ČSA uvedly do provozu simulátor Airbus A320



České aerolinie (ČSA) včera odpoledne zahájily provoz letového simulátoru Airbus A320. Provoz simulátoru zahájil Radomír Lašák, prezident ČSA, spolu Milošem Kvapilem, ředitelem Výcviku posádek ČSA, a Janem Janíkem, viceprezidentem ČSA pro letový provoz. Ve slavnostních projevech zástupci ČSA připomněli, že dobrý výcvik posádek je jedním z nejdůležitějších aspektů kvality a bezpečnosti letového provozu. Zmíněno bylo i ziskové hospodaření výcvikového centra v posledních letech a zájem zahraničních společností o využívaní simulátorů. Slavnostního uvedení nového simulátoru do provozu se zúčastnili zástupci společnosti Airbus S.A.S a dalších firem, se kterými ČSA spolupracují, např. ŘLP či Letiště Praha.

Slavnostní otevření simulátoru A320
Slavnostní otevření simulátoru Airbus A320 (foto: autor)

Výrobcem nového simulátoru Airbus A320 je britsko-francouzská firmy Thales, vizuální systém dodala americko-britská firma Rockwell-Colins. Simulátor je umístěn na hydraulických nohách, které zajišťují pohyb celého zařízení v šesti osách a věrně tak simulují pohyb letadla. Na dotykových obrazovkách může instruktor zvolit jedno z dvaceti vybraných letišť (vedle pražské Ruzyně například letiště ve Frankfurtu, Paříži, Miláně nebo Innsbrucku), denní dobu či typ počasí. Pro cvičení mimořádných situací lze samozřejmé navolit i velké množství různých závad a mimořádných situací.

Simulator Airbus A320
Simulátor Airbus A320 (foto: autor)

Výcvik na simulátoru je povinnou součástí typového výcviku každého pilota dopravního letadla. Předpisy také vyžadují pravidelné každoroční opakovací lety a nacvičování nouzových situací. Na tyto povinné výcviky museli dosud piloti ČSA cestovat na letové simulátory do Toulouse, Londýna, Madridu a Tunisu. ČSA nabídnou volnou kapacitu nového simulátoru zahraničním společnostem, které letouny rodiny A320 provozují. Očekává se zájem leteckých společností z Holandska, Ukrajiny, Bulharska, Makedonie, Běloruska a dalších zemí především východní Evropy, které nový simulátor využijí k typovým i opakovacím výcvikům. ČSA usilují o to, aby se jejich středisko stalo členem sítě výcvikových středisek Airbus, což by výrazně přispělo k naplnění kapacity simulátoru.

Simulátor Airbus A320
Simulátor Airbus A320 (foto: ČSA)

Simulátor Airbus A320Vedle nového simulátoru na A320 disponuje výcvikové středisko letovým simulátorem B737-400/500 od firmy CAE Electronics. V loňském roce doplnil vybavení střediska letový simulátor pro turbovrtulové letouny ATR-42/72. Součástí střediska je i kabinový trenažér B737, který slouží především palubním průvodčím pro dokonalé zvládnutí běžných i nouzových postupů. K dispozici jsou i další speciální trenažéry – například pro postupy pilotů v kokpitu nebo pro nácvik hašení skutečného požáru v uzavřeném prostoru.

V průběhu letošního roku by středisko mělo získat také pohyblivý trenažér A320. Zařízení, které je přesným modelem části letounů rodiny Airbus A320 s 30 sedačkami, bude na rozdíl od dosavadního kabinového trenažéru B737 pohyblivé, hydraulické nohy trenažéru budou moci simulovat jednotlivé fáze letu. Zařízení tak umožní palubním průvodčím trénink běžných i mimořádných postupů na palubě v téměř reálných podmínkách včetně simulace ztráty přetlaku nebo požáru na palubě.

Postupový trenažér A310Vedle výcviku pilotů a palubních průvodčí nabízí výcvikové středisko své služby i široké veřejnosti. Od loňského července ČSA totiž nabízejí kurzy "Létání bez strachu". Kurz, který je pořádán zhruba ve dvou měsíčních intervalech, vždy pro 15 až 17 lidí, dosud absolvovalo 64 účastníků. V šestihodinovém kurzu získají se účastníci seznámí s principy létání, základy meteorologie, letecké techniky, provozu a výcviku posádek. Na kabinovém trenažéru B737 pak účastníci mají možnost seznámit se s možnými nouzovými situacemi za letu. "Naprostá většina z nich, odcházela spokojena. Do dopravního letadla po absolvování kurzu, podle vlastních slov, nastupovali s minimálními obavami" dodává Miloš Kvapil. Do budoucna ČSA uvažují také o možnosti asistence u prvního letu pro absolventy kurzu.

Tomáš Hampl






ZAJÍMAVÉ TRIP REPORTY

Luxair - Dash 8-400

Na křídlech Luxair

Jak vypadá letiště v hlavním městě Lucemburska? Jak probíhá let místní společností Luxair? Převážně fotografický trip report o letu z Lucemburku na London City Airport na palubě Dash 8-400 oboje přibližuje.

Viktoriiny vodopády

S British Airways na jih Afriky

Autor se vydává s britským dopravcem na jih afrického kontinentu, aby navštívil Viktoriiny vodopády. Přes Londýn tedy letí do Johannesburgu a dále se společností Comair do Livingstone. Nad samotnými vodopády pak autor absolvuje ještě vyhlídkový let v Cessně 210.

airBaltic - Tatry/Poprad

Na křídlech airBalticu z TATer

Z letiště Tatry/Poprad cestovat do Pobaltí? Ano, díky nové lince společnosti Air Baltic je to možné. Autor se vydal do Popradu a odtud letěl linkou do Rigy. Zde si ještě odskočil do Vilniusu...

Guam

Low-costem do Mikronésie

Mikronésie nebývá příliš častým cílem cest, nicméně ostrov Guam má dobré letecké spojení s východní Asií i USA. Autor se vydává na tento ostrov ze Soulu s jihokorejskou nízkonákladovou společností Jeju Air.

KLM - MD-11

MD-11: Goodbye Triholer!

Nizozemská společnost KLM připravila vloni v listopadu pro letecké fanoušky poslední vyhlídkové lety s letounem MD-11. Autor, který se na akci vydal z Brna, spopisuje cestu a atmosféru rozlučkového letu.

Eilean Donan Castle

A zase Skotsko...

Skotská krajina a místní města mohou být inspirujícím cílem cesty. Autor se vydal do Skotska studovat a během podnikl okružní cestu, kdy navštívil jezero Loch Ness, hrad Eilean Donan, ostrov Skye a údolí Glen Coe.