Nová "open sky" dohoda přinese více konkurence

23.03.2007 - Evropa



Po čtyřech letech jednání se zástupci Evropské unie a USA začátkem března dohodly na uzavření tzv. "open sky" dohody. Dohodu včera schválili v Bruselu ministři dopravy všech členských zemí EU tedy včetně Velké Británie, která v minulosti dohodu blokovala. Ministři členských států nakonec souhlasili s návrhem Velké Británie posunout platnost dohody o pět měsíců. Původně se počítalo s tím, že dohoda bude platit již od letošního října, nově by měla dohoda vstoupit v platnost koncem března příštího roku. Dohoda by měla být slavnostně podepsána v dubnu ve Washingtonu při vrcholném jednání mezi EU a USA.

Otevřené nebe = vyšší konkurence

Jaké změny nová letecká dohoda přináší? Dohoda výrazně liberalizuje leteckou dopravu mezi členskými státy Evropské unie a USA. Dohoda umožňuje všem leteckým společnostem z členských států EU létat z kteréhokoliv letiště v EU svobodně na kterékoliv letiště v USA. Totéž právo získají recipročně v opačném směru americké letecké společnosti. Americké společnosti navíc získaly právo provozovat lety mezi letišti v EU, opačně však evropské aerolinie právo provozovat vnitrostátní lety v USA nezískaly. Nedošlo také k průlomu ohledně pravidel týkajících se vlastnictví amerických leteckých společnost. Americká vláda oznámila, že změna zákona upravujícího maximální podíl zahraničních investorů v amerických aeroliniích na 25 % je nyní v americkém Kongresu neprůchodná.

Přesto však většina odborníků mluví o důležitém průlomu v letecké dopravě. Nová dohoda by měla přinést více konkurence a cestujícím atraktivnější ceny letenek. Evropská komise očekává, že do roku 2013 vzroste transatlantická doprava z dnešních 50 mil. na 75 mil. cestujících ročně. Podle propočtů komise by letenka na transatlantický let měla díky liberalizaci zlevnit o 25 – 43 eur. Experti očekávají, že zvýšený konkurenční tlak povede k další konsolidaci odvětví letecké přepravy a fúzím leteckých společností v Evropě. Lze očekávat, že díky dohodě se zvýši počty přímých letů mezi EU a USA, přímé spojení s USA získají i méně důležitá letiště.

Vítězové o poražení

Kdo je vítězem a kdo poraženým? Začněme druhou skupinou, kam lze směle zařadit "heathrowskou čtyřku", tedy letecké společnosti British Airways, Virgin Atlantic, American Airlines a United Airlines, které dosud profitovaly z monopolního přístupu na londýnské letiště Heathrow. Přístup na toto letiště byl ostatně jedním z nejproblematičtějších bodů v jednání. Dohoda přístup na Heathrow uvolňuje a tak "čtyřka" bude nucena čelit výrazně větší konkurenci než dosud. Noví konkurenti se pravděpodobně budou snažit získat cestující zejména cenou. Očekává se, že díky dohodě klesnou ceny transatlantických letenek z Heathrow o 5 – 10 %. Richard Branson, jehož Virgin Atlantic profitovala z přístupu na Heathrow, sám poznal, jak nepříjemná mohou být omezení na americkém leteckém trhu. Jeho nízkonákladová společnost Virgin America narazila na americké zákony, jež omezují zahraniční kapitál v místních leteckých společnostech. Virgin America získaly povolení k zahájení letů teprve před několika dny poté, co výrazně obměnily strukturu akcionářů a formálně tak vyhověly americkému zákonu.

K poraženým jsou řazeny také evropské letecké společnosti, které hospodaří ztrátově a budou tedy obtížněji čelit zostřené konkurenci. Vzhledem k tomu, že přímé lety do USA může zahájit kterákoliv evropská společnost z kteréhokoliv evropského letiště, tedy teoreticky například British Airways z Varšavy, čekají na transatlantických linkách těžší časy zejména menší evropské společnosti provozující jen několik linek do USA. Tyto společnosti budou moci čelit konkurenci buď cenově nebo výrazným vylepšením nabízeného produktu.

A vítězové? Na evropské straně to jsou především největší letecké společnosti jako jsou Air France-KLM či Lufthansa. Lze očekávat, že tyto kapitálově silné společnosti budou moci nejen čelit doma konkurenci, ale také konkurovat jiným evropským společnostem na jejich domovských letištích. Na konsolidaci odvětví v Evropě, o kterém mluví někteří experti, se tyto společnosti budou pravděpodobně aktivně podílet. "Velkým malým vítězem" se staly british midland (bmi), letecká společnost držící 12 % slotů na letišti Heathrow. Sir Michael Bishop, který drží většinu v této letecké společnosti, patřil dlouhá léta k největším kritikům monopolu "čtyřky" na tomto letišti. Nyní bude moci díky dohodě jeho společnost využít svých cenných slotů i pro lety do USA.

Poté, co dohoda vstoupí příští rok v platnost, by měla být odstartována další fáze jednání, jež by se týkala zejména práva evropských aerolinií na kabotáž v USA a majetkových podílů v amerických aerolinií. Pro některé země, například Británii je prioritní, aby USA přestaly omezovat evropské investice do amerických leteckých společností. Očekává se, že druhá fáze liberalizace by mohla skončit nejpozději do roku 2010. Někteří již dnes navrhují, aby byla současná dohoda anulovaná, pokud nedojde k další liberalizaci a zejména ústupkům ze strany USA.

Témata