazné slevy na letištních poplatcích. Carpatair nakonec zažaloval letiště u rumunského soudu a dal podnět k šetření i u Evropské komise. Kvůli údajně diskriminačnímu přístupu letiště se Carpatair rozhodl v loňském roce zcela zrušit svou hlavní základnu v Temešváru. Nyní aerolinie tvrdí, že zdlouhavý spor s letištěm a opuštění základny ji způsobilo škody vyčíslené na 30 milionů eur.

Carpatair - Boeing 737-300
Carpatair - Boeing 737-300 (foto: Aldo Bidini/Wikipedia)

Kvůli zrušení základny v Temešváru musel Carpatair zcela změnit model svých letů. Společnost byla nucena opustit systém “hub and spoke” a přejít na “point-to-point” systém, kdy nabízí přímé lety mezi rumunskými městy a destinacemi v Itálii a Německu. Současně došlo k proměně flotily, kdy byly vyřazeny letouny ATR 42 a Saab 2000. V současnosti má Carpatair ve své flotile jeden Boeing 737-300 a tři Fokkery 100, přičemž jeden F100 létá u dceřiné společnosti Moldavian Airlines. Podle aktuálních zpráv mají z letového řádu postupně zmizet všechny ztrátové linky. Zimní letový řád 2014/15 má být zcela přepracován a počet provozovaných linek výrazně redukován.

Témata