KD Avia zastavily všechny lety

05.09.2009 - Evropa



KD AviaRuská letecká společnost KD Avia zastavila v sobotu všechny své lety. Podle informací ruské tiskové agentury RIA se poslední let uskutečnil dnes na lince Kaliningrad - Moskva - Kaliningrad. Zadlužená společnost čelila v posledních měsících značnému propadu počtu cestujících. Problémy vyvrcholily ve čtvrtek 3. září, kdy KD Avia zastavila prodej letenek. O den později jí ruský úřad pro leteckou dopravu Rosaviacia odebral licenci k provozování komerční letecké dopravy s platností k 14. září 2009. Odebrání zdůvodnil vysokým zadlužením společnosti, které dosahuje více než 2,8 mld. rublů. Vzhledem k tomu, že společnost dluží letištím, řízení letového provozu, pronajímatelům a dalším dodavatelům služeb včetně zaměstnanců, není aerolinie podle úřadu schopna dále zajišťovat letecké spojení bez přerušení a plnit si své povinnosti k cestujícím.

Úřad zároveň přijal opatření k zajištění přepravy cestujících KD Avia na místa určení. Tu v Rusku a v zahraničí zajistí letecké společnosti Aeroflot, Transaero, S7, Rossija, SkyExpress a UT Air. Úřad vyzval cestující KD Avia, aby požádali o vrácení peněz zaplacených za letenky. Pokud je nedostanou zpět mají nárok na přepravu určenými dopravci od 5. září do 29. října. Úřad zároveň zveřejnil seznam linek a náhradních aerolinií, na které se mají cestující obracet. U pravidelné linky KD Avia do Prahy stejně jako u většiny evropských spojů je náhradním dopravcem Aeroflot.

KD Avia - Boeing 737-300
Boeing 737-300 KD Avia přistává na ruzyňském letišti (foto: Jakub Zeman)

Společnost byla založena v roce 2002 jako Kaliningrad Avia. Zprvu létala na vnitrostátních linkách, které spojovaly enklávu mezi Polskem a Litvou se zbytkem Ruska. Od roku 2004 létala společnost i na mezinárodních pravidelných linkách. V roce 2005 došlo ke změně názvu na KD Avia a k zahájení obnovy leteckého parku západními letouny. Již v únoru 2005 se ve flotile objevil první Boeing 737-300, koncem téhož roku KD Avia provozovala již šest těchto letounů. Zároveň došlo k rozvoji pravidelných linek. V roce 2005 společnost například zahájila pravidelné lety do Berlína a o rok později do Kyjeva. V roce 2007, kdy se flotila skládala již z 12 B737, se expanze ještě zrychlila. Společnost začala realizovat svou koncepci Kalingradu jako hubu spojujícího Evropu s Ruskem a dalšími destinacemi ve státech SNS. KD Avia tak zahájila lety do Atén, Barcelony, Düsseldorfu, Hamburku, Hannoveru, Londýna, Milána, Mnichova, Paříže, Prahy, Říma, Sofie a Vídně, východním směrem pak letadla společnosti nově přistávaly v Samaře, Nižnem Novgorodu, Kazani, Čeljabinsku, Volgogradum Thumeni, Ufě, Orenburgu, Permu, Rostovu na Donu, Magnitogorsku a Omsku. Díku tomu rychle rostly počty přepravených cestujících a management společnosti plánoval další expanzi. Za prvních deset měsíců loňského roku vzrostl počet letů o 82 procent a počet cestujících dokonce o 122 procent. Vloni v květnu KD Avia uzavřela na berlínském aerosalonu ILA předběžnou objednávku 25 letadel Airbus A319 v celkové hodnotě 1,7 mld. dolarů. Letouny měly být ruskému přepravci dodávány od roku 2014 jako náhrada za B737-300.

Webové stránky KD Avia
Webové stránky KD Avia v den zastavení letů

První známky problémů se objevily již loni na podzim. Společnosti kvůli dluhům hrozilo zastavení letů, ten se ale nakonec nekonal díky půjčce ve výši miliardy rublů. Letos v květnu KD Avia měla opět problémy a dokonce na dva dny byla aerolinie dokonce nucena přerušit provoz, přičemž některé linky později již neobnovila. KD Avia měla dlouhou dobu i politickou podporu ze strany státních místních organů vzhledem k významu leteckého spojení Kaliningradu se světem. S loňským růstem kontrastují letošní přepravní statistiky. Společnost přepravila v prvním pololetí 352 tis. pasažerů, což bylo meziročně o 35 procent méně. Letos v létě se flotila společnosti skládala z 15 letadel Boeing 737-300, které létaly v jednotné konfiguraci pro 148 cestujících.

Témata